رفع ارور nvlddmkm.sys

5 روش ساده برای رفع ارور nvlddmkm.sys در ویندوز 10

در این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه رفع ارور nvlddmkm.sys را در ۵ روش ساده در پلتفرم ویندوز 10 به شما آموزش دهیم.

معمولا ارور nvlddmkm.sys به دلیل وجود یک مشکل نرم‌افزاری شناسایی کارت گرافیکی شما به وجود می‌آید؛ با این وجود عملا اکثر کاربران هنگام نصب ویندوز جدید یا به‌روز رسانی آن با این مشکل مواجه می‌شوند.

رفع ارور nvlddmkm.sys

همچنین در اکثر مواقع، دارندگان پردازنده‌های گرافیکی انویدیا (Nvidia) این مورد را گزارش داده‌اند؛ اما دلیل اصلی آن هنوز مشخص نیست.

به هر حال در ادامه مطلب می‌توانید ۵ راه حل اصلی برای رفع این مشکل را امتحان کنید.

1. ارتقا درایور کارت گرافیک

منطقی‌ترین دلیل برای مشاهده کردن بسیاری از ارورهای مرتبط با بخش گرافیک کامپیوتر، مربوط به درایور آن خواهد بود. همچنین با نصب نسخه جدید ویندوز یا آپدیت کردن آن، قاعدتا نیاز خواهید داشت تا درایور کارت گرافیک خود را نیز ارتقا دهید.

حال می‌توان این کار را به دو روش انجام داد که یکی با استفاده از Device Manager و دیگری با Nvidia GeForce Experience برای دارندگان پردازنده‌های گرافیکی انویدیا خواهد بود.

استفاده از Device Manager

منو Device Manager برای مدیریت تمامی بخش‌های سخت‌افزاری رایانه یک ابزار بسیار مفید محسوب می‌شود؛ با این وجود شما می‌توانید از آن برای ارتقا درایور هرکدام از قطعات کامپیوتر خود، از جمله پردازنده گرافیکی اقدام کنید.

رفع ارور nvlddmkm.sys

  • برای انجام این کار، با زدن دکمه‌های Start+R منو Run را اجرا کرده و سپس عبارت devmgmt.msc را در آن وارد کنید؛ همچنین می‌توانید در منو استارت و بخش Search نیز با نوشتن Device Manager این منو را پیدا کنید.
  • حال در پنجره باز شده، به دنبال گزینه‌ای تحت عنوان Display Adapters باشید و آن را انتخاب کنید.
  • نام پردازنده خود را پیدا کرده و سپس رو آن راست کلیک کرده و سپس گزینه Update Drivers را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده، گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید تا ویندوز به صورت خودکار به دنبال به روزترین نسخه از درایورکارت گرافیکی شما بگردد و آن را نصب کند.
  • پس از اتمام نصب، رایانه خود را خاموش و روشن کنید.

استفاده از Nvidia GeForce Experience

همانطور که اشاره شد، معمولا دارندگان پردازنده‌های گرافیکی انویدیا نیاز به رفع ارور nvlddmkm.sys خواهند داشت؛ با این وجود یکی از راه‌های رفع این مشکل ارتقا درایور پردازنده گرافیکی عنوان شد که یک راه ساده برای انجام آن، استفاده از برنامه Nvidia GeForce Experience خواهد بود.

رفع ارور nvlddmkm.sys

این برنامه معمولا برای دارندگان پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به صورت پیش‌فرض نصب خواهد بود؛ در غیر این صورت می‌توانید آن را از این لینک دریافت کنید.

  • برای ارتقا درایور کارت گرافیک به وسیله این برنامه ابتدا آن را اجرا کنید. همچنین اگر نمی‌توانید آیکن مربوط به آن را پیدا کنید، می‌توانید در قسمت Search در منو استارت نام آن را جستجو کنید.
  • پس از باز کردن، در اکانت خود لاگین کرده و سپس گزینه Drivers را در قسمت بالا چپ صفحه بزنید.
  • حال می‌توانید لیست کاملی از درایورها را با عنوان Nvidia GameReady مشاهده کنید که با کلیک روی جدیدترین آن، برنامه به صورت خودکار آن را برای شما دریافت و سپس نصب خواهد کرد.

