تب های گروهی در گوگل کروم اندروید

تب های گروهی به نسخه اندروید گوگل کروم اضافه شد + نحوه استفاده

تب های گروهی در گوگل کروم اندروید یکی از قابلیت‌های جذاب و جدید این مرورگر اینترنتی است که در اینجا به نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

اوایل هفته پیش بود که گوگل به‌روزرسانی بزرگی را برای رابط کاربری مرورگر کروم در اندروید منتشر کرد که تب‌ها را به جای کارت‌های انباشته شده روی یکدیگر، در شبکه‌ها به نمایش می‌گذارد. اما مهم‌تر از این تغییر که منجر به زیباتر شدن رابط کاربری آن شده، امکان ارائه تب های گروهی است. این یکی از منعطف‌ترین و توانمندترین قابلیت‌های کروم دسکتاپی است که اکنون شاهد حضور آن در نسخه اندرویدی این مرورگر وب هستیم. اما نحوه استفاده از تب های گروهی گوگل کروم اندروید چگونه است و چگونه می‌توانید این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید؟

همه چیز در مورد تب های گروهی در گوگل کروم اندروید

اول اینکه، این لایه‌بندی جدید به صورت پیشفرض روی اکثر دستگاه‌ها، به خصوص گوشی‌های پیکسل فعال است. اگر شما هم از آخرین نسخه مرورگر کروم روی گوشی خود استفاده می‌کنید، اما هنوز تب‌ها را به صورت کارت‌های روی همدیگر می‌بینید، می‌توانید با وارد کردن آدرس chrome://flags/#enable-tab-grid-layout در نوار ابزار و زدن دکمه اینتر، به صفحه تنظیمات مربوطه رفته و این ویژگی را به صورت دستی فعال کنید. سپس دو مرتبه مرورگر کروم خود را ببندید و باز کنید تا شاهد تغییرات باشید. اگر هم این تب های گروه‌بندی شده جدید به صورت پیشفرض فعال بود و علاقه‌ای به آن‌ها نداشتید، می‌توانید مجدداً با رفتن به مسیر فوق، این قابلیت را در مرورگر خود غیرفعال کنید.

تب های گروهی در گوگل کروم اندروید

گوگل این قابلیت را اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی کرده بود، اما تاکنون فقط به صورت آزمایشی در دسترس قرار داشت و حالا به تازگی تمام کاربران در سراسر جهان به آن دسترسی پیدا کرده‌اند.

زمانی که تب‌های گروهی ایجاد و اجرا شدند، شما می‌توانید با درگ و دراپ کردن تب‌‌ها، آن‌ها را گروه‌بندی کنید. هر گروه از تب‌ها تعداد برگه‌های وابسته به آن را به نمایش می‌گذارد و ضربه زدن روی آن می‌تواند همانند پوشه‌‌ی اپلیکیشن‌ها روی صفحه هوم گوشی‌های اندرویدی، تب‌های داخل گروه را برای دسترسی کاربر بیرون بیاورد. گرچه کروم زمانی که لمس طولانی روی یک لینک انجام می‌دهید تا آن در یک تب جدید باز شود، به صورت خودکار تب‌‌ها را گروه‌بندی می‌کند و حتی نیازی به درگ و دراپ دستی شما هم نیست. در این راه هر صفحه‌ای که در پس زمینه باز کنید، هم‌گروه تب‌های فعال شما خواهد شد. این گزینه بسیار سودمندی، به خصوص زمانیست که قصد دارید محصولات مختلفی از فروشگاه‌های آنلاین را با یکدیگر مقایسه کنید.

تب های گروهی در گوگل کروم اندروید

وقتی تب شما در داخل یک گروه قرار می‌گیرد، کروم یک روبان تاشو را در پایین یک آیکون برای هر صفحه‌ی عضو این گروه قرار می‌دهد؛ بنابراین شما می‌توانید به راحتی بین تب‌های یک گروه جابجا شوید. این قابلیتی عالی برای مالتی‌تسکینگ یا باز هم مقایسه بین محصولات یک فروشگاه است.

به طور کلی اجرای تب های گروهی در گوگل کروم اندروید شبیه آنچیزیست که مرورگر دسکتاپی کروم نیز می‌توان یافت؛ گرچه تفاوت‌های قابل توجهی نیز در اینجا وجود دارد. به عنوان مثال نسخه دسکتاپی به شما اجازه می‌دهد نام گروه‌ تب‌ها را تغییر دهید و برای دسترسی آسوده‌تر، برای هر کدام یک رنگ خاص (از ۸ رنگ موجود) را در نظر بگیرید. اما در نسخه موبایل گرچه چنین قابلیتی وجود ندارد، در عوض برعکس نسخه دسکتاپی می‌توانید تعداد تب‌های موجود در یک گروه را ببینید.