رقابت گوشی های هوشمند

آیا رقابت بین گوشی های هوشمند در 2021 به آخر خط رسیده است؟

در این مطلب به این مسئله خواهیم پرداخت که چرا رقابت بین گوشی های هوشمند بسیار کمتر شده و آیا 2021 آخر آن محسوب می‌شود؟

در گذشته رقابت در بازار گوشی های هوشمند به نحوی بود که هر شرکت با قابلیت‌های منحصر به فردی که برای گجت خود در نظر می‌گرفت، می‌توانست وارد میدان شود. به نحوی که اگر از علاقه‌مندان به این لوح‌های هوشمند باشید، حتما در دهه اخیر متوجه شده‌اید که هر کمپانی چگونه در این رقابت بزرگ شرکت کرده و گجت‌هایی منحصر به فرد را تولید می‌کرد؛ برای مثال می‌توان از شرکت HTC شروع کرد که گوشی‌های با دو اسپیکر را تولید می‌کرد، یا حتی شرکت ال جی که با Optimus 3D Max تصاویر سه بعدی را توسط یک گوشی هوشمند برای کاربران ارائه می‌کرد.

این رقابت به حدی جدی بود که شرکت بزرگی مانند سامسونگ نیز در طراحی گجت‌های منحصر به فرد پشت سر سایر برندها نمانده بود و گوشی سامسونگ گلکسی بیم را با یک پروژکتور داخلی کوچک عرضه کرد!

پس از این دسته نیز گروهی از برندهای دیگر مانند موتورلا وجود داشتند که سعی در ساخت گوشی‌های پرچمدار با قیمت پایین داشتند. همچنین شرکت‌های چینی در رقابت بازار گوشی های هوشمند سعی داشتند تا با سرعت شارژ بالاتر و قیمت ارزان گجت جدیدی را روانه بازار کنند.

با این حال اگر چنین مثال‌هایی برای شما کافی نیست، چطور است به زمانی برگردیم که هر گوشی سیستم عامل مختص به خود و رابط کاربری خاصی داشت؛ زمانی که سازندگان مختلف، آزادی عمل در طراحی گوشی را به حد خود می‌رساندند.

از ساخت اولین نمونه واقعی گوشی‌های هوشمند زمان زیادی نمی‌گذرد

رقابت گوشی های هوشمند

تنها کمی بیشتر از یک دهه از ساخت اولین دسته از گوشی‌های هوشمند می‌گذرد و در این چند سال، شرکت‌های بسیاری از این صنعت کناره‌گیری کرده‌اند.

ال جی مدتی پیش اعلام کرد که قصد فروش سهام بخش ساخت گوشی‌های هوشمند در شرکت خود را دارد و اچ تی سی مدت‌هاست که گجتی تحت عنوان «گوشی هوشمند» معرفی نکرده است. همچنین در حال حاضر هواوی با قوانین تجاری و سیاسی کنار زده شده و کمپانی بزرگی مانند سونی که زمانی یکی از پای ثابت‌های رقابت بین گوشی های هوشمند بود نیز فعالیت بسیار کمتری را در این زمینه دارد؛ به نحوی که گوشی‌های آن، تنها مخصوص طرفداران وفاداری طراحی و عرضه می‌شوند که هنوز هم واکمن‌های قدیمی خود را نگه می‌دارند.

رقابت گوشی های هوشمند

به هر حال ممکن است فکر کنید که این اتفاق‌ها تنها به دلیل تصمیم‌های غلط شرکت‌های سازنده به وجود آمده، اما جالب است بدانید که این تنها یک روی سکه است؛ روی دیگر آن مربوط به خسته‌کننده شدن این بازار و خالی شدن آن از خلاقیتی است که باعث رونق رقابت هرچه بیشتر بین شرکت‌ها می‌شد.

البته شما احتمالا از پرچمداران یا میان‌رده‌های اپل یا سامسونگ استفاده می‌کنید؛ اما آیا می‌توانید پرچمدار دیگری را هم نام ببرید که بدون کم و کاست پا به پای این دو شرکت طی چند سال گذشته حرکت کرده باشند؟

برای مثال گوگل که روزی قرار بود در بازار رقابت گوشی های هوشمند انقلاب جدیدی ایجاد کند و از بزرگان این صننعت باشد کنار نشسته و با عرضه گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سعی در راضی نگه داشتن کاربران با کاهش قیمت دارد.

شرکتی مانند وان پلاس نیز در حال حاضر برای قرار دادن لنزهای مناسب پشت قاب دوربین پرچمدارانش مشکلاتی را دارد که امیدواریم در وان پلاس 9 پرو رفع شود.

