فاز نخست تزریق واکسن کوو ایران

نتایج آزمایشگاهی امیدوارکننده در فاز نخست تزریق واکسن کوو ایران

مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کوو ایران عنوان کرد که فاز اول و دوم این طرح به پایان رسیده و فاز سوم آن نیز به زودی آغاز می‌شود

حامد حسینی مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کوو ایران عنوان کرد که فاز نخست مطالعه این واکسن کرونا به پایان رسیده و تمام متقاضیان تزریق دوم را نیز انجام داده‌اند، این واکسن تا به امروز بر روی ۵۶ نفر تست شده و دیگر داوطلبی نخواهیم گرفت.

او با بیان این‌که حجم نمونه ما در این فاز تکمیل شده است عنوان کرد که نمونه خونگیری آخرین داوطلب در 14 اسفند 99 انجام شد و گزارش آزمایش نهایی را به سازمان غذا و دارو ارسال می‌کنیم.

مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن ایرانی کوو ایران در ادامه عنوان کرد که دیروز فاز تلفیقی 2 و 3 واکسن مذکور را نیز در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دادیم زیرا این واکسن باید مورد کارشناسی و تأیید این سازمان قرار بگیرد.

اگر سازمان غذا و دارو در ارتباط با این موضوع نکاتی را لازم بداند به ما می‌گوید و ما آن را اصلاح می‌کنیم، با این وجود ما امیدوار هستیم تا بعد از دریافت مجوزهای سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق بتوانیم تا پایان امسال و در نیمه دوم اسفند ادامه طرح را آغاز کنیم.

وی با اشاره به این‌که فاز 2 و 3 با هدف سرعت بخشیدن به فرآیند آزمایش انجام می‌شود عنوان کرد که ما قصد داریم تا فاز 2 را بر روی جمعیتی حدود 400 نفر اجرا کنیم.

البته باید گفت که این داده‌ها، داده‌های آزمایشگاهی هستند و برای گرفتن مهر تأیید سازمان غذا و دارو باید در یک حجم نمونه زیاد تولید شوند.

بلافاصله پس از تأیید و در صورتی که نتایج آزمایش مورد قبول واقع شود، تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کوو ایران می‌تواند این واکسن را بر روی جمعیت بزرگ تست بکند. در این راستا این تیم قصد دارد تا فاز سوم پروسه تزریق را بر روی جمعیت 20 هزار نفری انجام دهد و در آن فاز معلوم می‌شود که این واکسن توان پیشگیری از کرونا را دارد یا خیر و همچنین اثر بخشی اصلی آن نیز در فاز سوم مشخص می‌شود.

زمان شروع فاز ۳ واکسیناسیون

حسینی در ارتباط با شروع فاز 3 تزریق واکسن مذکور عنوان کرد که ما یک طرف این قضیه هستیم و تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد؛ اما طرف دیگر این ماجرا که سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هستند هم باید بررسی‌های علمی را انجام دهند. اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی ‌ما جلو برود و تأییدیه‌ها و مجوزها را دریافت کنیم تا پایان امسال فاز دوم را شروع خواهیم کرد و قصد داریم تا نتایج آزمایش فاز 2 را تا پایان اردیبهشت تکمیل کنیم و در صورت تحقق این امر وارد فاز بزرگ 3 تزریق واکسن خواهیم شد.

وی با اشاره به این‌که در فاز 3 این آزمایش به جمعیتی در حدود 20 هزار نفر نیاز است و ما حداقل روی 10 شهر مختلف حساب باز کرده‌ایم عنوان کرد که ما قصد داریم تا در بیش‌ از 10 مرکز استان سایت‌های بیمارگیری را مستقر کنیم و داوطلبان را در کل کشور مورد مطالعه قرار بدهیم.

میزان اثر بخشی این واکسن

حسینی در پاسخ به این‌که نتایج آزمایش‌هایی که تا کنون روی این واکسن به دست آمده تا چه حد اثر بخشی را نشان می‌دهد عنوان کرد که دغدغه اصلی گروه‌ما در فاز نخست ایمنی است و آن موردی که در این بین بسیار مورد توجه است، ملاحظات ایمنی و عوارض جانبی است.

این نتایج به ما اجازه می‌دهد که جلوتر برویم، به عبارت دیگر نتایج آزمایشگاهی که در فاز نخست تزریق واکسن کوو ایران در بحث ایمنی و ایمن‌زدایی به دست آمد امیدوار کننده است زیرا از میان افرادی که واکسن به آن‌ها تزریق شده حدود 90 درصد آنتی بادی دریافت کرده‌ایم. با این وجود بهتر است تا در مورد این‌که نتایج تزریق تا چه میزان امیدوار کننده است کارشناسان وزارت بهداشت نظر بدهند.

حسینی در پایان عنوان کرد که اثر بخشی واکسن کوو ایران بر بیمار شدن یا نشدن افراد در فازم سوم مشخص می‌شود و فاز 1 و 2 نتایج آزمایش مبتنی بر داده‌های آزمایشگاهی است، بنابراین باید توصیف این مطلب به طور دقیق صورت بگیرد. ما اکنون در حوزه آزمایشگاهی صحبت می‌کنیم و بر این امید هستیم تا نتایج قطعی بیمار نشدن افراد را تا اردیبهشت 1400 اعلام کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*