ویروس کرونا جهش یافته

وزیر بهداشت از انتشار ویروس کرونا جهش یافته در سراسر کشور خبر داد

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی در سراسر کشور چرخیده تاکید کرد زنگ خطر جدی در مدیریت کرونا به صدا درآمده است.

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد در شرایطی که جهان در حوزه ویروس کرونا با مشکلات زیادی دچار بود، توانستیم آمار مرگ‌ومیر را به زیر 60 نفر کاهش دهیم. وزیر بهداشت تاکید کرد در این جمع باید بگویم یکی از سخت‌ترین روزهای مدیریت ما در حوزه کرونا آغاز شده است. دکتر نمکی با اشاره به اینکه مدتی قبل یک خیز بسیار بسیار سنگین در مورد ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود گفت:

پیش‌بینی کرده بودم از ورود ویروس موتاسیون یافته که علی‌رغم اینکه انگلیس‌ها به دروغ در روزهای اول گفتند که فقط ۳۰ تا ۷۰ درصد ممکن است قدرت سرایتش بالا رفته باشد، بنده به صراحت اعلام کردم که قطعا هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری زایی و مرگ و میر این ویروس به مراتب بیش از چیزی است که انگلیسی‌ها اعلام می‌کنند. متاسفانه تازه به این موضوع اقرار کرده‌اند.

انتشار ویروس کرونا جهش یافته در سراسر کشور

وزیر بهداشت در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این بود توجه‌ها به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در تمام استان‌ها افزایش پیدا کند گفت:

پریروز خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریبا در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که شروع شده است.

طبق گفته نمکی ویروس کرونا جهش پیدا کرده بسیار سرکش و قابل سرایت بوده و میزان مرگ و میر آن نیز نسبت به نسخه اصلی آن بسیار بیشتر است. نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به حضار اعلام کرد باید در نظر داشته باشید که این ویروس در همه جای کشور چرخیده است. وزیر بهداشت تاکید کرد در شرایط فعلی باید میزان تست‌ها را افزایش دهیم و در کنار تست‌های رپید، حتما PCR را نیز در دستور قرار بگیرد.

دکتر سعید نمکی در ادامه بیان کرد:

حتما اگر بیمار علامت داری دیدید و هر دو تست رپید و PCR برایش منفی بود، باز هم او را رها نکنید و حتما مجددا بیمار را تست کنید و حتما نمونه هایی را برای NGS برای سه مرکزی که قبلا اعلام کرده بودیم، یعنی دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری بفرستید و ارائه کنید تا بتوانیم اولین اثرات موتاسیون را بررسی کنیم.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد جهش ویروس کرونا فقط به نوع آفریقایی و انگلیسی مربوط نمی‌شود و احتمال دارد این ویروس در کشور خودمان نیز به دلیل گستره جغرافیایی و ژنتیکی جهش پیدا کرده باشد. از این رو رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه شیوع ویروس کرونا جهش یافته در تمام کشور به معنای یک زنگ خطر جدی در مدیریت کرونا محسوب می‌شود.