واکسیناسیون کرونا در ایران

گجت تی وی: روند واکسیناسیون کرونا در ایران و نگاهی به عملکرد واکسن ایرانی

واکسیناسیون کرونا در ایران چه روندی را طی می‌کند؟ واکسن های ایرانی و روسی چه عملکردی دارند؟ در ادامه با یک ویدیو به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا مانند کرونای انگلیسی باعث شده دغدغه واکسیناسیون کرونا در ایران بسیار پررنگ‌تر از قبل شود. از مدتی پیش تزریق آزمایشی چند واکسن کرونا که به صورت وارداتی وارد کشور شده یا در داخل کشور توسعه داده شده، به برخی داوطلبان از جمله کادر درمان آغاز شده، اما هنوز با واکسیناسیون عمومی مردم فاصله داریم. طبق آخرین اخبار و به گفته مینو محرز، واکسیناسیون کرونا در ایران به صورت عمومی از خردادماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

در بهمن ماه بود که واکسن روسی اسپوتنیک وی وارد ایران شد و به برخی افراد تزریق شد. قرار است این واکسن به مرور زمان به دیگر افراد جامعه نیز برسد. مراحل واکسیناسیون با این واکسن با کادر درمان و افراد در معرض خطر آغاز می‌شود. به گفته مسئولان، فاز اول واکسیناسیون در زمستان ۹۹ با تزریق واکسن به کارکنان بهداشت و کادر درمان آغاز می‌شود و اولویت دوم با سالمندان در مراکز نگهداری،  مراکز معلولین جسمی و حرکتی و جانبازان است. در بهار و ابتدای تابستان ۱۴۰۰ فاز دوم واکسیناسیون انجام می‌گیرد که شامل افراد مسن بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. در فاز سوم که از مرداد تا آذر ۱۴۰۰، افرادی که در مراکز تجمعی سکونت دارند واکسینه می‌شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای و افراد در مشاغل و خدمات ضروری هم در این گروه قرار می‌گیرند. در نهایت در فاز ۴ در زمستان ۱۴۰۰ عموم مردم واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

واکسیناسیون کرونا در ایران

این برنامه‌ای است که مدتی پیش برای واکسیناسیون کرونا در کشورمان اعلام شده، اما امیدواریم روند واکسینه شدن مردم زودتر از این برنامه زمانی صورت بگیرد. همانطور که اشاره کردیم برخی مسئولان از جمله مینو محرز به تازگی ابراز امیدواری کرده‌اند که از خرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی انجام شود.

اما علاوه بر واکسن‌هایی که به صورت وارداتی از کشورهایی مانند روسیه، چین و هند وارد کشورمان شده، ایران نیز تلاش می‌کند به جمع کشورهای تولیدکننده واکسن کروناویروس بپیوندد و چند شرکت در حال کار روی تولید و عرضه واکسن کووید ۱۹ در ایران هستند. از جمله این واکسن‌ها می‌توان به واکسن کوو ایران برکت اشاره کرد که وارد مراحل آزمایش انسانی شده و گفته می‌شود ۹۰ درصد ایمنی در برابر کرونا را ایجاد می‌کند.

در ادامه با یک ویدیو، روند واکسیناسیون در ایران و برنامه آینده آن را بررسی می‌کنیم و نگاهی به عملکرد واکسن‌های مختلف از جمله واکسن ایرانی و روسی که قرار است در کشورمان مورد استفاده قرار بگیرند خواهیم انداخت.

ویدیوی مراحل واکسیناسیون در ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*