اینترنت 6G و خودرو خودران در ایران

ایران با فناوری 6G تا ده سال دیگر به خودرو خودران دست پیدا می‌کند

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد تا طرح خودرو خودران را در طی ده سال آینده نهایی بکند. ما در این خصوص توضیحاتی را می‌دهیم.

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری که صبح شنبه به صورت آنلاین برگزار شد با تأکید بر لزوم نوسازی ساختار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که مرکز آموزش تحول دیجیتال، مرکز مطالعات راهبردی اقتصاد دیجیتال و مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی برای محقق کردن هدف مذکور در پژوهشگاه ICT راه اندازی شده است.

وی با اشاره به این‌که هم اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارای 120 عضو هیأت علمی و بیش از 200 هزار پژوهشگر است عنوان کرد که در حال حاضر 37 پروژه در پژوهشگاه مذکور به پایان رسیده است. برای نمونه‌ای از این پروژه‌ها می‌توان به دو پروژه مرتبط با 5G، دو پروژه در خصوص ماهواره، پروژه‌های مرتبط با اینترنت اشیاء، پروژه‌های مرتبط با تجهیزات مبتنی بر شبکه، بلاکچین و دوازده پروژه مربوط به موتور جست و جو اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی که در این پژوهشگاه در ارتباط با پروژه شبکه ملی اطلاعات برگزار شده است عنوان کرد که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد تا دومین نمایشگاه تجهیزات پیشرفته بومی شبکه ملی را در هفته آینده برگزار کند.

پژوهشگاه ICT در حال حاضر 16 گزارش راهبردی و رصدی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه کرده و در اختیار وزارت ارتباطات قرار داده است. این گزارش‌ها شامل موارد مختلفی می‌شود که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به پروژه مطالعاتی بررسی تأثیر شیوع کرونا بر صنعت ارتباطات، بررسی چالش‌های رگولاتوری و پیشنهاد تغییر مدل ساختار رگولاتوری با تأکید بر سیاست‌های تنظیمی بازار ICT، ارزیابی مدل‌های کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی و شناسایی چالش‌های اینترنت اشیاء، حکمرانی فناوری در عصر دیجیتال و راهبردهای توسعه خدمات رایانش ابری اشاره کرد.

برای مثال مطالعات انجام شده در زمینه تغییر مدل ساختار رگولاتوری نشان می‌دهد که باتوجه به مباحث مرتبط با حکمرانی سایبری و اقتضائات موجود، داده‌هایی که روی سرویس‌های جدید ارائه می‌شود نیازمند مدل رگولاتوری جدید است.

کشور ما تا 10 سال دیگر به فناوری خودرو خودران دست پیدا می‌کند

یزدانیان از اجرای طرح پایلوت خودروی هوشمند در جزیره کیش با همکاری ستاد حمل و نقل هوشمند معاونت علمی خبر داد و عنوان کرد که اجرای پروژه خودرو هوشمند یکی از کاربردهای فناوری اینترنت اشیاء به شمار می‌رود؛ البته باید به این‌نکته توجه داشت که مفهوم خودرو هوشمند با خودرو خودران فرق دارد.

ظاهرا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیاده سازی خودروی هوشمند با یکی از خودروسازان داخلی به توافق رسیده است. از خودرو هوشمند تا رسیدن به خودرو خودران فاصله زیادی وجود دارد. در حال حاضر خودروهای ایران مکانیکی هستند؛ اما باید به خودروهای الکتریکی و تمام الکتریکی تغییر کنند. بعد از آن ماژول‌های هوشمند در این خودرو جایگزین می‌شود و نهایتا کشور ما می‌تواند در نزدیک به 10 سال آینده به تکنولوژی تولید خودرو خودران دست پیدا کند.

در حال حاضر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای الکتریکی کردن برخی از ماژول‌ها با یک شرکت خودروسازی داخلی وارد مذاکره شده و آمادگی خود را برای بهینه‌ سازی و طراحی این ماژول‌ها اعلام کرده است. برای تولید خودرو خودران به 5 تا 10 سال فرصت نیاز است و مهم‌ترین زیر ساخت آن نیز 5G است که نیازمند توسعه است.

10 محصول سخت افزاری استراتژیک ساخته خواهد شد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تحریم کشور در حوزه‌ محصولات استراتژیک طی سال‌های گذشته و نقش این پژوهشگاه در تأمین نیازهای مربوطه عنوان کرد که یکی از موضوعات مورد مطالعه در پژوهشگاه ICT بررسی وضعیت تحریم محصولات حوزه ICT و شناسایی محصولات استراتژیک این حوزه است.

