واکسن اسپوتنیک V

واکسن اسپوتنیک V روسیه به عنوان دومین واکسن پرطرفدار جهان شناخته شد

روسیه به تازگی مدعی شده است که واکسن اسپوتنیک V با پیشی گرفتن از واکسن فایزر در رتبه دوم پرطرفدارترین واکسن‌های جهان قرار گرفته است.

شرکت توسعه دهنده واکسن اسپوتنیک V در حساب توییتری خود نوشته است که این واکسن از واکسن فایزر سبقت گرفته است و از لحاظ کسب تأییدیه در میان کشورهای مختلف در جایگاه دوم قرار گرفته است. اکنون ۴۵ کشور دنیا تزریق واکسن اسپوتنیک V را تأیید کرده‌اند. واکسن آسترازنکا که توسط ۴۹ کشور دنیا تأیید شده است در مکان نخست قرار دارد، واکسن فایزر که توسط ۴۳ کشور و واکسن مدرنا که توسط ۱۹ کشور تأیید شده‌اند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نتایج به دست‌ آمده از آزمایش‌های واکسن اسپوتنیک V

محققان پیش‌تر اعلام کرده بودند که نتایج آزمایش‌های واکسن روسی اسپوتنیک وی نشان دهنده واکنش عالی آن در برابر جهش‌های ویروس کرونا بوده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش‌تر دستور داد بود که میزان تأثیرگذاری واکسن‌های ساخته شده توسط روسیه در مقابل گونه‌های جدید ویروس کرونا مورد بازبینی قرار بگیرد.

دنیس لوگونوف معاون مرکز گامالیا که تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی را بر عهده دارد بیان کرد که مطالعات اخیری که به وسیله مرکز گامالیا صورت گرفته است نشان می‌دهد که واکسیناسیون مجدد با واکسن روسی اسپوتنیک وی در مقابل جهش‌های جدید ویروس کرونا مانند گونه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی عملکرد مناسبی داشته است.

قرار است نتایج این آزمایش به زودی منتشر شود؛ اما این اولین نشانه از عملکرد واکسن روسی در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا محسوب می‌شود، لازم به ذکر است که جزئیات این موضوع تاکنون منتشر نشده است.