2. آخرین نسخه ویندوز را نصب کنید

در ابتدا اشاره شد که نصب آپدیت‌های ویندوز ممکن است خود عامل به وجود آمدن ارور nvlddmkm.sys باشد؛ اما از آنجایی که این یک مشکل نرم‌افزاری است، شاید نصب آخرین آپدیت‌های از ویندوز 10 بتواند که آن را برطرف کند.

رفع ارور nvlddmkm.sys

  • برای انجام این کار، ابتدا دکمه‌های Start+I را بزنید؛ سپس در پنجره باز شده، گزینه Update and Security را انتخاب کنید.
  • در این منو، تمامی آپدیت‌های موجود نمایش داده خواهند شد که با انتخاب آن‌ها و زدن گزینه Download یا Install Now می‌توانید به ویندوز اجازه دهید تا به صورت خودکار آن‌ها را دریافت و سپس نصب کند.
  • پس از اتمام کار در صورت نیاز سیستم را یکبار خاموش و روشن کنید؛ همچنین پس از روشن شدن رایانه، ممکن است لازم باشد تا چند دقیقه برای نصب آپدیت‌ها صبر کنید.

3. پردازنده گرافیکی را Underclock کنید

شاید این مورد کمی عجیب به نظر به نظر برسد اما به گفته برخی از کاربران در انجمن‌های آنلاین، ظاهرا رفع ارور nvlddmkm.sys توسط Underclock کردن کارت گرافیک قابل رفع خواهد بود.

البته ممکن است شما با انجام این کار کمی از سرعت پردازش سیستم خود کم کنید، اما اگر الویت شما با رفع مشکلات است، پس گزینه بهتر انجام همین کار خواهد بود.

رفع ارور nvlddmkm.sys

  • برای Underclock کردن پردازنده گرافیکی، پیش از هرچیز به برنامه MSI Afterburner نیاز خواهید داشت که می‌توانید آن را از این لینک دریافت کنید.
  • پس از دریافت و نصب برنامه، آن را اجرا کرده و در منو اصلی آن به دنبال گزینه Core Clock بگردید.
  • حال اسلایدر را به سمت چپ بکشید؛ تا جایی که به عدد -50 برسد.
  • با زدن گزینه Apply تنظیمات را اعمال کرده و سپس رایانه خود را خاموش کنید.

در نظر داشته باشید که انجام این کار، از داغ شدن سیستم شما پیشگیری کرده و میزان ولتاژ برق دریافتی رایانه را هم کمتر خواهد کرد.

4. تست Disk and Memory Check

علاوه بر پردازنده گرافیکی، از آنجایی که یک کامپیوتر با رابطه مستقیم قطعات با یکدیگر عملیات پردازش را انجام می‌دهد، چندان هم بعید نیست که مشکل شما مربوط به حافظه رم و یا هارد دیسک باشد.

به همین منظور، اجرای یک تست Disk and Memory Check می‌تواند خیال شما را از این بابت راحت کند. با این وجود، انجام این کار به دو روش انجام می‌شود که نحوه انجام هرکدام از آن‌ها را در زیر برای شما توضیح خواهیم داد.

تست حافظه رم و هارد دیسک با استفاده از CHKDSK

درواقع CHKDSK یک ابزار مخصوص ویندوز است که به  صورت خودکار مشکلات مربوط به هارد دیسک شما را پیدا کرده و رفع می‌کند.

  • برای اجرای این تست، ابتدا cmd را در قسمت Search منو استارت جستجو کرده و سپس به صورت Run as Administrator اجرا کنید.
  • حال در پنجره باز شده عبارت chkdsk /f c: را جستجو کنید.
  • پس از انجام این کار از شما پرسیده می‌شود که آیا تست هارد دیسک در هنگام روشن شدن ویندوز انجام شود یا نه، که با زدن دکمه Y و سپس Enter می‌توانید آن را تایید کنید.
  • با انجام مراحل بالا حال می‌توانید رایانه خود را خاموش کرده و سپس آن را یکبار خاموش و روشن کنید.

در نظر داشته باشید که با روشن شدن کامپیوتر، تست مذکور برای رفع ارور nvlddmkm.sys اجرا خواهد شد که ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد.

