ام اس آی آلفا ۱۵

بررسی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵ A3DDK

ام اس آی آلفا ۱۵ مدل A3DDK یک لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه با سخت افزار قدرتمند و ویژگی‌های بسیار خوب است. در ادامه با بررسی مشخصات و قابلیت‌های این لپ تاپ MSI همراه ما باشید.

شرکت تایوانی ‌MSI که یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان سخت افزار و لپ تاپ در جهان محسوب می‌شود و یکی از سه تولیدکننده بزرگ لپ تاپ های گیمینگ است، قصد ندارد از سایر رقبا عقب بماند و به همین دلیل یک لپ تاپ گیمینگ جدید را در دسته میان رده و اقتصادی به بازار عرضه کرده است. آلفا ۱۵ یک لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی است که با سخت افزار AMD روانه بازار شده و با توجه به هزینه کمتر قطعات ای ام دی در لپ تاپ‌ها نسبت به سخت افزار اینتل و انویدیا، شاهد عرضه یک لپ تاپ مقرون به صرفه‌تر نسبت به سایر لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار هستیم. البته قیمت کمتر این لپ تاپ MSI نسبت به برخی رقبا به معنای ضعیف‌تر بودن آن نیست. Alpha 15 به ادعای ام اس آی، اولین لپ تاپ گیمینگ جهان است که از کارت گرافیک ۷ نانومتری استفاده می‌کند و قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

ام اس آی آلفا ۱۵

هنگامی که لپ تاپ ام اس آی آلفا 15 در اوایل سال 2020 میلادی عرضه شد، این یک حرکت بزرگ برای این شرکت به دور از پلتفرم اینتل و آزمایش پلتفرم AMD بود. از آن زمان ما شاهد هستیم که AMD خود را در عرصه گیمینگ میان رده ثابت می‌کند؛ هم با پردازنده‌های کارآمد رایزن و هم با تراشه‌های گرافیکی رادئون در رده گیمینگ. این نیروگاه مرکزی آلفا 15 است: Ryzen 7 3750H و Radeon RX5500M. این ترکیب قدرتمند بیشتر بازی‌های فعلی را با تنظیمات گرافیکی متوسط رو به بالا اجرا می‌کند و بسته به بازی به طور مدام نرخ فریم‌ها را در حدود 60 یا بالاتر حفظ می‌کند. با توجه به سابقه AMD در گوشی های هوشمند، عملکرد سخت افزاری ترکیب ای ام دی در این لپ تاپ می‌توانست ما را نگران کند، اما با این دستگاه خاص، شرکت مذکور توانست با انویدیا رقابت پایاپایی را داشته باشد.

پنل IPS موجود در مدل بررسی ما از سایر لپ تاپ‌های میان رده مخصوص بازی از لحاظ زمان پاسخگویی و اشباع رنگی پیشی گرفته است. Freesych ای ام دی که با کارت گرافیک و نمایشگر مطابقت دارد از ایجاد پارگی یا شبح روی تصویر نمایشگر جلوگیری می‌کند. این یک فناوری دقیق است که به نمایش زمان مناسب پاسخگویی در نمایشگر 15.6 اینچی لپ تاپ کمک می‌کند.

SteelSeries نام تجاری صفحه کلید لپ تاپ ام اس آی Alpha 15 A3DDK است که بازخورد بسیار مناسب و تجربه کار فوق‌العاده لذت‌بخشی را به شما هدیه می‌کند. نورپردازی RGB روی صفحه کلید نیز ایده بسیار خوبی است که همیشه این ایده را برای لپ تاپ‌های گیمینگ زیر سطح بالا مشاهده نمی‌کنیم. یک مجموعه سخاوتمندانه از درگاه‌های مفید در لپ تاپ قرار دارد؛ از جمله سه درگاه یو اس بی A که برای پشتیبانی از تمام وسایل جانبی موجود گیمینگ ایده‌آل است به علاوه درگاه یو اس بی C.

ام اس آی آلفا ۱۵

لپ تاپ ام اس آی Alpha 15 A3DDK یک دستگاه گیمینگ بسیار خوب و یک پلتفرم چندرسانه‌ای عمومی است که به خوبی ساخته شده و دارای ویژگی‌هایی است که گیمرها به آنها اهمیت می‌دهند و از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نورپردازی RGB، صفحه نمایش عالی و سیستم خنک‌کننده بسیار خوب اشاره کرد. قبل از بررسی کامل این لپ تاپ باید بگوییم که ام اس آی لپ تاپ آلفا ۱۵ را در چند مدل به بازار عرضه کرده که تفاوت‌هایی در سخت افزار دارند، اما اکنون ما مدل A3DDK را برای بررسی در اختیار داریم.

