آمار کاربران اینترنت موبایل و ثابت در ایران

آمار کاربران اینترنت موبایل و ثابت در ایران – اسفند ۹۹

بر اساس آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت ایران، تعداد کاربران اینترنت موبایل در مقایسه با سال ۹۸ افزایش چشم‌گیری یافته‌ است.

جدید‌ترین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور خبر از نفوذ ۱۰۴ درصدی اینترنت می‌دهد؛ به طوری که نزدیک به ۹۳ درصد مردم از کاربران اینترنت موبایل محسوب می‌شوند، اما میزان نفوذ اینترنت خانگی بسیار ناچیز و در حدود ۱۱ درصد است.

گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مرتبط با توسعه ارتباطات پهن باند ثابت و سیار در کشور تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۹ است. برآوردهای رگولاتوری حاکی از آن است که ضریب اینترنت پهن باند ثابت در کشور برابر با ۱۱.۵۷ درصد است که این آمار نسبت به ۳ ماهه پیش از این تغییر چندانی نداشته است. در حال حاضر ۹ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۳۹ نفر در کشور از فناوری‌های اینترنت ثابت استفاده می‌کنند که نسبت به ۳ ماهه دوم سال ۱۳۹۸ فقط نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بر این آمار افزوده شده است.

دلیل عدم استقبال کاربران از اینترنت ثابت

علت عدم استقبال مردم از اینترنت ثابت، نارضایتی کاربران از کیفیت و قیمت این فناوری است و با وجود اینکه پیش‌بینی شده بود که با فراگیری ویروس کرونا کاربران زیادی به استفاده از اینترنت ثابت روی بیاورند، اما به علت توسعه نیافتن این بخش کاربران اینترنت ترجیح دادند که از اینترنت موبایل استفاده کنند. در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت موبایل در کشور ۹۲.۴۹ درصد تخمین زده شده است و در کمتر از سه ماهه گذشته بیش از یک میلیون نفر به کاربران اینترنت موبایل اضافه شده است.

در پایان ۳ ماهه سوم سال ۹۹ بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۵۵ نفر به عنوان کاربر اینترنت موبایل معرفی شده‌اند. این آمار در حالی رقم خورده است که ضریب نفوذ اینترنت سیار در ۳ ماهه سال ۹۹ نزدیک به ۹۱ درصد بوده و ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار نفر در ایران مشترک اینترنت موبایل بودند. ارزیابی رگولاتوری بر مبنای فناوری‌هایی مثل FTTX ، XDSL ، وای فای و TDLTE در حوزه پهن باند ثابت و همچنین فناوری 3G و 4G در حوزه پهن باند سیار به انجام رسیده است.

این آمار مشخص می‌سازد که در مجموع، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۱۰۴.۰۶ است و ۸۷ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۲۴ نفر کاربر اینترنت پهن باند هستند. طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات ۸۸.۸۸ درصد از مردم کاربران اینترنت نسل سه و چهار موبایل هستند و نزدیک به ۹ درصد از مردم نیز از اینترنت adsl استفاده می‌کنند و بیش از یک درصد مردم هم از اینترنت TDLTE استفاده می‌کنند.

بررسی وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در ایران نسبت به سال ۹۸ هم نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت موبایل در سال گذشته ۶۸ میلیون نفر بوده و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند هم در انتهای سال ۹۸ به ۹۴ درصد رسیده است. از طرف دیگر طی یک سال گذشته نفوذ اینترنت موبایل در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد و اینترنت ثابت نزدیک به یک درصد رشد داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*