دیش های سیار استارلینک اینترنت اسپیس ایکس را به وسایل نقلیه می‌رسانند

دیش های سیار استارلینک اینترنت اسپیس ایکس را به وسایل نقلیه می‌رسانند

به تازگی خبر رسیده که شرکت جنجالی اسپیس ایکس قصد دارد تا با استفاده از دیش های سیار استارلینک (Starlink) اینترنت ماهواره‌ای خود را به تمامی نقاط سطح زمین برساند.

دیش های سیار استارلینک (Starlink) موضوع جدیدترین خبر مرتبط با پروژه اینترنت ماهواره‌ای شرکت هوافضای اسپیس ایکس (SpaceX) هستند و به تازگی اعلام شده که با عملی کردن ایده‌ای جنجالی و جدید، این کمپانی خصوصی قصد دارد تا سرویس اینترنت خود را برای تمامی نقاط کور و دوردست زمین، از جمله داخل وسیله‌های نقلیه در حال حرکت که دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند، فراهم کند.

ایده دیش های سیار استارلینک

پروژه استارلینک مدتی پیش با هدف فراهم کردن اینترنت پرسرعت از طریق پرتاب مجموعه عظیمی از ماهواره‌های نسبتا کوچک به مدار زمین راه‌اندازی شد. از زمان راه‌اندازی این پروژه، تعداد زیادی از ماهواره‌های مورد نظر در مدار زمین قرار گرفته‌اند و همان‌طور که اشاره شد، شرکت اسپیس ایکس از همان ابتدا اعلام کرده بود که اینترنت ماهواره‌ای خود را به مناطقی که با کابل و امواج رادیویی نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، می‌رساند.

با این حال می‌دانیم که یکی از محیط‌های چالش‌برانگیز برای اتصال به اینترنت، داخل وسیله‌های نقلیه متحرک از جمله اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و هواپیماهاست؛ محیط‌هایی که با ارائه ایده دیش های سیار استارلینک به زودی تحت پوشش اینترنت ماهواره‌های مورد نظر قرار می‌گیرند.

اسپیس ایکس که در حال کسب مجوزهای لازم برای عملی کردن این ایده بوده، با در نظر گرفتن این موضوع که کاربران در وسایل نقلیه و به هنگام جابه‌جایی هم به اینترنت پرسرعت و بدون ایراد نیاز خواهند داشت، بحث ایده جدید خود را مطرح کرده است. در واقع با اینکه هم‌اکنون محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا بسیاری از ما را خانه‌نشین کرده، می‌دانیم که این وضعیت تا همیشه باقی نخواهد ماند و به زودی بحث جابه‌جایی مردم سراسر جهان به وضعیت گذشته خود خواهد رسید.

دسترسی به اینترنت به هنگام جابه‌جایی

از طرف دیگر بسیاری از ما به هنگام جابه‌جا شدن به دسترسی به اینترنت نیاز داریم و یا برای سرگرمی، ترجیح می‌دهیم در مدت زمان حضورمان در وسایل نقلیه گوناگون، از دنیای مجازی دور نباشیم. اسپیس ایکس هم با توجه به این موضوع قصد دارد تا دیش‌های سیار استارلینک را در این وسایل نقلیه کار گذاشته و به سرنشینان امکان بهره بردن از اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس را بدهد.

اسپیس ایکس نام “ESIMs” را برای این دیش‌ها انتخاب کرده و گفته شده که از لحاظ الکترونیکی، تجهیزات مورد نظر با دیش‌های ثابت استارلینکی که تاکنون به صورت آزمایشی در منازل مسکونی و ساختمان‌ها نصب شده‌اند، تفاوت چندانی ندارند. با این حال از طرف این شرکت هوافضای خصوصی اعلام شده که نصب و راه‌اندازی دیش‌های ESIMs برخلاف دیش‌های ثابت، باید توسط متخصص انجام شود. این در حالی بوده که تقریبا هر شخص عادی می‌تواند تجهیزات ثابت استارلینک را سرپا کند.

دیش های سیار استارلینک اینترنت اسپیس ایکس را به وسایل نقلیه می‌رسانند

ایلان ماسک، مدیرعامل جنجالی اسپیس ایکس تاکنون مجوز نصب یک میلیون ترمینال دیش‌های ثابت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را دریافت کرده و به علاوه، درخواست دیگری برای اضافه شدن 5 میلیون ترمینال دیگر به این عدد ثبت شده است. به نظر می‌رسد که دیش های سیار استارلینک جزو این مجموعه 5 میلیونی جدید قرار بگیرند. البته خود ماسک پس از انتشار اخبار مربوط به درخواست‌های اسپیس ایکس برای دریافت مجوز نصب دیش‌های سیار، در حساب توییترش صحبت‌های بیشتری در این رابطه مطرح کرد.

آینده اینترنت استارلینک

ماسک اعلام کرده که سیستم دریافت کننده سیار ESIMs برای کار گذاشتن در خودروهای سواری معمولی مانند اتومبیل‌های برقی کمپانی تسلا، بیش از حد بزرگ است؛ به گفته این سرمایه‌دار نابغه، در جم و جور‌ترین حالت ممکن خودروهای شبیه به ون که با نام آر وی (RV) هم شناخته می‌شوند و برای مسافرت‌های گوناگون به کار می‌روند، می‌توانند چنین دیش‌هایی را روی خود داشته باشند. به این ترتیب وسایل نقلیه کوچک‌تر از این آر وی‌ها امکان حمل تجهیزات مورد نظر را ندارند.

با این تفاسیر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که عملی کردن ایده دیش های سیار استارلینک سود زیادی را برای کمپانی اسپیس ایکس و پروژه اینترنت ماهواره‌ای مورد نظر به همراه خواهد داشت. در عین حال، باید اشاره کرد که جنجال‌های فراوانی از همان ابتدای شروع پروژه استارلینک به وجود آمده بود و مخالفان، منتقدان و حتی شاکیان بسیاری در این رابطه وجود دارند.

به عنوان مثال بحث آلودگی نوری و بصری به وجود آمده به خاطر حضور تعداد زیادی از ماهواره‌های اسپیس ایکس در مدار زمین، همچنان موضوع اصلی انتقادها بوده و دانشمندان و به خصوص ستاره شناسان در رابطه با این آلودگی دیداری نگران هستند. از طرف دیگر اپراتورهای شبکه هم نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند که احتمالا سرویس استارلینک با سرویس‌های دیگری که از همان پهنای باند استفاده می‌کنند، تداخل خواهد داشت و مشکلات مختلفی را از لحاظ سرویس‌های شبکه‌ای به وجود خواهد آورد. با این وجود باید صبر کنیم تا ببینیم که ماجرای اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس به کجا خواهد رسید و سرانجام، کل سیاره ما به کمک تجهیزاتی در مدار زمین تحت پوشش اینترنت پرسرعت و مطمئن قرار می‌گیرد یا خیر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*