در ادامه نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این لپ تاپ گیمینگ جذاب می‌اندازیم و در ادامه مطلب به طور کامل طراحی، سخت افزار، نمایشگر، باتری و دیگر قابلیت‌های آن را بررسی می‌کنیم.

فهرست عناوین بررسی ام اس آی آلفا ۱۵

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی ویدیویی

مشخصات فنی

سی پی یوAMD Ryzen 7 3750H
گرافیکAMD Radeon RX5500M (چهار گیگابایت GDDR6)
رم۱۶ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز
صفحه نمایش15.6 اینچی IPS با وضوح فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) و نرخ تازه‌سازی 144 هرتز با پشتیبانی از تکنولوژی FreeSync
حافظههارد دیسک ۱ ترابایتی به همراه SSD M.2 با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت
درگاه‌ها3 پورت یو اس بی 3.2 تایپ A نسل اول، یک پورت یو اس بی 3.2 تایپ C نسل اول، یک پورت اچ دی ام آی، یک مینی دیسپلی پورت، یک RJ45، یک پورت خواننده اس دی کارت (XC/HC)
اتصالاتWifi 802.11 AC
دوربین وب کمHD وضوح 720p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
باتری51 وات ساعت، 6 سلولی لیتیوم یونی
شارژر180 واتی
وزن2.3 کیلوگرم
ابعاد357.7 در 248 در 27.5 میلی‌متر
سیستم عاملویندوز 10 هوم
کیبورددارای نورپردازی RGB ساخت شرکت SteelSeries
بلوتوث5
حسگر اثر انگشتندارد
بلندگو2 اسپیکر ۲ تا ۳ وات Nahimic
درایو نوریندارد

طراحی

ام اس آی آلفا ۱۵

سراسر بدنه آلفا 15 از جنس پلاستیک فشرده است که یک پوشش آلومینیومی سبک و البته مقاوم روی آن قرار دارد. با توجه به این که با یک لپ تاپ گیمینگ میان رده روبه‌رو هستیم، نباید انتظار متریال درجه یک را از آلفا ۱۵ داشته باشیم، اما با این حال کیفیت بدنه این لپ تاپ مناسب بوده و مشکلی با آن نخواهید داشت. با ابعاد ۳۵۷.۷ در ۲۴۸ در ۲۷.۵ میلی‌متری، آلفا ۱۵ لپ تاپ جمع‌وجور و باریکی نیست و با وزن ۲.۳ کیلوگرمی نیز نمی‌توان آن را در دسته لپ تاپ‌های سبک قرار داد. برجستگی‌های روی لپ تاپ ما را به یاد کاپوت خودروهای عضلانی مثل موستانگ می‌اندازد و مقداری عناصر مخصوص گیمینگ به همراه دریچه‌های بزرگ عقب با خطوط قرمز و پره‌ها روی بدنه دیده می‌شوند. در عرشه از یک پوشش فلزی خاکستری آهنی استفاده شده که در تضاد با رنگ سیاه استفاده شده در بقیه قسمت‌های بدنه از جمله حاشیه‌های صفحه نمایش است.

لوگوی Alpha با ظاهر زیبا و جذابی که دارد، روی لپ تاپ درج شده و المان‌هایی مانند دریچه‌های بزرگ و اگزوزهای با ظاهر هجومی که نواری قرمز رنگ روی آن وجود دارد، کاملا نشان دهنده این است که با یک لپ تاپ گیمینگ مواجه هستیم. این اگزوزها و دریچه‌های بزرگ، تمام هوای گرم را به سمت بیرون هدایت می‌کند تا هیچ مشکلی از نظر افزایش حرارت بخش‌های مختلف دستگاه در حین بازی کردن پیش نیاید.