فقط سامسونگ و اپل میدان‌دار رقابت گوشی های هوشمند در 2021 هستند؟

رقابت گوشی های هوشمند

اگر روال کار به همین شکل باقی بماند، پس باز هم در ۲۰۲۱ شاهد رقابت دو کمپانی کره‌ای و آمریکایی سامسونگ و اپل خواهیم بود که شاید برای کاربرانی که از مقایسه پرچمداران این دو شرکت لذت می‌برند جالب باشد، اما به هر حال با وجود شرکت کننده‌های کمتر در این رقابت، دیگر نمی‌توان آن را یک رقابت تمام عیار در به اصطلاح «بازار گوشی‌های هوشمند دانست»؛ بلکه این تنها رقابتی بین سامسونگ و اپل است که دوباره و چندباره تکرار می‌شود.

به هر حال اگر به خاطر داشته باشید، اگر بخاطر شرکت هواوی نبود شاید امروزه حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode در گوشی‌های هوشمند تا این حد پیشرفت نمی‌کرد؛ یا اینکه اگر سیستم جدید دوربین‌هایی که توسط گوگل در پرچمداران این شرکت گذاشته شده بودند ساخته نمی‌شد، شاید حالت کیفیت تصویر HDR به مانند آنچه که امروز می‌بینیم، تصاویر فوق‌العاده طبیعی را تهیه نمی‌کرد.

همچنین در برخی موارد می‌توانید به خوبی مشاهده کنید که چطور سامسونگ و اپل به عنوان پرچمداران و نماینده‌های اندروید و آیفون در مقابل شرکت‌های چینی به نحوی کم آورده‌اند و از اعتبار خود برای اهداف دیگری استفاده می‌کنند. برای مثال اخیرا اعلام شده که گوشی Vivo iQOO 7 با یک شارژر ۱۲۰ واتی عرضه خواهد شد که باتری ۴,۰۰۰ میلی‌آمپری خود را تنها در ۱۸ دقیقه شارژ می‌کند! آیا می‌توان آیفون 12 یا گلکسی اس 21 اولترا را با این سرعت مقایسه کرد؟

مشکل اینجاست که با محدود شدن جهان رقابت بین گوشی های هوشمند تمام توجه تنها به دو شرکت و دو شرکت‌کننده جمع می‌شود؛ درحالی که سایرین کنار نشسته و دیگر به ارائه پرچمداران منحصر به فرد و جدید علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. الان فقط زیبایی و استحکام چون قدرت گوشی ها به ۲ ترافلاپس رسیده و قیمت هم با کامپیوتر برابر

  2. سلام
    الان فقط زیبایی و استحکام
    چون قدرت گوشی ها با ۲ ترافلاپس لپتاب و دوربین ها را هم کنار زدند و با اضافه شدن واقعیت افزوده به تکامل می رسند قیمت هم برابر با کامپیوتر شده

  3. نواوری و خلاقیت فقط در یک برند مطرح و با اصالت وجود داشته SONY و باعث رقابت و پیشرفت و جذاب بودن صنعت گوشی شده بود و تا زمانی که SONYقصد رقابت نداشته باشه
    بازار رقابت بنجل سازهای چینی مثل شیافومی یا اوپو یا وانپلاس و حتی سامسونگ خسته کننده و تکراری خواهد بود
    بنجلسونگ که تنها خلاقیتی که داشته سوراخ سلفی (خال هندی)ابداع کرد!
    شیافومی و برندهای بنجل ساز چینی چسبیدن به شارژر مافوق صوت!
    یا فضانوردی و عکسبرداری از ماه و خورشید برای جذب مشتری های عقب افتاده ذهنی تبلیغ میکنن
    تا زمانی که LGوSONYنباشن بازار به همین وضعیت راکد بدون نواوری مفید و کاربردی ادامه میده

    • سونبنجل که از ابتدای ساخت گوشی هیچ نوآوری نداشته و با طراحی تکراری و خسته کننده،کیفیت بسیار پایین دوربین و باتری،عدم ساپورت و آپدیت منظم باعث شده مثل خر تو گل بمونه و در سال 2000تا گوشی بفروشه به کارمنداش
      نوآوری و کیفیت فقط در برندهای سامسونگ،هواوی،اپل و شیائومی خلاصه میشه و تو دنیا این 4 برند معتبر رو میشناسن
      سونبنجل به زودی هم صنعت دوربین،هم تلفن هم تلویزیونهای فوق بنجلش رو جمع میکنه و میچسبه به صنعت گیم که همون رو هم مایکروسافت تا چند سال دیگه تصاحب میکنه

    • داداش من خودم فن سونی هستم ولی شما دیگه رسما فن های برندای دیگه رو مورد نوازش نزدیک قرار دادی

    • داداش من خودم فن سونیم ولی شما دیگه رسما فن های برندای دیگه رو مورد نوازش نزدیک قرار دادی