آیا احتمال ابتلای دوباره به ویروس کرونا وجود دارد؟

تحقیقات جدید به این سؤال پاسخ داده است که آیا احتمال ابتلای دوباره به ویروس کرونا وجود دارد یا خیر؟ برای فهم بیش‌تر این موضوع با ما همراه باشید.

یک مطالعه بزرگ توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) مشخص کرد که مبتلا شدن به ویروس کرونا باعث می‌شود که فرد برای چند ماه از ابتلای دوباره به ویروس کرونا دور بماند.

مطالعه جدیدی که اطلاعات بیش از سه ملیون نفر را بررسی کرده است، به ما نشان می‌دهد که عفونت یا ابتلای دوباره به ویروس SARS – COV- 2، ویروسی که موجب مبتلا شدن به بیماری کرونا می‌شود هنوز بسیار کم است. تحقیق مذکور تأیید می‌کند که یک آزمایش آنتی بادی مثبت در اثر ابتلای اولیه می‌تواند باخطر بسیار کمتری در ابتلای دوم در آینده مرتبط باشد، با این وجود هنوز مدت زمان ادامه یافتن این محافظت به‌طور دقیق مشخص نشده است.

تحقیق درباره احتمال ابتلای دوباره به ویروس کرونا

پس از به اتمام رسیدن موج شدید کرونا در نیمه اول سال 2020، دانشمندان پروسه نظارت بر داده‌های این بیماری را آغاز کردند تا بفهمند که امکان ابتلای دوباره به ویروس کرونا چه میزان است. آزمایش طلایی PCR نسبت به قطعات کرونا حساسیت شدیدی دارد، به همین علت آزمایش PCR افراد مبتلا به کرونا تا ماه‌ها مثبت باقی می‌ماند.

در ماه اوت سال گذشته میلادی دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ اولین مورد ابتلای دوباره به ویروس کرونا را گزارش کردند. این مورد خاص داده‌های ژنومی از هر دو عفونت را ارائه کرد و محققان به واسطه آن توانستند تأیید کنند که عفونت دوم یک سویه متفاوت از ویروس کرونا است.

مدت زمان مصونیت به دنبال عفونت اولیه

امروزه و پس از گذشت یک سال از شروع بیماری کرونا هنوز سؤال‌های متداولی در ارتباط با مدت زمان مصونیت به دنبال عفونت اولیه وجود دارد. بسیاری از محققان در تلاش هستند تا با اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌های ایمنی در بیماران بعد از عفونت اولیه جواب مناسبی برای این سؤال پیدا کنند.

چند مورد از آزمایش‌های آنتی‌بادی مشخص کرد که سطح آن می‌تواند چند ماه پس از اولین ابتلا به سرعت کاهش پیدا کند؛ اما این معیار نمی‌تواند به صورت مستقیم با خطر عفونت مجدد معادل باشد، زیرا بدن ما برای مبارزه با عفونت از تاکتیک‌های زیادی استفاده می‌کند و برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که ایمنی طولانی مدت در برابر بیماری ممکن است به راحتی تنها با ردیابی سطح آنتی‌بادی‌ها قابل اندازه‌گیری نباشد. نتایج این آزمایش نشان داد که افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، احتمال ابتلای دوباره آن‌ها به این ویروس 83 درصد کمتر است و دوره محافظت به‌طور میانگین پنج ماه است.

داگلاس لویی نویسنده این تحقیق جدید از مؤسسه ملی سرطان آمریکا عنوان کرد که نتایج به دست آمده از این تحقیق تنها می‌تواند مشخص کند که یک عفونت طبیعی کرونا ممکن است با ایمنی جزئی در برابر عفونت مجدد مرتبط باشد. وی معتقد است که بیماران بهبود یافته هنوز باید تحت واکسیناسیون قرار بگیرند، زیرا هنوز مدت زمان مصونیت طبیعی به طور دقیق معلوم نشده است. ضمن این که در این تحقیق به نرخ بالقوه ابتلای مجدد از انواع جدید ویروس کرونا توجهی نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*