تولید خودرو در بهمن ۹۹

آخرین آمار تولید خودرو در ایران در بهمن ۹۹ منتشر شد

آخرین آمار تولید خودرو در ایران در بهمن ماه ۱۳۹۹ منتشر شد. طبق این آمار، روند تولید خودرو توسط ایران خودرو و سایپا کاهش داشته است.

روند تولید خودرو توسط دو خودروساز کشور نزولی شده است. این در حالی است که خودروسازان و مدیران صنعت قول‌های زیادی مبنی بر رشد تولید خودرو و متعادل شدن قیمت بازار داده‌اند.

تولید خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بهمن ماه امسال دچار افت شد، به نحوی که تولیدات ایران خودرو ۱/۵ و تولیدات سایپا ۲/۸ درصد کم‌تر از پارسال بوده است. تولید دو شرکت مذکور در دی ماه نیز روندی نزولی داشته، به گونه‌ای که تولیدات انواع خودرو در این ماه نسبت به دی ماه پارسال با افت ۴/۷ درصدی مواجه شده است.

طبق بررسی‌های انجام شده معلوم می‌شود که در بهمن ماه امسال ۹۵ هزار و ۶۸۵ دستگاه خودرو در کشور به تولید رسیده که نسبت به بهمن ۹۸ رشد ۲.۶ درصدی داشته است. با توجه به منفی بودن میزان رشد تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در این ماه می‌توان گفت که رشد ۲.۶ درصدی تولید ایران خودرو در بهمن ماه مرتبط با افزایش تولید خودروسازان خصوصی بوده است.

در بهمن ماه امسال ۸۸ هزار و ۴۲۷ دستگاه سواری در کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۴.۴ درصدی رو‌به‌رو شده است. در این مدت تولید ون ۵۰ درصد، تولید وانت ۲۱.۵ درصد و همچنین مینی‌بوس و میدل‌باس ۱۱.۳ درصد افت کرده و در مقابل، تولید اتوبوس، کامیونت‌، کامیون و کشنده افزایش یافته است.

با بررسی وضعیت تولید انواع خودرو از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه می‌توان فهمید که تولیدات رشد ۱۹ درصدی داشته به‌طوری که در این مدت ۹۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است، طی ۱۱ ماهه امسال ۸۲۸ هزار و ۳۱۹ دستگاه خودرو سواری در کشور به تولید رسیده که نسبت به ۱۱ ماه سال قبل ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

آمار تولید خودرو شرکت ایران خودرو

بررسی تولید شرکت ایران‌خودرو طی بهمن ماه امسال نشان می‌دهد در این مدت ۴۶ هزار و ۷۴۵ دستگاه خودرو توسط ایران خودرو تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱.۵ درصدی همراه شده است، در یازدهمین ماه سال ۴۶ هزار و ۳۷۲ دستگاه خودرو سواری توسط ایران خودرو به تولید رسیده که نسبت به بهمن پارسال ۰.۴ درصد افت داشته است.

تولید خودرو در بهمن ۹۹

تولید انواع خودرو توسط شرکت ایران خودرو از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه نیز ۴۶۵ هزار و ۴۱ دستگاه بوده که در مقایسه با بهمن سال قبل همراه با رشد ۳۶.۳ درصدی بوده است. ایران خودرو در این مدت ۴۵۹ هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به ۱۱ ماه سال قبل ۳۷.۳ درصد رشد داشته است.

کاهش ۲.۸ درصدی تولید سایپا

تولیدات شرکت سایپا در بهمن‌ماه امسال ۲.۸ درصد افت داشته به‌نحوی که در این مدت ۴۰ هزار و ۷۱۱ دستگاه انواع خودرو توسط شرکت سایپا تولید شده است.

در بهمن‌ماه امسال سایپا ۳۵ هزار و ۲۴۰ دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به بهمن سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش یافته است.

آمار تولید خودرو توسط شرکت سایپا در ۱۱ ماهه امسال ۳۸۴ هزار و ۷۹۲ دستگاه بوده که نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش داشته است. در این مدت ۳۲۵ هزار و ۸۶۴ دستگاه خودرو سواری توسط شرکت سایپا به تولید رسیده که از مدت مشابه سال گذشته ۳.۳ درصد کم‌تر شده است.

تولید خودرو توسط شرکت سایپا و ایران خودرو در حالی افت کرده که مدیران خودروسازان و وزارت صنعت قول داده بودند که تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا کند تا به این وسیله میزان تولید افزایش پیدا کند و قیمت‌ها در بازار متعادل شوند.

خودروسازان در عین حال،  مدعی شدند که افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولیداتشان مرتبط با آزادسازی قیمت خودرو بوده است، آن‌ها می‌گویند برای تولید هر خودرو به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ضرر زیادی را متحمل می‌شوند که این زیان را می‌توان در صورت‌های مالی خودروسازان مشاهده کرد. در مقابل قطعه‌سازان معتقد هستند که با آزادسازی قیمت‌ها مشکل خودروسازان حل خواهد شد. در ارتباط با این موضوع مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به این ‌که آزاد سازی قیمت خودرو به ضرر قطعه‌سازان و مردم است عنوان کرد که کاهش قیمت مواد اولیه قطعات باعث می‌شود تا قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

کاهش تولید خودرو در بهمن و دی در حالی رقم خورد که خودروسازان در ماه‌های قبل اقدام به فروش فوق‌العاده و پیش فروش یک ساله محصولاتشان کرده بودند و اکنون مشخص نیست سرنوشت تحویل این خودروها چگونه باشد و آیا خودروها در موعد مقرر به خریداران تحویل داده می‌شوند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*