در همین راستا نمونه آزمایشگاهی تجهیزات پرظرفیت مالتی پلکس نوری برای شبکه انتقال زیرساخت با همکاری بخش خصوصی در این پژوهشگاه ساخته شد و در نهایت منجر به ساخت تجهیزات بومی DWDM و CWDM برای شبکه مخابراتی کشور شده است. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد تا در سال آینده طرح ساخت و تولید 10 محصول سخت افزاری استراتژیک را با سندیکای صنعتی مخابرات کشور در قالب پروژه تولیدی و سرمایه گذاری مشترک جلو ببرد و در اوایل سال 1400 از لیست این محصولات رونمایی کند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه‌های مطالعاتی که در خصوص بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در این پژوهشگاه انجام شده است عنوان کرد که پروژه مطالعاتی جلوگیری از سرقت گوشی و ردیابی گوشی‌های مسروقه بر بستر فناوری بلاکچین را درقالب یک محصول عملیاتی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کردیم که این طرح مورد استقبال معاون دادستانی کشور واقع شد. از طرف دیگر الگوی تهاتر پهنای باند بر مبنای فناوری بلاکچین را نیز به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه کرده‌ایم.

در ارتباط با پروژه‌های مطالعاتی هوش مصنوعی طرح ذائقه سنجی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از این فناوری انجام شد و همچنین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های موجود را تحلیل کند تا بدین وسیله دستگاه‌های اجرایی هدفمندتر شوند. کشور ما برای زیرساخت‌ داده‌ای در زمینه هوش مصنوعی با کمبود دیناستر مواجه است و داده‌های دسته بندی شده ما محدود است؛ به همین دلیل متقاضیان کسب و کارها امکان استفاده از داده‌های طبقه بندی شده را ندارند.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای جبران این کمبود قصد دارد تا از طریق فناوری هوش مصنوعی و با همکاری سازمان تنظیم مقررات و اپراتوری‌های ارتباطی داده‌های دسته بندی شده و بی‌نام را در اختیار تحلیل‌گران قرار دهد.

ارائه سرویس ابررایانه سیمرغ از سال دیگر اغاز می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آماده سازی زیرساخت پردازشی ابررایانه سیمرغ با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر خبر داد و عنوان کرد که زیرساخت پردازشی داده‌ای این سوپرکامپیوتر تا پایان سال انجام می‌شود و ارائه سرویس آن از سال آینده آغاز می‌شود.

وی در رابطه با برخی نگرانی‌ها از توسعه تکنولوژی‌های نوین مانند نسل پنجم ارتباطات و اینترنت اشیاء و مضراتی که برای سلامت افراد خواهد داشت عنوان کرد که ما نمی‌توانیم به بهانه مضرات احتمالی در روند توسعه اختلال ایجاد کنیم؛ اگرچه معتقدیم که امنیت باید حفظ شود. به همین علت پروژه‌های سنگینی را در ارتباط با امواج الکترومغناطیسی انجام داده‌ایم و معتقدیم که تابش مداوم این امواج در فاصله یک متری از آن در مدت زمان طولانی سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد؛ اما تابش معمولی این امواج و فاصله‌ای که افراد از تجهیزات شبکه دارند هیچ خطری ندارد. تا به امروز معقوله مضر بودن فناوری 5G برای سلامت عمومی و همچنین برای خدماتی مانند حمل و نقل و هواپیما اثبات نشده است. با این وجود ما در حال مطالعات راهبردی در این زمینه هستیم.

فاز مطالعاتی 6G آغاز شد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز انجام فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات (6G) در این پژوهشگاه با همکاری دانشگاه‌های کشور خبر داد و عنوان کرد که مطالعات اولیه شروع شده و مقدمات فاز مطالعاتی و آزمایشی این فناوری از فروردین ماه آغاز خواهد شد. ما معتقدیم که دانش طراحی و توسعه فناوری 6G تفاوت زیادی با 5G ندارد.

اینترنت 6G و خودرو خودران در ایران

وی در ارتباط با اینترنت اشیاء و مطالعات امنیتی مربوط به آن در لایه دسترسی کاربران عنوان کرد که سند امنیت IOT را تدوین کرده و دراختیار مسئولان قرار داده‌ایم. ما در ارتباط با این موضوع اطلاعات کاملی را در اختیار سیاست گذاران قرار داده‌ایم.

محموله مخابراتی ماهواره ناهید طراحی شد

یزدانیان با اشاره به اقداماتی که در این پژوهشگاه در ارتباط با پروژه‌های فضایی انجام شده است عنوان کرد که از آنجایی که هدف راهبردی کشور دستیابی به مدار ژئوی زمین است، مطالعاتی در پژوهشگاه ICT در خصوص این موضوع انجام شده و دو پروژه کلیدی نیز اجرایی شده است.