در مجموع 8 پورت در لپ تاپ قرار گرفته که این درگاه‌ها کمی جلوتر از حد معمول واقع شده‌اند. سه درگاه USB-A 3.2 وجود دارد که سازگاری بسیار خوبی را برای تمام وسایل جانبی که گیمرها به آنها نیاز دارند، فراهم می‌کند. یک درگاه USB-C هم وجود دارد و علاوه بر آن می‌توان به درگاه LAN برای بازی کردن، اترنت، HDMI و مینی دیسپلی پورت اشاره کرد. این بدان معناست که شما می‌توانید دو مانیتور 4K اضافی را به دستگاه متصل کنید. لولاهای آلفا ۱۵ بسیار باکیفیت است و شما با یک دست نیز می‌توانید به راحتی لپ تاپ را باز کنید. قابل ذکر است که در این لپ تاپ خبری از درایو نوری یا ODD نیست. رابط‌های ورودی و خروجی لپ تاپ هم دارای یک روشنایی قرمزرنگ هستند که ظاهر جذابی را به آنها می‌بخشد. دو سوکت جک ۳.۵ میلی‌متری برای میکروفون و هدفون هم وجود دارد تا خیال گیمرها از این بابت راحت باشد. در مجموع، تنوع و تعداد درگاه‌ها و ورودی‌ها و خروجی‌ها عالی است و هیچ ضعف یا کمبودی از این بابت ملاحظه نمی‌شود.

سیستم خنک کننده برای لپ تاپ های گیمینگ بسیار مهم است. ام اس آی در لپ تاپ Alpha 15 حتی از بسیاری از لپ تاپ های مخصوص بازی نیز بهتر عمل کرده و تقریبا کل قسمت زیرین دستگاه را به تهویه‌ها اختصاص داده است و به این ترتیب مشکلی در ایجاد هوای خنک به وجود نمی‌آید. در طرفین هیچ منافذی وجود ندارد و همانطور که گفته شد تمام هوای گرم به عقب رانده می‌شود. البته این سیستم خنک کننده قوی باعث شده ضخامت این لپ تاپ کمی بیشتر از حد معمول شود، اما باید توجه داشته باشید که در یک لپ تاپ گیمینگ، ظرافت و زیبایی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ام اس آی آلفا ۱۵

به طور کلی طراحی لپ تاپ ام اس آی آلفا 15 ماجراجویانه‌ترین طراحی موجود در بین این دستگاه‌ها نیست، اما باز هم جذاب بوده و باید به آن به عنوان یک لپ تاپ مخصوص بازی نگاه کرد نه به عنوان یک لپ تاپ شیک و ظریف اداری.

کیبورد و تاچ پد

ام اس آی آلفا ۱۵

ام اس آی Alpha 15 از کیبورد گیمینگ RGB ساخت شرکت Steelseries بهره می‌برد که هم زیباست و هم عملکرد خوبی دارد. صفحه کلید SteelSeries یکی از بهترین مواردی است که ما در هر لپ تاپ گیمینگ از آن استفاده کرده‌ایم و بازخورد کاملا مناسب کلیک را ارائه می‌کند. این نوع کیبوردها در لپ تاپ‌های گیمینگ بهتر از هر نوع کیبورد RGB دیگر است، چرا که هم محکم است و هم حواشی کلیدها باعث می‌شود نور RGB به شکل زیبایی به اطراف پخش شود. صفحه کلید بسیار گسترده است و تا لبه عرشه گسترش می‌یابد و اندازه و فاصله کلیدها نیز کاملا مناسب است. همچنین فضای مناسبی برای نامبر پد وجود دارد که این در صورتی که از لپ تاپ خود برای کار یا بازی استفاده می‌کنید بسیار مفید خواهد بود. رنگ‌پردازی RGB در هر کلید کیبورد به صورت مستقل وجود دارد که از طریق برنامه SteelSeries کنترل می‌شود یا می‌توانید با استفاده از یک کلید اختصاصی که در بالای کیبورد وجود دارد، برخی از جلوه‌های اساسی و رنگ‌ها را تغییر بدهید. درون برنامه Steelseries Engine 3 علاوه بر شخصی‌سازی نورپردازی RGB کلیدها، می‌توانید تنظیمات دیگری را مطابق با برخی از بازی‌های پشتیبانی شده اعمال کنید و پروفایل‌های شخصی خود را ایجاد نمایید. وجود چنین قابلیتی برای یک لپ تاپ گیمینگ میان رده می‌تواند امتیاز بسیار بزرگی محسوب شود.

