دوربین زیر نمایشگر

بررسی دوربین زیر نمایشگر گوشی زد تی ای اکسون 20

در این مطلب به بررسی فناوری دوربین زیر نمایشگر در گوشی زد تی ای اکسون 20 – ZTE Axon 20 به عنوان نخستین گوشی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند پرداخته ایم.

در نگاه اول به گوشی ZTE Axon 20 ، متوجه نازک بودن، وجود گوشه‌های گرد و دوربین چهارگانه در پشت دستگاه خواهید شد. این دستگاه مانند دیگر گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پرچمدار اندرویدی موجود در بازار، دارای حاشیه‌های نازکی است. اما قسمت پایین این نمایشگر مانند تمام گوشی‌هایی که در اواخر سال 2020 عرضه شده‌اند، حاشیه بیشتری دارد. اگر کمی بیشتر به این گوشی دقت کنید، متوجه می‌شوید که هیچ ناچ یا بریدگی برای قسمت دوربین وجود ندارد.

دوربین سلفی در کدام قسمت قرار گرفته است؟

دوربین زیر نمایشگر

گوشی زد تی ای اکسون 20 اولین گوشی هوشمند در جهان است که از فناوری دوربین زیر نمایشگر استفاده می‌کند. در نتیجه دوربین سلفی در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است، اما شما می‌توانید با کمی دقت یا استفاده از پس زمینه‌های روشن این دوربین را ببینید و این یکی از مشکلات این فناوری بوده، زیرا اگر از حالت تیره (Dark Mode) یا پس زمینه‌های تیره استفاده نکنید، این دوربین به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

اگر در بخشی مانند قسمت تنظیمات از حالت تیره استفاده نکنید، متوجه وجود یک مربع سیاه عجیب در قسمت بالای نمایشگر خواهید شد و معمولا در دیگر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، دوربین سلفی در این قسمت قرار گرفته است. این قسمت در واقع منطقه‌ای از پیکسل‌های بزرگ بوده که باعث می‌شود تا نور از این قسمت عبور کند و دوربین بتواند تصاویر را ثبت کند، این یک راه حل نسل اولی برای دوربین زیر نمایشگر است.

با توجه به بزرگ بودن پیکسل‌های این قسمت، منطقه‌ای که توسط این پیکسل‌ها پوشش داده می‌شود، با دیگر قسمت‌های این صفحه نمایش از نظر رنگ متفاوت است. این موضوع باعث شده است تا این نمایشگر یکنواخت به نظر نرسد.

دوربین زیر نمایشگر

حالت تیره (Dark Mode) را فعال کنید

اگر شما از این پس زمینه تیره یا از حالت Dark Mode استفاده کنید، صفحه نمایش یکنواخت به نظر خواهد رسید و دیگر مربع سیاه در بالای صفحه نمایش دیده نمی‌شود. شرکت ZTE به عنوان اولین شرکت استفاده کننده از فناوری دوربین زیر نمایشگر، توانسته نتایج قابل قبولی را ارائه دهد، اما ناگفته نماند که این دوربین چندان هم بی نقص نیست. اگر در گوشی هوشمند خود فیلم تماشا می‌کنید، این مربع سیاه می‌تواند آزار دهنده باشد.

دوربین زیر نمایشگر

آیا قابلیت تشخیص چهره با دوربین زیر نمایشگر سازگار است؟

قابلیت تشخیص چهره به طرز شگفت انگیزی در گوشی ZTE Axon 20 سریع و دقیق انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که این نوع تشخیص چهره به علت نبود سنسور اصلی ایمن نبوده و پیشنهاد نمی‌شود که از این نوع تشخیص چهره استفاده کنید و بهتر است که از سنسور اثر انگشت به عنوان قفل صفحه استفاده کنید.

گرفتن تصاویر سلفی با استفاده از دوربین زیر نمایشگر چگونه است؟

دوربین زیر نمایشگر

تصاویر گرفته شده با دوربین زیر نمایشگر گوشی اکسون 20 خوب به نظر می‌رسند، اما این دوربین جزو بهترین‌ها نبوده و می‌توان گفت دوربین این گوشی شباهت چندانی با دوربین گوشی‌های هوشمند میان‌رده شرکت‌هایی مانند سامسونگ، شیائومی و… ندارد.

اگر از دوربین زیر نمایشگر این گوشی استفاده کنید، متوجه ‌می‌شوید که پوست شما بیش از حد صاف به نظر می‌رسد و حتی اگر جلوه‌های صاف کننده پوست را که به طور پیش فرض فعال هستند را غیر فعال کنید، تغییر چندانی نخواهد کرد و همانطور که می‌دانید دوربین اکثر گوشی‌های چینی دارای این مشکل هستند. همچنین شما می‌توانید علاوه بر سلفی‌های عادی، تصاویر پرتره نیز ثبت کنید.

دوربین زیر نمایشگر

این گوشی به عنوان اولین دارنده دوربین سلفی زیر نمایشگر جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان انتظار دوربینی با کیفیت را از این گوشی داشت. اما با توجه به قیمت 449 دلاری این گجت، انتظار می‌رفت که  گوشی ZTE Axon 20 دوربین با کیفت‌تری داشته باشد.

با توجه به کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی، متوجه خواهیم شد که فناوری دوربین زیر نمایشگر هنوز برای عرضه آماده نبوده و به همین دلیل است که شرکت سامسونگ در حال کار روی این فناوری بوده و تا به امروز هیچ دستگاهی را با این نوع دوربین عرضه نکرده است.

پیشرفت دوربین‌های سلفی در چند سال اخیر

همانطور که می‌دانید اولین تغییر در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، ناچ بود که بسیار هم مورد توجه شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند قرار گرفت، اما لازم به ذکر است که بسیاری از کاربران به استفاده از این نوع گوشی‌ها علاقه‌ای نداشتند و علت آن هم ناچ بسیار بد شکل در بعضی از گجت‌ها مانند گوشی Pixel 3 XL بود. پس از ناچ بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از دوربین پاپ آپ روی آوردند و همانطور که می‌دانید این نوع دوربین باعث می‌شود تا صفحه نمایش بزرگ‌تری در اختیار کاربر قرار بگیرد.

امروزه بسیاری از کاربران از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که دوربین سلفی آن‌ها در قسمت بریدگی نمایشگر قرار گرفته است. گفته می‌شود شرکت اپل در گوشی آیفون 13، باز هم از ناچ استفاده خواهد کرد و این در حالی است که در آینده نزدیک شاهد عرضه گوشی‌های اندرویدی با استفاده از فناوری دوربین زیر نمایشگر خواهیم بود.

شرکت زد تی ای، توانست اولین گوشی جهان را با این فناوری عرضه کند و همچنین این موضوع را می‌دانیم که شرکت‌های سامسونگ، اپو و شیائومی نیز در حال کار روی دوربین زیر نمایشگر هستند و این احتمال وجو دارد که در پایان سال جاری شاهد عرضه گوشی‌هایی با استفاده از این فناوری باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. البته سامسونگ هم اولین شرکتی هست که دوربین زیر نمایشگر رو در نوت بوک بسیار زیبا و پریمیوم خودش استفاده کرده