زندگی بدون استرس آن‌قدرها هم برای سلامت شما مناسب نیست

زندگی بدون استرس آن‌قدرها هم برای سلامت شما مناسب نیست

با وجود اینکه یک زندگی بدون استرس شما را از خطر بیماری‌های خطرناکی مانند چاقی مفرط یا مشکلات قلبی دور می‌کند، دانشمندان به تازگی یافته‌های جالبی برخلاف این موضوع کشف کرده‌اند.

زندگی بدون استرس آرزوی بسیاری از ماست که در عصر حاضر با مشکلات مختلف زندگی روزمره دست و پنجه نرم می‌کنیم. به صورت کلی استرس و اضطراب می‌تواند باعث بروز مشکلات کوچک و بزرگی از بی‌خوابی گرفته تا چاقی مفرط و مشکلات قلبی و عصبی شود و کسانی که در شرایط بی‌اضطرابی زندگی می‌کنند، نوعی حس سلامتی و آرامش را تجربه کرده‌اند؛ با این تفاسیر دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا می‌گویند که یک زندگی خالی از استرس مشکلات خاص خود را برای ما به همراه می‌آورد.

مشکلات زندگی بدون استرس

در واقع نکته اصلی در مورد نتایج تحقیق اخیر دانشمندان به شدت استرس‌هایی مربوط می‌شود که هرکدام از ما تجربه می‌کنیم؛ گفته شده که به صورت کلی اضطراب‌های شدید برای سلامتی ما به هیچ وجه خوب نیستند، با این حال قرار گرفتن در معرض مقدار کمی استرس به صورت روزانه می‌تواند به سلامت ذهنی و مغزی ما در طولانی مدت کمک کند.

برای رسیدن به این نتیجه‌گیری، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا وضعیت 2711 داوطلب را مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش داده‌های گوناگونی از افراد جمع‌آوری شد؛ این داده‌ها شامل نتایج یک آزمون مختصر ذهنی می‌شد و همچنین، جزئیات نسبتا دقیقی از فعالیت‌های روزانه، خلق و خو و حتی علائم فیزیکی و روانشناسی مربوط به بیماری‌های شدید در افراد جمع‌آوری شد.

زندگی بدون استرس آن‌قدرها هم برای سلامت شما مناسب نیست

آنالیز این داده‌ها نشان می‌دهد که اگر شخص زندگی بدون استرس و نگرانی داشته باشد، عملکرد مغزی او به احتمال قوی از سایر افرادی که به صورت روزانه با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند، ضعیف‌تر خواهد بود. چنین مسئله‌ای شاید آن‌قدرها هم عجیب و غیر معمول نباشد، اما وقتی صحبت از ایدئال‌ها به میان می‌آید، بسیاری از افراد به دنبال رسیدن به شرایطی کاملا بدون استرس هستند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند که افراد خوش‌شانسی که بی‌دغدغه و اضطراب زندگی می‌کنند، به صورت کلی کمتر در معرض مشکلات جدی سلامتی قرار می‌گیرند و خلق و خوی آن‌ها هم مناسب‌تر است. با این وجود وضعیت ذهنی و مغذی چنین افرادی تقریبا هشت سال از داوطلبان هم سن، پیتر بوده و به نظر می‌رسد که قرار نگرفتن در معرض چالش‌های مختلف به صورت مداوم باعث خواهد شد تا چنین کسانی از لحاظ مغذی زودتر پیر شوند.

تاثیرات ذهنی و مغزی

دیوید ام آلمیدا (David M. Almeida)، پروفسور دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و از اعضای تیم مقاله زندگی بدون استرس می‌گوید که اضطراب مدنظر او و همکارانش چالش‌هایی بوده که هر شخص به صورت روزانه با آن‌ها سر و کار دارد؛ چالش‌هایی که می‌توانند به مسائل کوچک و بزرگ مربوط باشند و برای برطرف کردن آن‌ها، فرد مجبور می‌شود تا از توانایی‌ها ذهنی خود بهره برده و اصطلاحا به خود فشار بیاورد.

آلمیدا معتقد است که موضوع ساده‌ای مانند تعمیر کامپیوتر می‌تواند در شرایط خاص استرس‌زا شود؛ به عنوان مثال تصور کنید که قبل از یک جلسه آنلاین در اپلیکیشن زوم، کامپیوتر شما از کار می‌افتد و شما مجبور می‌شوید تا هر طور شده، این وسیله را درست کنید. همین موضوع با وجود ماهیت چالش گونه خود، شما را مجبور می‌کند تا تمام توان خود را به کار بگیرید در نتیجه، فرصتی پیدا می‌کنید که از لحاظ ذهنی رشد داشته باشید.

چنین پدیده‌ای شاید در دوران جوانی چندان هم مهم به نظر نرسد؛ افراد جوان احتمالا از نوعی اعتماد به نفس برخوردارند که در موقعیت خاص خود، به راحتی از پس چالش‌ها برمی‌آیند. با این حال بحث تاثیرات منفی زندگی بدون استرس بیشتر از همه در دوران پیری نمایان می‌شود و می‌توان گفت که افرادی که دائما از چالش‌ها دوری می‌کنند، نسبت به دیگران شرایط ذهنی و مغزی مناسبی در دوران پیری نخواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مرد را دردی اگر باشد خوش است
    درد بی دردی علاجش آتش است (مجذوب تبریزی)
    فرق ناس با نسناس همین یک کوچولو همدردی است
    مردم معمولاً دنبال فراغ بال و آسودگی خیال میگردند حال آنکه کمالش بی‌خیالی است که نه فقط برای سلامتی روان-تنی مضرّ است بلکه یک آفت فردی و اجتماعی است.
    بنی آدم اعضای یکدیگرند * که در آفرینش ز یک گوهرند
    چو عضوی به درد آورد روزگار * دگر عضوها را نماند قرار
    تو کز محنت دیگران بی‌غمی * نشاید که نامت نهند آدمی (سعدی شیرازی)
    لذا معجزۀ همدردی برعکس غم و غصّۀ خودخواهانه نه فقط باعث به فراموشی سپردن و تشفّی بیماریهای روان-تنی میشود بلکه راحتی روان و شادی و هیجان انرژی را در پی دارد
    و السلام