بهترین بازی های استراتژی فضایی

بهترین بازی های استراتژی فضایی که باید تجربه کنید

اگر به آثار استراتژیک و علمی تخیلی علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های استراتژی فضایی آشنایی پیدا کنید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های استراتژی فضایی پرداخته‌ایم؛ آثاری که شما را وارد مبارزات بزرگی در کهکشان‌های دور می‌کنند و وقتتان را برای ساعت‌ها می‌گیرند.

با توجه به وسعت فضا، شاید جنگ‌های فضایی در واقعیت کمی کوچک به نظر برسند و البته صدای زیادی هم از آن‌ها تولید نشود (زیرا در فضا مولکول هوا وجود ندارد که با به ارتعاش در آمدن، صداها را انتقال دهد) اما در دنیای بازی، این جنگ‌ها حماسی و پرهیجان دنبال می‌شود و موسیقی‌های جذاب آن‌ها مخاطبان را به پیشروی قدرتمندانه تشویق می‌کند.

بهترین بازی های استراتژی فضایی

در مقایسه با سبک‌های دیگر، بازی های استراتژی فضایی نسبتا کمی ساخته شده و اکثریت هم طرفداران خاص خودشان را دارند. اگر از استراتژی‌های کلاسیک و مرسوم بازار خسته شده‌اید، می‌توانید به سراغ این نسخه‌های فضایی بروید که بدون شک به یاد ماندنی هستند و دنیاهای متفاوتی ارائه می‌دهند. در ادامه با تعدادی از این آثار ساختارشکن و بزرگ آشنا خواهید شد.

– بازی Sins Of A Solar Empire

بهترین بازی های استراتژی فضایی

شاید عجیب باشد که یک بازی سبک استراتژی 4 ایکس (در این نوع از بازی‌ها، بازیکن مدیریت یک منطقه را برعهده دارد و باید به انجام چهار امر بپردازد: 1-گسترش، 2-اکتشاف، 3-انهدام و 4-بهره‌برداری که به آن اصطلاحا 4X می‌گویند) از گیم پلی بی‌درنگ (ریل تایم) نیز بهره ببرد. بازی Sins Of A Solar Empire ثابت کرد که ساخت چنین اثری امکان پذیر است (اگر چه، مخاطب را در قلب آشوب و هرج و مرج قرار می‌دهد). در این بازی استراتژی گسترده، باید امپراطوری بین‌کهکشانی خود را مدیریت کنید و با توجه به ریل تایم بودن اثر، می‌توانید حدس بزنید که کار آسانی در پیش نخواهید داشت.

اکثر رقابت‌ها و مبارزات شما در این بازی، به طور میانگین حدود 4 ساعت طول می‌کشد، بنابر این مهم است که گیمر صبوری باشید و ببینید توانایی عبور از چنین چالش‌هایی را دارید یا خیر. گیم پلی بازی هم اگر چه پیچیده است اما فوق العاده طراحی شده و طرفداران حرفه‌ای سبک استراتژی را مجذوب می‌کند.

– مجموعه Homeworld

بهترین بازی های استراتژی فضایی

وقتی از گیم پلی بی‌درنگ صحبت می‌شود، طبق یک قانون نانوشته، باید همیشه به هوم ورلد هم اشاره کرد، مجموعه‌ای که این سبک از مبارزات را به اوج محبوبیت رساند. تا پیش از این، گیم پلی اکثر عناوین، نسبتا محدود طراحی می‌شد و بازیکن آزادی عمل زیادی نداشت اما هوم ورلد شرایط تغییر داد و کاری کرد که حتی اثر بزرگی همچون استارکرفت (Starcraft) ابتدایی و پیش پا افتاده به نظر برسد!

بر خلاف بازی Sins of a Solar Empire، اکثر نسخه‌های مجموعه Homeworld تنها بر روی جنگ و مبارزات تمرکز دارند، چرا که استراتژی ریل تایم خالص هستند و وارد حواشی نمی‌شوند. با این حال، هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک تجربه جذاب و چالشی باشند و انجام آن‌ها را به استراتژی دوستان حرفه‌ای توصیه می‌کنیم. کالکشن بازسازی هوم ورلد که شامل نسخه ریمستر قسمت اول و دوم می‌شود را می‌توانید از پلتفرم استیم خریداری کنید.

– مجموعه Battlefleet Gothic: Armada

بهترین بازی های استراتژی فضایی

مجموعه وارهمر چهل هزار (Warhammer 40K) آن قدر محبوب است که به نظر نمی‌رسد روزی پرونده آن بسته شود و هرازگاهی یک نسخه جانبی بی‌نظیر از آن منتشر می‌شود که همه را متعجب می‌کند. سری بازی بتل فلیت هم از جمله آثاری است که اتفاقات آن در دنیای وارهمر رخ می‌دهد، با این تفاوت که به جای کنترل کردن سربازان، این بار وظیفه کنترل سفینه‌های فضایی را بر عهده دارید.

