مالیات اپراتورها

شورای نگهبان با افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها موافقت کرد

بر اساس جدید‌ترین گزارش‌ها، شورای نگهبان با مصوبه جدید مجلس مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها اعلام موافقت کرده است.

شورای نگهبان در جریان دومین دور بررسی قانون بودجه  ۱۴۰۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها موافقت کرد. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که ۱۱ ایراد بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارسالی از مجلس باقی مانده است و برای برطرف شدن ایرادها قرار است تا دوباره این طرح در اختیار هیأت رئیسه مجلس قرار بگیرد. البته به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از آن‌ها ارتباطی به بخش ICT کشور نداشته باشند.

افزایش مالیات اپراتورها و گرانی اینترنت

طبق آخرین گزارش‌ها، در جلسه‌های فوق‌العاده صبح و بعد از ظهر روز دوشنبه شورای نگهبان، بررسی اصلاحات انجام شده توسط مجلس در ارتباط با بودجه ۱۴۰۰ به پایان رسیده و مصوبه افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها مورد تأیید این شورا قرار گرفته است. در این مصوبه تغییرات جزیی اعمال شده بود که به نظر می‌رسد جلب توجه شورای نگهبان را در پی داشته است. وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و افراد مرتبط با دولت، حاکمیت و بخش خصوصی چندین بار تأکید کرده‌اند که تصویب شدن این طرح باعث بالا رفتن قیمت اینترنت و توسعه نیافتن ICT کشور در سال آینده خواهد شد.

طبق اصلاحیه مجلس، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورها بعد از اتمام قرار داد کنونی آن‌ها به میزان ۱۰ درصد بیش‌تر شده و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ تا سقف مبلغ ۱۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال نزد خزانه‌داری کل کشور واریز خواهد شد.

تفاوت زمان اتمام قرارداد اپراتورها با یکدیگر

این مسئله با توجه به این موضوع که زمان اتمام قرارداد اپراتورها با یکدیگر متفاوت است، ممکن است در آینده باعث ایجاد چالش‌هایی شود، زیرا در این حالت در یک برهه زمانی خاص، یک اپراتور ارائه دهنده اینترنت، دارای هزینه‌های کمتری است و یک اپراتور دیگر ۱۰ درصد بر هزینه‌هایش افزوده شده است. لازم به ذکر است که منابع به دست آمده از این افزایش از هر اپراتور، تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال با نظارت مرکز ملی فضای مجازی در زیرساخت همان کارور در بستر شبکه ملی اطلاعات هزینه خواهد شد. مجلس تأکید کرده است که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات هیچ حقی مبنی بر افزایش تعرفه اینترنتی مصرفی در سال ۱۴۰۰ نخواهند داشت.

افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها

نمایندگان مجلس همچنین سازمان صدا و سیما را مکلف کرده‌اند که به منظور حفظ ارزش‌های ایرانی – اسلامی و نظام خانواده بر تک تک مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کرده و با آثار منفی آن در جامعه مقابله کند. این مسئله باعث ایجاد شبهه‌هایی مانند حکمرانی صدا و سیما بر VODها شده است که در این مطلب توضیح کاملی را در رابطه با این موضوع ارائه خواهیم کرد.

بر اساس مصوبه افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها ، منابع به دست آمده از حق‌السهم دولت از اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مازاد بر ۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد در ردیف ۱۳۰۴۰۴ در زیرساخت ۵ میلیون پورت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که توانایی ارائه خدمات صوت و تصویر پیشرفته را دارا باشد و حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی هزینه خواهد شد. گفته شده است که اینترنت ثابت باید به‌گونه‌ای باشد که توانایی مقابله با اینترنت ماهواره ای را داشته باشد، مسئله‌ای که از نظر اکثر کارشناسان یک قیاس مع‌الفارغ است.

همچنین طبق بند ۳-۲ این مصوبه، پروژه‌ها و طرح‌های مربوط به فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد مرکز ملی و در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی به‌ویژه طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شهریور ۱۳۹۹ به منظور بومی‌سازی تجهیزات و پردازش کلان داده‌ها مورد حمایت قرار دادن توسعه هوشمند‌سازی در قوای سه‌گانه و نیروی انتظامی و به‌وجود آوردن یک زیرساخت مرکز ملی به شکلی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت ایجاد شود.

در بند ۲-۴ هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه پیدا کرده است که اقدامات مشخص شده در طرح سند کلان شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۰ را عملی کند. در بند ۲-۶ هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دارد به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که توسعه اقتصاد دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات مزیت‌های مالی و اقتصادی قابل توجه نسبت به توسعه آن در خارج از شبکه ملی اطلاعات را دربر داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*