سیارک آپوفیس

آیا سیارک آپوفیس به زمین برخورد خواهد کرد؟

بر اساس جدیدترین گزارش آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا – ناسا، زمین حداقل تا ۱۰۰ سال آینده از برخورد با سیارک آپوفیس در امان خواهد بود.

ناسا به ‌تازگی اعلام کرده است که یک جرم نزدیک به زمین که پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۶۸ به سیاره زمین برخورد می‌کند، تا حداقل ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد.

عبور سیارک آپوفیس از کنار زمین

ناسا بعد از آن که سیارک آپوفیس (Apophis) در روزهای ابتدایی ماه جاری میلادی از کنار زمین عبور کرد، موفق شد تا محاسباتی را در ارتباط با آن انجام دهد. محققان به منظور ردیابی حرکت آپوفیس از یک آنتن رادیویی استفاده کردند و پی بردند که تأثیر این سیارک به آن شکلی که پیش‌بینی شده بود نیست.

البته قرار است که سیارک آپوفیس دوباره در سال ۲۰۲۹ برگردد؛ اما به واسطه اطلاعات به دست آمده پیش‌بینی می‌شود سیارک مذکور از فاصله نزدیک به ۲۰ هزار مایل از کنار زمین رد شود که فاصله ایمنی به شمار می‌رود.

سیارک آپوفیس برای نخستین مرتبه در ژوئن سال ۲۰۰۴ توسط ستاره‌شناسان رصدخانه ملی کیت پیک (KPNO) آمریکا شناسایی شد. دانشمندان از آن زمان تا به امروز تمام حرکات این سیارک را تحت بررسی قرار داده‌اند تا بدین واسطه به داده‌های بیشتری در ارتباط با مسیر حرکت سیارک مذکور دست پیدا کنند.

داوید فارنوچیا (Davide Farnocchia) پژوهشگر ناسا عنوان می‌کند که دیگر احتمال برخورد سیارک آپوفیس به زمین تا سال ۲۰۶۸ وجود ندارد و محاسبات مشخص می‌سازد که زمین حداقل تا ۱۰۰ سال آینده در امان خواهد بود.

سیارک آپوفیس

مارینا بروزوویچ (Marina Brozovic) یکی از دانشمندان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) اظهار کرد که گرچه آپوفیس به‌تازگی به زمین نزدیک شده است، اما همچنان نزدیک به ۱۷ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. ما موفق شدیم تا به اطلاعات ارزشمندی در خصوص فاصله آن با زمین دست پیدا کنیم. این تحقیقات علاوه بر این که منجر شد تا ما احتمال خطر را رد کنیم، یک فرصت علمی حیرت‌انگیز را نیز در اختیار ما قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*