اکثر این سفینه‌ها سایز بزرگی دارند و همین باعث شده تا ریتم مبارزات کمی کند شود، خصوصا در مقایسه با استراتژی‌های ریل تایم سنتی. اما سری Battlefleet Gothic: Armada نکات مثبت زیادی دارد و هر کدام از سفینه‌ها با توجه به جناحی که انتخاب کرده‌اید، با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص ارائه می‌شود.

– بازی FTL: Faster Than Light

بهترین بازی های استراتژی فضایی

این بازی با کمک‌های مالی طرفداران (در سایت کیک استارتر) ساخته شد و عملکردی فراتر از انتظار داشت. اف تی ال، عناصر سبک‌های استراتژی و روگ‌لایک (Roguelike) را به شکلی حیرت انگیز تلفیق کرده اما در مجموع می‌توان آن را یک شبیه ساز مدیریت سفینه توصیف کرد. شما وظیفه هدایت سفینه‌ای را بر عهده دارید که اعضای خدمه آن، اطلاعات مهمی در اختیار دارند و باید با عبور از چالش‌های مختلف، آن را به مقصد برسانید.

در این سفر چالش برانگیز، می‌توانید اعضای جدیدی استخدام کنید و سفینه را ارتقا دهید. این بازی پرهیجان که معمولا با آثار کلاسیکی همچون فایرفلای (Firefly) و استار ترک (Star Trek) مقایسه می‌شود، تنها برای رایانه‌های شخصی انتشار یافته است. فراموش نکنید که بازی از عناصر روگ‌لایک هم بهره می‌برد و برای هر نوع مخاطبی مناسب نیست اما در مجموع یکی از بهترین بازی های استراتژی فضایی است که تاکنون عرضه شده، حتی با اینکه از نظر گرافیکی هم حرفی برای گفتن ندارد.

– مجموعه Endless Space

بهترین بازی های استراتژی فضایی

اگر می‌خواهید تعاملات بیشتری با موجودات فضایی داشته باشید، باید به سراغ مجموعه Endless Space بروید. این سری بازی استراتژی 4 ایکس، حق انتخاب بیشتری به مخاطب می‌دهد و برای پیروزی در مبارزات، شرط‌های زیادی در مقابل شما قرار می‌دهد تا آن طور که می‌خواهید پیشروی کنید و به اهداف خود برسید (منظور از شرط پیروزی یا Win Conditions، این است که مثلا، بازی به شما می‌گوید اگر زودتر از دشمن، به فلان مقدار طلا دست پیدا کنید، او را شکست داده‌اید).

سری Endless Space شباهت‌های زیادی به بازی Sins of a Solar Empire دارد اما در بخش جنگ‌ها، جزئیات آن را نداشته و نسبتا آسان‌تر است. در مقابل، اندلس اسپیس تمرکز بیشتری بر روی جناح‌ها و طراحی خصوصیات شخصیتی هر کدام داشته است. دیگر به خود مخاطب بستگی دارد که می‌خواهد با آن‌ها چگونه بازی کند و صلح طلبانه پیش برود یا وارد جنگ شود.

– بازی Stellaris

بهترین بازی های استراتژی فضایی

اِسترالیس یکی دیگر از آثاری است که می‌تواند علاقه‌مندان سبک استراتژی فضایی خشنود کند. تمرکز این بازی بر روی ساخت و توسعه تمدن‌های جدیدی است که معمولا درگیر دیپلماسی و جنگ‌های میان سیاره‌ای می‌شوند. در این بازی، ماموریت‌ها به ماهیت، نوع امپراطوری و سبک پیشروی شما بستگی دارند. می‌توانید یک کلونی خلق کنید که چیزی جز هجوم بلد نیست و با تسخیر سیارات و مناطق، قدرت خود را افزایش می‌دهد یا می‌توانید یک مسیر صلح آمیز را ادامه دهید و قدرت خود را از طریق پیشرفت‌های تکنولوژیکی و جمع آوری منابع بدست بیاورید.

بازی Stellaris هم یک استراتژی 4 ایکس به حساب می‌آید و در مقایسه با عناوین فوق الذکر، گستردگی محیطی بیشتری دارد. این بازی علاوه بر رایانه‌های شخصی، برای ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 نیز منتشر شده اما توصیه می‌کنیم به سراغ نسخه پی سی بروید.

