واردات خودروهای خارجی

مجلس با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد مخالفت کرد

بعد از انتشار شایعه آزادسازی واردات خودرو، مجلس به‌تازگی مخالفت خود را با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد اعلام کرده است.

با وجود تلاش‌های زیادی که برای واردات خودروهای خارجی به جز خودروهای آمریکایی از مناطق آزاد به کشور و کسب درآمد از این راه صورت گرفت، نهایتا این طرح در مجلس به حد نصاب نرسید و واردات خودرو از مناطق آزاد به ایران منتفی شد.

واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ ممنوع اعلام شده است و حتی در مناطق آزاد با وجود قوانین خاص امکان واردات خودرو وجود ندارد که اصلی‌ترین دلیل آن به شرایط ارزی و ارزبری بالای واردات خودرو مربوط می‌شود.

سرانجام واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد

اما در جریان ارائه لایحه بودجه و بررسی آن حواشی زیادی در ارتباط با واردات خودرو به وجود آمد، به‌طوری که چند وقت پیش در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق نمایندگان اصرار داشتند که واردات خودرو از مناطق آزاد به ایران صورت پذیرد. بر این اساس در بند الحاقی به تبصره ۶ بودجه دولت مکلف شد که برای تنظیم بازار خودروهای وارداتی ، علاوه بر شناسایی خودروهای خارجی غیر آمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با قیمت خودرو در داخل کشور و با لحاظ معیارها، طی مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام نماید.

واردات خودروهای خارجی

مصوبه جدید مجلس

همچنین مصوب شد که نرخ سود بازرگانی مناسب با نوع خودرو و سال ساخت و دیگر مشخصات خودرو باید به‌نحوی تنظیم شود که در مقایسه قیمت‌های بازار، سود ۲۰ درصدی را برای واردکنندگان به همراه نداشته باشد و در صورت مشاهده افزایش تفاوت میان قیمت‌های بازار و وارداتی، این اجازه به دولت داده شده تا متناسب با افزایش قیمت اقدام به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی کند.

با توجه به این مصوبه پیش‌بینی می‌شد که دولت از حق ورودی ۱۰ تا ۱۷ میلیارد تومان درآمد کسب کند؛ اما این موضوع با واکنش مسئولان یا سازمان برنامه و بودجه همراه شد که نشان می‌داد کاملا با آن مخالف هستند. از طرفی دیگر نمایندگان تأکید داشتند که امکان در‌آمدزایی این چنینی از محل واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد وجود ندارد و از طرفی دیگر معتقد بودند که رفت و آمد خودروهای لوکس مناطق آزاد در کشور ایران با توجه به شرایط موجود ممکن است با اثرات منفی همراه باشد. این جریان به‌گونه‌ای جلو رفت که نهایتا در بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس منجر به مخالفت نمایندگان مجلس و حذف این طرح شد.

باتوجه به این موضوع هیچ‌گونه وارداتی از مناطق آزاد به ایران انجام نخواهد شد و درآمدزایی دولت از این محل منتفی خواهد شد. در حال حاضر پیش‌بینی دولت از درآمد از حقوق ورودی نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که آن هم مربوط به جریان تعیین و تکلیف خودروهای باقی مانده در گمرک است، نه واردات جدید. این در حالی است که طبق جدیدترین مصوبه مجلس حقوق ورودی خودروهای سواری در سال ۱۴۰۰ حداقل ۸۶ درصد ارزش گمرکی آن تعیین خواهد شد.