مونتاژ سایپا کوییک در آفریقا

واکنش سایپا به تصویر حاشیه‌ساز؛ مونتاژ خودرو کوییک در آفریقا کار ما نبود

چند روز پیش تصویری منتشر شد که یک ایراد بزرگ در مونتاژ سایپا کوییک در آفریقا را نشان می‌داد. اکنون شرکت سایپا واکنش نشان داده است.

سرپرست معاونت صادرات گروه سایپا عنوان کرد که این شرکت هنوز هیچ خودرویی را به آفریقا صادر نکرده است؛ اما شرکت سایپا با یک شرکت در آفریقای جنوبی مذاکراتی بر سر صادرات محصولات سایپا انجام داده و سایپا درحال بررسی و مناسب سازی خودرو کوییک برای عرضه در بازار آفریقا جنوبی است.

علی کریمی سرپرست معاونت گروه سایپا در رابطه با فیلم و عکسی که در فضای مجازی منتشر شده که در آن  یک خودرو سایپا  کوییک در آفریقا نمایان شده است عنوان کرد که اخیرا فیلم و عکس‌هایی از یک خودرو کوییک در فضای مجازی منتشر شده که فرمان آن در سمت راست قرار دارد؛ اما دکمه‌های بالابر شیشه و کنترل آینه آن در سمت چپ قرار دارد. شرکت سایپا هنوز هیچ خودرویی را به کشور‌های آفریقایی صادر نکرده و انتشار تغییرات کارگاهی توسط شرکت آفریقایی به نام سایپا کاملا دروغ است و یک بداخلاقی رسانه‌ای به شمار می‌رود.

کریمی ضمن انتقاد از رسانه‌ها و پیج‌های فضای مجازی که به صورت غیر مستند و با هدف تخریب صنعت خودرو کشور چنین اخبار مضحکی را منتشر می‌کنند عنوان کرد که یک شرکت استارتاپی به نام مورزا چند دستگاه خودرو کوییک را از سایپا خریداری کرده و برای نمونه آن‌ها را به زیمباوه و آفریقای جنوبی برده است تا آن کشور‌ها تحقیقات متناسب با نیاز خود را بر روی آن‌ خودروها انجام دهند و شرکت سایپا  هیچ‌گونه  دخالتی در  تغییراتی که آن‌ها بر روی خودرو انجام داده‌اند نداشته است.

کریمی با اشاره به این‌که قرارگیری فرمان در سمت راست خودرو به وسیله مهندسان شرکت مورزا و به صورت کارگاهی انجام شده است عنوان کرد که اقدامات این شرکت مربوط به مرحله تحقیقاتی است و با تجاری‌سازی فاصله زیادی دارد و اگر قرار باشد تغییراتی بر روی خودرو کوییک انجام شود باید مورد تأیید شرکت سایپا قرار بگیرد تا این خودرو بر اساس استانداردهای موجود در آفریقای جنوبی عرضه شود.

صادرات یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت سایپا است که گروه سایپا به شدت آن را دنبال می‌کند؛ به همین دلیل و در راستای افزایش و رونق صادرات به کشورهای آفریقایی سایپا به دنبال همکاری‌های مشترک است.

در حال حاضر شرکت سایپا هیچ برنامه خاصی را برای تولید خودرو فرمان راست دنبال نمی‌کند؛ اما اگر قرار باشد چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد باید در قالب سرمایه‌گذار مشترک باشد.