ام اس آی آلفا ۱۵

جنس کلیدها از پلاستیک فشرده است و روی آن یک روکش تقریبا براق قرار گرفته است. پاسخگویی کلیدهای کیبورد برای یک لپ تاپ گیمینگ بسیار مناسب بوده و فاصله فشردن کلید تا انجام فرمان کاملا راضی کننده است. در قسمت بالای کیبورد می‌توانید سه دکمه فیزیکی اختصاصی را مشاهده کنید که وظایف مختلفی مانند روشن یا خاموش کردن، تغییر سرعت چرخش فن‌ها به صورت دستی، اجرای برنامه SteelSeries Engine و تغییر نور RGB کلیدها را انجام می‌دهند. کلید ویندوز هم در قسمت چپ کیبورد حذف شده و اگر نیاز داشتید می‌توانید با مراجعه به برنامه MSI Dragon Center، کلید Fn را جایگزین آن کنید.

ام اس آی آلفا ۱۵

در پایین صفحه کلید، یک تاچ پد با اندازه مناسب به همراه کلیدهای راست و چپ قرار گرفته است. اندازه این تاچ پد برای یک لپ تاپ گیمینگ کاملا مناسب است و البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که خیلی از گیمرها اصلا از تاچ پد لپ تاپ استفاده نمی‌کنند و استفاده از ماوس را ترجیح می‌دهند. عملکرد تاچ پد نیز راضی کننده است و سرعت و پاسخگویی آن مشکل خاصی ندارد.

صفحه نمایش

ام اس آی آلفا ۱۵

صفحه نمایش 15.6 اینچی Alpha 15 ویژگی بارز این لپ تاپ با سرعت پاسخگویی بالاتر از حد متوسط است. این نمایشگر از نوع IPS بوده و وضوح فول اچ دی، تراکم پیکسلی ۱۴۱ پی پی آی یا پیکسل در هر اینچ و نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتزی را دارا است. نمایشگر آلفا ۱۵ توسط شرکت AU Optronics ساخته شده و روکش ماتی روی آن قرار گرفته است. با وجود این روکش مات، زاویه دید نمایشگر کاملا مناسب بوده و شما از هر زاویه‌ای می‌توانید محتوای به نمایش درآمده در آن را به خوبی و با وضوح بالا مشاهده کنید.

ما همچنین از اشباع رنگی نمایشگر این لپ تاپ تحت تاثیر قرار گرفتیم که این لپ تاپ را به یک پیشنهاد مناسب برای سازندگان محتوا نیز تبدیل می‌کند. فناوری Freesync ای ام دی معادل G-Sync انویدیا است و از نظر ما به همان اندازه مفید است تا خروجی گرافیک را با صفحه نمایش هماهنگ کرده و از پارگی و ایجاد شبح جلوگیری کند. این فناوری بهترین کیفیت و نرخ فریم را به گیمرها ارائه می‌دهد و شما در هنگام اجرای بازی‌های الکترونیک و آنلاین حس خوبی را با این صفحه نمایش خواهید داشت.

ام اس آی آلفا ۱۵

حداکثر روشنایی نمایشگر آلفا ۱۵ به حدود ۳۲۰ نیت و میانگین آن به ۳۱۰ نیت می‌رسد. پشتیبانی ۷۳ درصدی گستره رنگ AdobeRGB و ۹۳ درصدی گستره رنگ s-RGB از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش محسوب می‌شود. نسبت کنتراست نمایشگر تقریبا ۱۰۷۰ به ۱ است و زمان پاسخ به فرکانس‌ها نیز مناسب ارزیابی می‌شود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود نمایشگر لپ تاپ برای بازی کردن بسیار مناسب باشد، اما شاید برای کارهایی مانند ادیت تخصصی عکس شاید گزینه ایده‌آلی نباشد.

ام اس آی آلفا ۱۵

در مجموع، نمایشگر ام اس آی Alpha 15 با نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتزی، فناوری AMD FreeSync، روشنایی و وضوح مناسب و دقت رنگ قابل قبول برای یک لپ تاپ گیمینگ میان رده، عالی محسوب می‌شود. در بالای نمایشگر نیز یک دوربین وب کم HD با رزولوشن 720p قرار گرفته که کیفیت معمولی‌ای دارد.

