پردازنده iMac G3 روی مریخ نورد استقامت ناسا

مریخ نورد استقامت ناسا از پردازنده کامپیوتر قدیمی iMac G3 اپل قدرت می‌گیرد!

مریخ نورد استقامت ناسا از پردازنده کامپیوتر قدیمی iMac G3 اپل قدرت می‌گیرد. تولید این پردازنده به بیش از دو دهه قبل باز می‌گردد!

طبق اعلام ناسا، در مریخ نورد استقامت ناسا از پردازنده مرکزی کامپیوتری اپل که روی کامپیوتر iMac G3 حضور داشت، استفاده شده است که با گذشت دو دهه از ساخت آن هنوز هم قدرتمند و قابل استفاده است.

مریخ نورد استقامت ناسا در تاریخ ۱۸ فوریه به سطح مریخ رساند و این کار را با کمک گرفتن از پردازنده‌ای انجام داد که نیروگاه اصلی رایانه iMac G3 ساخت شرکت اپل در سال ۱۹۸۸ بود. همین رایانه در زمان معرفی تجارت شرکت اپل را نجات داد و به آن کمک کرد تا به یک شرکت قدرتمند تبدیل شود. در حال حاضر اعلام شده است که جدیدترین مریخ نورد ناسا با نام استقامت (Perseverance) دارای پردازنده مرکزی همان رایانه به‌نام ‌Power 750 است، در حالی که اکنون ۲۳ سال از عمر این پردازنده می‌گذرد.

پردازنده PowerPC ۷۵۰ ؛ قدرت‌بخش مریخ نورد استقامت ناسا

براساس استانداردهای مدرن امروزی، زیاد نمی‌توان در ارتباط با این پردازنده صحبت کرد. پردازنده مذکور یک پردازنده تک هسته‌ای با حدود شش میلیون ترانزیستور و سرعت ۲۳۳ مگاهرتز است. اگر این پردازنده را با تراشه ‌M1 جدید اپل که ۱۶ میلیارد ترانزیستور و حداکثر ۳.۲ گیگاهرتز سرعت دارد مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این تراشه کاملا متوسط است.

پردازنده iMac G3 روی مریخ نورد استقامت ناسا

کامپیوتر iMac G3 اپل

اما ناسا آن را به دلیل سرعت مورد استفاده قرار نداده، بلکه ناسا قصد استفاده از قطعات و فناوری‌هایی را دارد که خود را ثابت کرده و قابل اعتماد باشند. برای نمونه ناسا در اصل ۲۰۰۶ کاوشگر نیو هورایزنز (New Horizons) را به پردازنده مونوگوس-وی (Mongoose-V) مجهز کرد که یک نسخه مقاوم در برابر اشعه پردازنده اصلی کنسول پلی استیشن موسوم به MIPS R300 است و زمانی که شما قصد می‌کنید تا یک مریخ نورد ۲.۴ میلیارد دلاری را به سیاره ای بفرستید که فاصله آن از زمین ۳۸.۶ میلیون مایل است، به یک پردازنده مرکزی احتیاج دارید که قابل اطمینان باشد و این دقیقا همان چیزی است که در پردازنده-‌PowerPC ۷۵۰ وجود دارد.

نسخه ‌RAD750 از پردازنده ‌PowerPC ۷۵۰ که در قلب استقامت قرار گرفته است، به شکلی مقاوم شده تا بتواند در برابر اشعه‌های قدرتمند و دمای بین منفی ۵۵ تا مثبت ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد مقاومت کند.

همچنین پردازنده RAD750 اکنون در ۱۰۰ ماهواره در مدار زمین قرار گرفته است که تمام آن‌ها هنوز بدون هیچ ایرادی کار می‌کنند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*