خودرو جک J4

خودرو جک J4 با 85 درصد داخلی سازی به تولید می‌رسد

شرکت کرمان موتور قصد دارد تا با همکاری گروه مهندسی کادک خودرو جک J4 را با ۸۵ درصد داخلی سازی به تولید انبوه برساند.

استقبال مردم و فروش قابل قبول خودرو جک J4 باعث شد تا شرکت کرمان موتور اقدام به خرید امتیاز و دانش این خودرو در داخل کشور کند. کرمان موتور قصد دارد تا با داخلی سازی و تولید قطعات مختلف مانند تریم داخلی، ظاهری و حال قوای فنی، خودرو جک جی ۴ را در بلند مدت به تولید برساند.

کرمان موتور در ماه شهریور یک نمایشگاه با هدف جذب قطعه سازان داخلی برگزار کرد و در نهایت این شرکت قراردادهایی را به‌منظور تولید تریم داخلی، قطعات ظاهری و قالب‌های بدنه با شرکت‌های پیمانکار داخلی به واسطه گروه مهندسی کادک منعقد کرد.

در حال حاضر این شرکت و گروه طراحی و مهندسی کادک پروژه داخلی سازی پیشرانه و قطعات برقی خودرو جک جی ۴، به دنبال بستن قرارداد با قطعه سازان داخلی برای تولید پیشرا‌نه 1.5 لیتری J4 در ایران هستند.

خودرو جک J4

شرکت کادک اکنون در حال خرید قالب‌های لازم برای تولید بدنه و تریم داخلی خودرو مذکور است و بخش نخست این قالب‌ها به پیمان‌کاران زنجیره تأمین کادک و کرمان موتور تحویل داده شده است. آخرین قالب‌های بدنه و تریم‌ها تا پایان امسال به دست پیمان‌کاران خواهد رسید و تولید پنل‌های بدنه و تریم داخلی جی 4 نیز از فروردین 1400 در ایران استارت خواهد خورد.

برنامه کرمان موتور برای داخلی سازی قطعات خودرو جک J4

حمید احمدی مدیر اجرایی پروژه داخلی سازی جک جی 4 در ارتباط با خودکفایی و عمق داخلی سازی این خودرو عنوان کرد که تولید این خودرو ابتدا با 20 درصد داخلی سازی آغاز شد که این رقم در اردیبهشت 1400 به 34 درصد خواهد رسید و قطعات داخلی سازی شده دیگر حذف از پک می‌شوند و باید از قطعه سازان داخلی تأمین شوند، همچنین داخلی سازی این خودرو در خرداد سال 1400 با افزایش 1.5 درصدی مواجه خواهد شد.

احمدی در ادامه بیان کرد که شرکت کرمان موتور و کادک قصد دارند تا داخلی سازی جک J4 را تا مرداد سال 1400 به 49 درصد برسانند.  همچنین وی مدعی شد که در مهر 1400 داخلی سازی این خودرو به 68 درصد خواهد رسید و دلیل این امر افزایش تولید قالب‌های بدنه و تریم داخلی این خودرو خواهد بود.

افتتاح نمایشگاه داخلی سازی پیشرانه جک جی 4

احمدی با اشاره به سهم 14 درصدی پیشرانه در تولید و ارزش خودرو عنوان کرد که کرمان موتور به‌منظور داخلی سازی قطعات پیشرانه این خودرو به دنبال عقد قرار داد با یک شرکت داخلی بوده و به همین علت نمایشگاه داخلی سازی قطعات این خودرو را نیز برگزار کرده است تا قطعه سازان مختلف را جذب این پروژه کند. برنامه داخلی سازی این خودرو همانند تریم و قطعات بدنه به‌صورت حذف از پک خواهد بود و کادک وظیفه دارد تا قطعات داخلی سازی شده را به خط تولید کرمان موتور برساند.

احمدی در ادامه عنوان کرد که کادک تا اواخر سال 1400 یا فروردین 1401 داخلی سازی پیشرانه این خودرو را به 100 درصد خواهد رساند؛ اما تا آن روز رفته رفته قطعات داخلی سازی شده در ایران از پک ارسالی چینی جک حذف خواهد شد.

خودرو Jac J4 دارای پیشرانه 1.5 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی بوده که کپی برداری شده از پیشرانه 4A91 میتسوبیشی است، این پیشرانه روی Jac J6 نیز نصب شده و تا 95 درصد با پیشرانه نصب شده روی Jac J3 نیز مشترک است. با این اوصاف می‌توان گفت که داخلی سازی پیشرانه جک جی ۴ موجب کاهش هزینه‌ تولید و ارزبری برای تولید دیگر محصولات جک در ایران مانند کراس اوور S3 نیز می‌شود.

در نهایت جک جی ۴ به‌واسطه داخلی سازی پیشرانه با ۸۵ درصد داخلی سازی در ایران به تولید خواهد رسید و تنها قطعه‌ای که ایران اکنون قادر به ساخت آن نیست جعبه دنده اتوماتیک CVT این خودرو می‌باشد که البته شاید ایران در آینده توانایی تولید این گیربکس را نیز پیدا کند.

کرمان موتور تا کنون شش هزار دستگاه از این سدان کامپکت اقتصادی تولید کرده است؛ اما با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده برای داخلی سازی این خودرو، قرار است که J4 به پرتیراژترین خودرو کرمان موتور تبدیل شود و طبق پیش‌بینی‌ها ۲۰ هزار دستگاه از این خودرو تا سال ۱۴۰۰ به تولید خواهد رسید. کرمان موتور برنامه تولید بلند مدت جک جی ۴ را برای ۵ سال آینده درنظر گرفته است، همچنین فیس لیفت و به‌روزرسانی این خودرو نیز شاید در آینده اتفاق بی‌افتد.

احمدی در پایان عنوان کرد که تکنولوژی بالای تولید قطعات ‌Jac J4 قطعه سازان را مجبور به وارد کردن خط تولید پیشرقته‌تر و رعایت استانداردهای بالاتری در تولید کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خاك تو سرشون از ماشين هاي چيني هم به زور كاپي ميكنن