– مجموعه Galactic Civilizations

بهترین بازی های استراتژی فضایی

اگر با سبک استراتژی 4 ایکس ارتباط خوبی برقرار نکرده‌اید یا فکر می‌کنید بیش از اندازه برای شما سریع است و دوست دارید که در رابطه با تصمیمات خود بیشتر فکر کنید، باید به سراغ مجموعه تمدن های کهکشانی بروید. این عناوین در ذات خود، استراتژی نوبتی (Turn-based) هستند و گیم پلی آن‌ها به مخاطب فرصت زیادی برای تصمیم گیری می‌دهد.

اگر سری بازی تمدن (Civilization) را تجربه کرده‌اید، بعضی از المان‌های آن را در اینجا هم مشاهده خواهید کرد. برای مثال، برای مدیریت مناطق تسخیر شده، از کاشی‌های شش ضلعی استفاده می‌شود. همانند دیگر عناوین سبک استراتژی 4 ایکس، در این سری بازی هم، تعدادی شرط پیروزی برای شما در نظر گرفته شده است، بنابر این شکست دادن دشمن در میدان جنگ، تنها راه موفقیت نیست.

– بازی Star Wars: Empire At War

بهترین بازی های استراتژی فضایی

وقتی صحبت از جنگ‌های فضایی می‌شود، خواسته یا ناخواسته نام جنگ ستارگان هم به میان می‌آید و همه انتظار دارند که نسخه‌های استراتژی فرعی متعددی از آن عرضه شده باشد. اما بر خلاف انتظار، برای مجموعه‌ای که تمام ماجراهای آن در فضا اتفاق می‌افتد، نسخه‌های استراتژی زیادی ساخته نشده است. با این حال، «امپراطوری در جنگ» از هر نظر راضی کننده است، اگر چه نزدیک به 15 سال از عرضه آن می‌گذرد.

اگر از شوترهای اول شخص و سوم شخص این مجموعه خسته شده‌اید، بازی Empire At War یک ماجراجویی کاملا متفاوت است و از سبک ریل تایم استفاده می‌کند. شما می‌توانید کنترل یکی از دو جبهه جنگ را به دلخواه در اختیار بگیرید و در فضا یا بر روی سیارات به مبارزه بپردازید. این اثر محتواهای زیادی برای عرضه دارد و طرفداران هنوز هم در حال توسعه مادهای مختلفی برای آن هستند. شما می‌توانید این بازی درخشان را با قیمتی اندک از استیم خریداری کنید.

– بازی Distant Worlds: Universe

بهترین بازی های استراتژی فضایی

یکی از جاه طلبانه ترین عناوین استراتژی فضایی که واقعا به نام‌اش وفادار است و در آن بیش از 50 هزار سیاره و بیش از 1400 سامانه ستاره‌ای وجود دارد. هر آنچه که از یک بازی فضایی بخواهید را در دیستنت ورلدز پیدا می‌کنید، از عناصر استراتژی‌های 4 ایکس تا مدیریت سفینه و حتی المان‌های نقش آفرینی.

هنگامی که در حال توسعه نیروها یا ارتقای سفینه‌ها نیستید، می‌توانید به سراغ مسائل اقتصادی بروید یا حتی در بازار بزرگ بازی سرک بکشید. مدیریت امپراطوری هم کار آسانی نیست و پس از صدها ساعت بازی کردن، شاید همه چیز را به درستی یاد نگیرید. بازی Distant Worlds: Universe به شدت پیچیده است و فقط در صورتی که برای مدت زمان زیادی بیکار هستید، به سراغ آن بروید.

– بازی Nexus: The Jupiter Incident

بهترین بازی های استراتژی فضایی

هوم ورلد به محبوبیت زیادی رسید و انتظار می‌رفت که آثار زیادی بتوانند مسیر آن را ادامه دهند اما این گونه نشد و کمتر اثری توانست فرمول‌های آن را به شکلی درست استفاده کند و به همان اندازه موفق شود. بازی نکسوس از معدود عناوینی است که توانست این کار را انجام دهد و طرفداران زیادی هم به دست آورد.

این بازی استراتژی بی‌درنگ در مقایسه با عناوین مشابه، نسبتا محدودتر است و اوج نگرانی شما باید در رابطه با مدیریت سفینه‌ها باشد. با اینکه بیش از 16 سال از عرضه این بازی می‌گذرد اما هنوز هم از نظر گرافیکی قابل توجه است و مخاطبان جدید را آزار نمی‌دهد، در ضمن بسیار ارزان است و سخت افزار شما هم مشکلی در اجرای آن نخواهد داشت. بازی Nexus: The Jupiter Incident را در ژانر استراتژیک نمی‌توان نادیده گرفت و از جمله آثاری است که توانست سبک 4 ایکس ریل تایم فضایی را پایه گذاری کند و البته گسترش دهد.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های استراتژی فضایی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*