کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT معرفی شد

شرکت AMD از کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT رونمایی کرد که رقیب مستقیم RTX 3070 شرکت انویدیا خواهد بود. قیمت این کارت گرافیک ۴۷۹ دلار است.

کمپانی AMD امروز از جدیدترین دستاورد سخت افزاری خود، کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT پرده برداشت. این کارت گرافیک از معماری RDNA2 که در بین تمام کارت‌های گرافیک سری RX 6000 مشترک است استفاده می‌کند. این مدل همچنین ارزان‌ترین مدل سری ۶۰۰۰ است که با قیمت ۴۷۹ دلاری وارد بازار خواهد شد.

کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT

RX 6700 اکنون از GPU کوچک‌تری نسبت به سایر مدل‌های این خانواده برخوردار است. این GPU دارای ۴۰ واحد پردازشی، ۶۴ واحد ROP به همراه ۶۵ واحد بافت و ۲۵۶۰ پردازنده پخش است.

یکی از جذاب‌ترین جزئیات این کارت گرافیک، سرعت کلاک فوق‌العاده آن است. آنطور که سازنده می‌گوید، حداکثر سرعت کلاک این کارت گرافیک در زیر بارگذاری که با نام “Game Frequency” شناخته می‌شود، فراتر از 2424MHz خواهد بود. این به معنای عملکرد محاسباتی ۱۲.۴۱ ترافلاپس است که به آن کمک می‌کند شکاف عملکرد با کارت گرافیک ۱۰۰ دلار گران‌تر ۶۸۰۰ را بکاهد. البته نباید فراموش کنید که عملکرد کارت در بازی، به فاکتورهای دیگری هم بستگی دارد.

کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT

در بخش حافظه، این کارت گرافیک دارای 12GB حافظه از نوع GDDR6 با سرعت نامشخص و اینترفیس حافظه 192bit و حداکثر پهنای باند تا 384GB/s است. AMD همچنین سایز کش Infinity Cache را در این مدل به 96MB کاهش داده است.

در بخش ارتباطات، کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT کمپانی AMD دارای سه درگاه DisplayPort 1.4 همراه DSC و یک درگاه HDMI 2.1 است. کارت مرجع به استاندارد پاور ۶+۸ پین نیاز دارد و خود کارت نیز دارای یک برد پاور معمولی 230W است.

شرکت AMD در هنگام رونمایی از این کارت گرافیک، چارت‌هایی از عملکرد آن را نیز به نمایش درآورده است. به عنوان مثال یکی از این چارت‌ها نشان می‌دهد که RX 66700 XT  می‌تواند بسیاری از کارت‌های گرافیک قدرتمند قدیمی‌تر نظیر NVIDIA GTX 1070 Ti یا RTX 2080 Super را شکست دهد. در چارتی دیگر این شرکت ادعا می‌کند که ارزان‌ترین کارت گرافیک سری ۶۰۰۰ ایکس تی از کارت‌های گرافیک ۳۹۹ و ۴۹۹ دلاری RTX 3060 Ti و RTX 3070 عملکرد بهتری دارد.

کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT

ابن کارت گرافیک با قیمت ۴۷۹ دلاری خود در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد. رقیب اصلی آن، کارت گرافیک RTX 3070 از کمپانی اندیویا است. اما در عین حال کاربرانی که به دنبال خرید مدل RTX 3060 Ti هستند نیز می‌توانند با پرداخت چند دلار بیشتر آن را خریداری کنند.

البته نباید فراموش کرد که عملکرد Ray Tracing کارت‌های گرافیک شرکت ای‌ام‌دی همیشه یک پله عقب‌تر از انویدیا بوده است. شاید هم به همین خاطر است که این کمپانی هیچگاه علاقه‌ای به انتشار بنچمارک‌های Ray Tracing کارت‌های گرافیکش ندارد. این شرکت تا کنون در ارائه یک فناوری مشابه فناوری DLSS شرکت انویدیا نیز موفق نبوده است.

AMD قرار است این کارت گرافیک را اواخر اسفند ماه با همکاری شرکای تجاری خود از جمله ASRock، ASUS، Gigabyte، MSI، PowerColor، SAPPHIRE و XFX تولید و وارد بازار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*