تست حافظه رم و هارد دیسک با استفاده از Windows Memory Diagnostic

اجرای آزمایش Windows Memory Diagnostic که برای رفع مشکلات حافظه رم انجام می‌شود، معمولا بسیاری از مسائل مربوط به آن را حل کرده و استفاده از آن به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

  • برای انجام این تست، ابتدا دکمه‌های Start+R را بزنید تا منو Run نمایش داده شود.
  • حال عبارت mfsched.exe را در آن وارد کرده و Enter را بزنید.
  • در منو باز شده، این حق انتخاب را خواهید داشت تا از رایانه را بلافاصله برای اجرای تست خاموش و روشن کنید، یا اینکه صبر کنید تا پس از راه‌اندازی مجدد به صورت دستی کار انجام شود. به هر حال گزینه پیشنهادی برای رفع ارور nvlddmkm.sys خاموش کردن بلافاصله کامپیوتر و اجرای تست خواهد بود.

دقت کنید که ممکن است انجام تست و رفع خودکار مشکلات مربوط به حافظه رم کمی طول بکشد.

5. درایور کارت گرافیکی خود را به کلی حذف و سپس دوباره نصب کنید

قاعدتا پس از انجام تمامی مراحل بالا و نگرفتن نتیجه، بهترین و تنها گزینه باقی مانده بدون شک حذف و نصب مجدد برنامه درایور کارت گرافیکی کامپیوتر خواهد بود. اما پیش از انجام هرکار، ابتدا یک نسخه سازگار از درایور را دانلود کرده به عنوان یک بک آپ نگه دارید تا در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل احتمالی، آن را به صورت آفلاین نصب کنید.

رفع ارور nvlddmkm.sys

  • برای انجام این کار، ابتدا منو Device Manager را همانطور که در مراحل پیش هم اشاره شده بود اجرا کنید.
  • حال گزینه Display Adapters را انتخاب کنید تا نام پردازنده گرافیکی شما نمایش داده شود؛ سپس روی آن راست کلیک کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید.
  • همچنین دقت کنید که در منو بعدی که نمایش داده می‌شود حتما تیک گزینه Delete the driver software for this device را هم بزنید و سپس روی Ok کلیک کنید.
  • پس از اتمام حذف، درایور کار گرافیک خود را می‌توانید از وبسایت‌های مختلف و با جستجو نام کامل پردازنده خود پیدا کنید (برای پردازنده‌های انویدیا می‌توانید از این لینک استفاده کنید).
  • درایور مورد نظر را پس از دریافت نصب کرده و کامپیوتر خود را یکبار خاموش و روشن کنید.
  • پس از روشن شدن رایانه، به سراغ پوشه C:\Windows\System32\Drivers بروید و سپس فایل nvlddmkm.sys را پیدا کرده و آن را به nvlddmkm.sys.old تغییر نام دهید.
  • حال پوشه مربوط به درایور کارت گرافیک خود را پیدا کرده (معمولا C:\ProgramFiles\Nvidia) و سپس فایلی تحت عنوان nvlddmkm.sys_ را پیدا کرده و سپس آن را در پوشه System32 کپی کنید.
  • در آخر نیز منو cmd را همانطور که در مراحل بالا اشاره شده بود به صورت Run as Administrator اجرا کرده و سپس EXPAND.exe nvlddmkm.sy_ nvlddmkm.sys را در آن تایپ کنید.
  • پردازشی انجام می‌شود و یک فایل جدید nvlddmkm.sys ایجاد می‌شود که باید آن را در پوشه C:\Windows\System32\Drivers کپی کنید.

به هر حال این آخرین راه برای رفع ارور nvlddmkm.sys خواهد بود که به احتمال بسیار زیاد مشکل شما را رفع خواهد کرد. در غیر این صورت، ممکن است مشکل از ناسازگاری ورژن ویندوز شما با پردازنده گرافیکی باشد که با خرید نسخه دیگری از ویندوز، یا نصب نسخه‌های مختلف درایور کارت گرافیکی خود می‌توانید آن را رفع کنید.

همچنین اگر پس از رفع این مشکل در اجرای بازی‌های مختلف با عملکرد ضعیف رایانه مواجه شده‌اید، بد نیست تا نگاهی به راه‌های رفع مشکلات متداول در بازی‌های کامپیوتری بیندازید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*