نابودی ویروس کرونا

نور خورشید 8 برابر سریع‌تر از تصور محققان قادر به نابودی ویروس کرونا است

محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند نور خورشید می‌تواند نابودی ویروس کرونا را 8 برابر سریع‌تر از آنچه که تصور می‌کردند انجام دهد.

محققان دانشگاه سانتا باربارا، دانشگاه ایالتی اورگان، دانشگاه منچستر و موسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس (ETH) با اعلام این که مطالعه قبلی در خصوص توانایی نور خورشید در نابودی ویروس کرونا دقیق نیست، روی توانایی خورشید در از بین بردن کرونا مطالعات جدیدی را آغاز کردند.

جزئیات نابودی ویروس کرونا توسط نور خورشید

این محققان در آزمایش‌های جدید خود متوجه شدند نور خورشید می‌تواند 8 برابر سریع‌تر از آنچه در مطالعات قبلی پیش‌بینی شده بود، ویروس کرونا را غیر فعال کند. پائولو لوزاتو فیگز، یک استاد مهندسی مکانیک از دانشگاه سانتا باربارا که به عنوان نویسنده اصلی این مطالعه محسوب می‌شود عنوان کرد فرض این تئوری بر آن است که خنثی‌سازی ویروس کرونا توسط نور خورشید به RNA ویروس انجام می‌شود، اما تیم تحقیق بر این باور است که خنثی‌سازی RNA توسط اشعه ماورای بنفش از نوع UV-B احتمالا پایان ماجرا نیست. محققان معتقدند مکانیسم دیگری به جز خنثی‌سازی RNA توسط اشعه UV-B مانند اشعه UV-A که جزو کم‌انرژی‌تر نور خورشید بوده نیز در این ماجرا تاثیرگذار است.

طبق اعلام محققان نور خورشید دارای پرتوهای مختلفی بوده که اشعه ماورای بنفش (UV) جزو آن دسته از اشعه‌هایی است که بیشترین آسیب را به پوست می‌رساند. اشعه ماورای بنفش نیز دارای دو نوع UVB و UVA است که اشعه UVB باعث ایجاد آفتاب سوختگی و سرطان‌های پوست می‌شود. البته اشعه UVA نیز نقش زیادی در ایجاد سرطان پوست خواهد شد؛ در واقع اشعه UVA به سطح عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و باعث پیری زودرس پوست و تشکیل چین و چروک می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۰۰ برابر UVA بیشتری نسبت به UVB در نور خورشید وجود دارد.

نویسنده اصلی این مطالعه در ادامه بیان کرد مردم بر این باورند که UVA آنچنان تاثیرگذار نیست، اما احتمالا دارد این اشعه با برخی از مولکول‌های که در محیط وجود دارند برهم‌کنش داشته باشد. این مولکول‌ها قادرند با ویروس کرونا تعامل ایجاد کرده و به فرایند غیر فعال‌سازی آن سرعت بخشند. پائولو لوزاتو فیگز در ادامه بیان کرد از این رو دانشمندان همچنان از جزئیات این فرایند اطلاعات دقیقی به دست نیاوردند. وی افزود ما در ابتدای کار قرار داریم و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم حاکی از آن است که باید آزمایش‌های بیشتری را انجام دهیم تا اثرات طول موج‌های مشخص نور و قدرت تعامل آنها با ویروس کرونا مشخص شود.

اگر محققان بتوانند میزان دقیق توان اشعه UVA در نابودسازی ویروس کرونا را مشخص کنند، این موضوع یک دستاورد بزرگ برای مقابله با کروناویروس محسوب می‌شود؛ چراکه در حال حاضر لامپ‌های LED مختلفی با قیمت ارزان در بازار یافت می‌شود که حتی از نور طبیعی خورشید نیز قدترمندتر بوده و قادرند ویروس کرونا موجود در محیط را از بین ببرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*