سری گلکسی ای

فلش بک: نگاهی به بهترین گوشی‌های سری گلکسی ای سامسونگ

جالب است که بدانید یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های بازار، گوشی‌های سری گلکسی ای سامسونگ هستند و در ادامه به بررسی بهترین گجت‌های این سری می‌پردازیم.

سامسونگ سری Galaxy A خود را به عنوان محبوب‌ترین سری گوشی‌های میان‌رده خود معرفی کرده و همانطور که می‌دانید چندی پیش سه دستگاه جدید به این سری محبوب خود اضافه کرد. برای اینکه پیشرفت گجت‌های این سری را مشاهده کنید، در ادامه به بررسی گوشی‌های قدیمی می‌پردازیم. لازم به ذکر است که قصد نداریم تک تک گجت‌های سری گلکسی ای سامسونگ را مورد بررسی قرار دهیم، بلکه ویژگی‌ها و برخی از قابلیت‌های جالب و جذاب محبوب‌ترین میان‌رده‌های این سری را بررسی خواهیم کرد.

یکی از این ویژگی‌های جذاب متعلق به گوشی Samsung Galaxy A7 بوده و علت محبوبیت این دستگاه نازک بودن آن بود، جالب است که بدانید این دستگاه تنها 6.3 میلی متر ضخامت داشت. سامسونگ این گوشی را به صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع Super AMOLED مجهز کرده بود و در زمان معرفی این گجت، بسیاری از کاربران این دستگاه را نسخه ارزان قیمت و بدون قلم گوشی Galaxy Note 4 می‌دانستند.

با این وجود باریک‌ترین گوشی که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت گوشی Galaxy A8 بود و این دستگاه تنها دارای ضخامت 5.9 میلی متری بود. صفحه نمایش این گوشی با پرچمدار سری نوت زمان عرضه این دستگاه برابر بود و هر دو از صفحه نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED برخوردار بودند. لازم به ذکر است که این دستگاه از نظر وزن بسیار سبک بوده و در مقایسه با گوشی Galaxy Note 5 بسیار مقرون به صرفه بود؛ زیرا این دستگاه از درگاه microSD پشتیبانی می‌کرد و با قیمت مناسب‌تری از سامسونگ Galaxy Note 5 در دسترس کاربران قرار گرفت، به همین دلیل این گوشی به یکی از محبوب‌ترین گجن‌های سری گلکسی ای سامسونگ تبدیل شد.

در سال 2016 غول فناوری کره جنوبی، یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش 6.0 اینچی که در آن زمان یک گجت بسیار بزرگ محسوب می‌شد با نام Galaxy A9 (2016) به بازار عرضه کرد. صفحه نمایش این دستگاه در مقابل نمایشگر 5.7 اینچی Galaxy Note 5 بزرگ‌تر بوده و این اولین قدم سامسونگ برای عرضه گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ بود.

ناگفته نماند که یک نسخه پرو (Pro) نیز وجود داشت که در آن کیفیت دوربین از 13 به 16 مگاپیکسل و ظرفیت باتری از 4000 به 5000 میلی آمپر ساعت، افزایش یافته بود. لازم به ذکر است که هر دو نسخه به پردازنده Snapdragon 652 مجهز شده بودند و از هسته چیپست محبوب Cortex-A72 بهره می‌بردند.

سامسونگ در گوشی Samsung Galaxy A7 (2016) از پردازنده Snapdragon 615 برای تامین قدرت سخت افزاری این گجت، استفاده کرد و این در حالی بود که تراشه‌های ساخته شده توسط خود این شرکت یعنی Exynos در دیگر گوشی‌های هوشمند این کمپانی وجود داشتند. در آن زمان اکثر گوشی‌های هوشمند از صفحه نمایش 5.5 اینچی برخوردار بودند و این اندازه نمایشگر به یک استاندارد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده بود و به همین دلیل این کمپانی گوشی گلکسی ای 7 را به صفحه نمایش 5.5 اینچی مجهز کرده بود.

یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های سری ای سامسونگ، گوشی Galaxy A8 (2016) بود؛ زیرا این دستگاه بیشتر دارای مشخصات یک گجت بالارده بود و از پردازنده استفاده شده در گوشی گکلسی S6 سامسونگ یعنی Exynos 7420 بهره می‌برد. همچنین این گوشی از یک صفحه نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED استفاده می‌کرد.