پروژه ایستگاه زمینی و محموله مخابراتی باند Ku برای ماهواره ناهید امسال پایان یافته و به پژوهشگاه‌های فضایی تحویل داده شده است. محموله مخابراتی مذکور برای مدار لئو طراحی شده و ماهواره ناهید در دید دو ایستگاه زمینی قرار می‌گیرد. مدل کیفی محموله طراحی و تست‌های آن انجام شده و مدل مهندسی آن به پژوهشگاه فضایی تحویل داده شده است.

یزدانیان عنوان کرد که پروژه دومی که در خصوص این موضوع در حال انجام است مربوط به مدل مهندسی تک ترانسپوندری باند Ku و مدل کیفی دو ترانسپوندری برای ماهواره‌های زمین آهنگ است که ما به دانش مربوط به این فناوری دست یافته‌ایم. طراحی این پروژه انجام شده و اکنون در مرحله تست قرار دارد و نزدیک 70 درصد از تست‌ها با موفقیت انجام شده است. تست‌های کیفی و مهندسی به زمان زیادی احتیاج دارد. پروژه نخست با موفقیت به پژوهشگاه فضایی تحویل داده شده و تا ماه دیگر در صورت موفقیت تست‌ها، مدل مهندسی تک ترانسپوندری و مدل دو تراسپوندری در ماهواره‌های زمین آهنگ ارائه خواهد شد.

در حکمرانی فضای مجازی باید تکلیفمان روشن شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که در زمینه حکمرانی فضای مجازی باید تکلیفمان روشن شود عنوان کرد که این معقوله در جهان دارای سه مفهوم مختلف حکمرانی بر فضای مجازی، حکمرانی در فضای مجازی و حکمرانی از طریق فضای مجازی است. کشورهای مختلف یکی از این مفاهیم را انتخاب کرده‌اند و برای آن برنامه ریزی کرده‌اند؛ اما در کشور ما در این زمینه دیدگاه‌های متنوعی وجود دارد و در زمان‌های مختلف دچار انتخاب‌های متفاوت شده‌ایم که این امر باعث وارد شدن صدمه به کشور می‌شود.

برای انتخاب یکی از مفاهیم مذکور باید بررسی‌های کارشناسی بیش‌تری صورت بگیرد. به همین علت این موضوع در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته است. یزدانیان از پیشنهاد برگزاری کرسی حکمرانی فضای مجازی در پژوهشگاه ICT با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و عنوان کرد که سند تحویل دیجیتال نیز که با همکاری دانشگاه‌های کشور تدوین شده است یک پروژه مطالعاتی در زمینه حکمرانی محسوب می‌شود. پروژه مطالعاتی حکمرانی 3 ماه است که توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده است و قرار است نتایج آن تا 1.5 ماه آینده در قالب سند منتشر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. داشتم به این فکرمیکردم اروپا و آمریکا با اینترنت 3G خودروی خودران راه انداختن. اون وقت ما ۱۰ سال دیگه با اینترنت 6G که فکرکنم سرعتش ۱۰ مگابایت برثانیه باشه، راه میندازیم. همین الان هم بالای دیدگاه ها یه خبری از سایتتون دیدم که نوشته خودروی پرنده و خودران جنرال موتورز معرفی شد. یه قیافه خیلی عجیبی هم داره که من رو یاد طراحی های فوق پیشرفته خودروهای جمهوری اسلامی ایران می اندازه

  2. اینترنت 6G زکی شما همون 4G رو کامل با سرعت 23 مگ بزنید همه خوشحال میشیم والا ! دیتا من امروز بدون فیل شکن 750 کیلو دانلود میگرفت !
    همون پراید هم از سرمون زیاده البته پراید نه طلا 100 تومنه لامصب. مدلهای 86-87 نمیشه پایین تر از 35-40 پیدا کرد! خودران خخخخ جا اینم دست دلالها رو ببرید که قیمت اینقد بالا پایین نشه.
    البته خودرو برقی هم نسازین چون والا به اندازه برق رو قطع وصل میشن بسه

  3. مرسی بابت این خبر، توی این شرایطِ سخت، خنده به کار همه میاد!

  4. کلی خندیدیم…..
    شما پرایدتو بزن خودرو برقی پیشکش

  5. بعععله اگر تا ده سال دیگه نمردم و شیش جیشو دیدم اونوخ باس بیمۀ عمرمو بدم یه چارجی بگیرم