هدست واقعیت ترکیبی اپل

هدست واقعیت ترکیبی اپل ؛ هدف بزرگ بعدی غول کوپرتینویی

طبق اعلام آنالیزورها، این احتمال وجود دارد که در آینده گوشی‌های آیفون جای خود را به هدست واقعیت ترکیبی اپل بدهند.

از زمانی که اطلاعاتی درباره عینک واقعیت افزوده (AR) و هدست واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) شرکت اپل منتشر شده، کاربران آن را پروژه بزرگ اپل می‌دانند که به زودی درهای جدیدی را به سوی پیشرفت در عرصه گجت‌های هوشمند باز خواهد کرد.

با این وجود هنوز اطلاعات رسمی چندانی درباره این دو دستگاه منتشر نشده و حتی مشخص نیست که دقیقا تا چه سالی باید منتظر ساخت و عرضه آن‌ها بود. این درحالی است که مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) آنالیزور محصولات اپل اخیرا نتیجه داده‌های خود را درباره برنامه این شرکت در سال‌های آینده ارائه داده که خبر از احتمال جایگزین شدن گوشی های آیفون با گجت‌های جدید را می‌دهد.

این شخص در گذشته هم اطلاعاتی را در سال ۲۰۱۷ درباره گوشی های جدید آیفون ارائه داده بود که تا حدودی درست پیش‌بینی شد؛ پس می‌توان کمی روی اظهارات این آنالیزور برای گرفتن اطلاعات تازه از برنامه آینده اپل حساب کرد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

هدست واقعیت ترکیبی اپل

حدود هفت ماه قبل از عرضه آیفون X و سایر مدل‌های مختلف آن، کو می‌دانست که نمایشگر هرکدام از آن‌ها چه سایزی را داشته و از نوع آمولد خواهد بود. به علاوه، بسیاری دیگر از مشخصات فنی این گجت‌ها نیز توسط وی اعلام شده و بعدها با عرضه پرچمداران ۲۰۱۷ اپل درواقع تایید شدند. اما شاید مهم‌ترین موردی که این آنالیزور درباره آن اشاره کرده بود، درباره قابلیت ثبت سه بعدی تصویر فرد برای باز کردن قفل صفحه گوشی بود که بعدها با نام Face ID تایید شد. همچنین لازم به ذکر است که برداشته شدن Touch ID روی دکمه پاور نیز از گفته‌های صحیح وی درباره گوشی های آیفون در گذشته بوده است.

با این حال، جالب است بدانید که این آنالیزور به تازگی بازگشته و اطلاعات جدیدی را منتشر کرده که جلب شدن نظر او به گجت‌های پوشیدنی اپل و اهمیت آن‌ها را نشان می‌دهد. به نحوی که وی اظهار کرده در سال آینده میلادی، اپل اولین هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی خود را در بازار جهانی عرضه خواهد کرد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

این گجت از عکس‌های سه بعدی استفاده می‌کند تا شما را وارد واقعیتی متفاوت کند که در حقیقت در آن نیستید! برای مثال هنگام پوشیدن این هدست ممکن است خود را هنگام رانندگی یک ماشین مسابقه‌ای یا در حال مبارزه با زامبی‌ها پیدا کنید. با این وجود در حالت واقعیت افزوده به جای ترکیب یا جایگزین کردن واقعیت، جهان همانطور که هست نمایش داده می‌شود، اما با اطلاعات جدیدی که در کنار آیتم‌ها، مکان‌ها و اجسام مختلف گذاشته خواهد شد.

هر هدست واقعیت ترکیبی به گفته کو چیزی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم وزن دارد. با این حال او اظهار کرده که اپل برای رقابت با محصولات سایر شرکت‌ها (مانند ایسوس) سعی می‌کند تا وزن این هدست را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. با این حال هنگامی که صحبت از قیمت این گجت در میان باشد، این آنالیزور اعلام کرده که هرگز نمی‌توان انتظار مبلغی پایین در ازای چنین تکنولوژی تازه‌ای را داشت و احتمالا چیزی حدود ۱,۰۰۰ دلار، یعنی هم قیمت یک گوشی پرچمدار خواهد بود.

این هدست علاوه بر طراحی و ساخت بر پایه فناوری خود شرکت اپل، برای نمایش حالت واقعیت افزوده از نمایشگرهای میکرو OLED شرکت سونی در کنار ماژول‌های اپتیکال استفاده خواهد کرد.

به علاوه موارد فوق، کو همچنین درباره نقشه اپل در سال‌های آینده اطلاعات جالبی را منتشر کرده است.

انتظار می‌رود که شرکت اپل گجت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را در مدل‌های مختلف عرضه کند؛ به نحوی که در سال ۲۰۲۲ هدست، سال ۲۰۲۵ عینک، و تا حدود سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ لنزهای چشمی. با این وجود این احتمال وجود دارد که عینک و لنز تنها برای استفاده در حالت واقعیت افزوده استفاده شوند و بخش واقعیت مجازی بر عهده هدست باقی بماند.

با این وجود او اظهار دارد که حتی اگر حالت واقعیت مجازی به عینک‌ها یا حالت لنز تبدیل نشود، همان هدست‌ها بسیار سبک و کوچک‌تر خواهند شد تا کاربران بدون مشکل بتوانند از آن به عنوان یک گجت همراه استفاده کنند. همچنین به گفته وی، کیفیت ساخت این محصولات بسیار از نمونه‌های رقیب بهتر خواهد بود و اپل مدت‌هاست که روی ساخت آن‌ها تمرکز کرده است.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

از نظر مشخصات و نحوه کار این هدست‌ها هم می‌توان به وجود چندین دوربین برای دنبال کردن حرکات دست و همچنین تکنولوژی جدیدی اشاره کرد که مردک چشم را برای نمایش داده‌ها دنبال خواهند کرد. به علاوه، نمایشگرهای داخل هدست از نوع 8K بوده و به حقیقی‌ترین شکل ممکن جهان مجازی را برای کاربران بازسازی می‌کنند.

با این حال شاید از بهترین قابلیت‌های این گجت بتواند به این موضوع اشاره کرد که برای نمایش تصاویر و کار نیازی به اتصال به گوشی های آیفون ندارند. البته این مورد تنها برای هدست‌های واقعیت ترکیبی توسط کو تایید شده و به گفته وی، عینک‌های واقعیت افزوده همچنان به اتصال به یک منبع پردازش داده مثل یک گوشی آیفون نیاز خواهند داشت.

همچنین درباره این عینک‌ها (که کو آن‌ها را با نام Apple Glass معرفی می‌کند) وی اظهار کرده که تاریخ عرضه آن‌ها در حدود سال ۲۰۲۵ بوده و درواقع به عنوان گجتی همراه رونمایی می‌شود که امکان دیدن مناطق مختلف با قابلیت واقعیت افزوده را عملی می‌کند. این در حالی است که ظاهرا همانطور که اشاره شد، شرکت اپل برنامه‌های بسیاری را برای این هدست‌ها و تکنولوژی جدید داشته و روی آن با شرکت‌هایی مانند سونی (تامین کننده نمایشگرهای میکرو OLED)، پگاترون و چندین کمپانی دیگر توافق کرده است.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

کو همچنین گفته بود که در آینده دور این عینک‌ها جای خود را به لنزهای واقعیت افزوده خواهند داد که در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ رسما معرفی خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*