در سال 2017 سامسونگ تصمیم گرفت تا طراحی گوشی‌های سری گلکسی ای خود را تغییر دهد و اولین تغییر در گوشی Galaxy A7 (2017) مشاهده شد. این گوشی به یک صفحه نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED و پردازنده Exynos 7880 مجهز شده بود و به نظر می‌رسید که این تراشه از پردازنده 7420 Exynos قدرتمندتر باشد، اما به دلیل وجود هسته‌های Cortex-A53، این تراشه از پردازنده استفاده شده در گلکسی ای 7 سامسونگ ضعیف‌تر بود و این گجت جایگزین مناسبی برای گوشی Galaxy A8 (2016) نبود.

در سال بعد یعنی سال 2018، سامسونگ اولین گوشی هوشمند جهان را که از چهار دوربین پشتیبانی می‌کرد با نام Galaxy A9 (2018) معرفی کرد، این دستگاه به دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، دوربین 10 مگاپیکسلی تله فوتو و سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی مجهز شده بود. در سال 2018 سه گوشی هوشمند ساخته شده توسط سامسونگ یعنی Galaxy S9+، Note 8 و Galaxy A9 جزو بهترین گوشی‌های هوشمند برای عکاسی و فیلم‌برداری بودند.

یکی دیگر از محبوب‌ترین گوشی‌های میان‌‌رده سامسونگ، گوشی Galaxy A8s بود که با نام A9 Pro در کره جنوبی به فروش می‌رسید. این دستگاه با یک بریدگی در قسمت صفحه نمایش عرضه شد که در این بریدگی یک دوربین سلفی قرار گرفته بود، این گوشی هوشمند از نظر طراحی بسیار با دیگر گجت‌های این شرکت تفاوت داشت و به همین دلیل بسیار محبوب بود.

گوشی Galaxy A7 (2018) از لنز تله فوتو پشتیبانی نمی‌کرد و با سه دوربین وارد بازار شد، اما لازم به ذکر است که در آن زمان یک گوشی هوشمند با پشتیبانی از سه دوربین نیز بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت. این میان‌رده سامسونگ به پردازنده Exynos 7885 مجهز شده بود و در آزمایش‌های انجام شده تنها 5 امتیاز با تراشه گوشی Galaxy A7 (2017) تفاوت داشت.

دستگاه بعدی یکی از منحصر به فردترین گجت‌های سری گلکسی ای سامسونگ است، این دستگاه با نام Galaxy A80 شناخته می‌شود و در سال 2019 در دسترس کاربران قرار گرفت. این دستگاه از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک سنسور 3D Time of Flight استفاده می‌کرد و دلیل محبوبیت این دستگاه، قابلیت چرخیدن و تبدیل شدن دوربین‌های پشت دستگاه (دوربین اصلی) به دوربین سلفی بود.

این گوشی از یک نمایشگر 6.7 اینچی بدون بریدگی (ناچ) از نوع Super AMOLED استفاده می‌کرد و این نمایشگر توسط سامسونگ، صفحه نمایش بی‌نهایت (بدون مرز) نامیده شد. به علاوه این دستگاه به باتری با ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعتی مجهز شده بود و جزو اولین گجت‌های پشتیبانی کننده از فناوری شارژ سریع بود، ناگفته نماند گوشی Galaxy A80 از شارژر (آداپتور) 25 واتی پشتیبانی می‌کرد.

آخرین دستگاه محبوب از سری گلکسی ای سامسونگ گوشی Galaxy A90 5G است، این دستگاه اولین گوشی هوشمند از سری میان‌رده‌های سامسونگ بود که از شبکه ارتباطی 5G پشتیبانی می‌کرد، به علاوه این گجت به پردازنده Snapdragon 855 مجهز شده و جالب است که بدانید این تراشه مختص گوشی‌های پرچمدار است.

با توجه به گوشی‌های معرفی شده در این مطلب، می‌توان نتیجه گرفت که طراحی، سخت‌افزار و… گوشی‌های میان رده سری Galaxy A، پیشرفت چشمگیری داشتند و محبوبیت دستگاه‌های این سری بی دلیل نیست.