عملکرد سخت افزاری

ام اس آی آلفا ۱۵

اما به مهم‌ترین بخش یک لپ تاپ گیمینگ،‌ یعنی توان سخت افزاری آن می‌رسیم. مسلما انتظارات از لپ تاپ های گیمینگ AMD Ryzen اولیه غیر واقعی بوده است. روی کاغذ، AMD بارها و بارها نشان داده که از اینتل جلوتر است، حتی اگر پردازنده‌ها و پردازشگرهای گرافیکی AMD کمتر از رقبا به فروش برسند. در عمل ما متوجه شدیم که این ترکیب گیمینگ AMD تقریبا با ترکیبات میان رده اینتل – انویدیا برابری می‌کند.

چند پیکربندی برای Alpha 15 وجود دارد؛ یکی با قیمت 999 دلار که به پردازنده AMD Ryzen 7-3750H، گرافیک AMD Radeon RX5500M با 4 گیگ VRAM، رم 16 گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت حافظه NVMe SSD و نمایشگر 144 هرتزی مجهز شده و یک مدل ارزان‌تر با قیمت 899 دلار هم وجود دارد که از 8 گیگابایت رم و نمایشگر 120 هرتزی برخوردار است. همه پیکربندی‌های عرضه شده برای این لپ تاپ از سخت افزار AMD بهره می‌برند و فقط تفاوت‌هایی در بخش‌های دیگر مانند حافظه وجود دارد.

ام اس آی آلفا ۱۵

در آزمایش‌های ما، Ryzen 7 3789H که از اوایل سال 2019 که معرفی شد عملکرد بسیار قابل احترامی را در بازی کردن ارائه می‌دهد و تقریبا معادل یک Intel Core i5 سری 9300H با همان مشخصات 4 هسته و 8 رشته است. Radeon RX 5500M ای ام دی نیز در میانه خط گرافیکی گیمینگ موبایلی این شرکت قرار می‌گیرد. این گرافیک به راحتی عملکردی مشابه یا کمی بهتر از انویدیا جی فورس 1650 بسیار پرکاربرد را ارائه می‌دهد، اما با MAX Q 1660 کاملا برابری ندارد.

پردازنده AMD Ryzen 7-3750H دارای لیتوگرافی ۱۲ نانومتری بوده و ۲ مگابایت حافظه کش L2 و ۴ مگابایت حافظه کش L3 دارد. این سی پی یو از ۴ هسته و ۸ رشته پردازشی بهره‌مند شده و توان حرارتی ۳۵ واتی دارد. گرافیک مجتمع Vega 10 درون این پردازنده قرار گرفته که دارای ۱۰ هسته پردازشی جداگانه و فرکانس ۱۴۰۰ مگاهرتز است. در بخش گرافیک، از کارت گرافیک AMD Radeon RX-5500M استفاده شده که در عین مدرن و قدرتمند بودن، قیمت مناسبی هم دارد. ۶.۴ میلیارد ترانزیستور، ۱۴۰۸ پردازنده جریانی، ۲۲ واحد سی یو، ۳۲ واحد ROP، قدرت پردازشی ۴.۶۳ ترافلاپ در ثانیه، حداکثر فرکانس ۱۴۴۸ مگاهرتز، ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 و رابط ۱۲۸ بیتی از جمله ویژگی‌های شاخص این کارت گرافیک به شمار می‌روند. همانطور که گفته شد کارت گرافیک ای ام دی رادئون RX5500M مدرن بوده و با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده که بنا بر ادعای ام اس آی، اولین کارت گرافیک ۷ نانومتری جهان محسوب می‌شود.

پیش‌تر اشاره کردیم که ام اس آی آلفا ۱۵ در پیکربندهای مختلفی عرضه می‌شود که یکی از تفاوت‌های مهم این پیکربندی‌ها، حافظه رم آنها است. مدلی که ما برای بررسی در اختیار داریم از دو ماژول رم DDR4 هشت گیگابایتی (در مجموع ۱۶ گیگابایت رم) بهره می‌برد که فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز را ارائه می‌دهد و برای بسیاری از بازی‌های روز کافی خواهد بود. همچنین در این لپ تاپ برای حافظه ذخیره‌سازی از یک هارددیسک ۱ ترابایتی سیگیت با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه و یک درایو SSD M.2 NVME توشیبا با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت استفاده شده است. این میزان حافظه برای بسیاری از کاربران کافی است، اما اگر به حافظه بیشتری نیاز داشتید، امکان ارتقای آن به راحتی وجود دارد.

ام اس آی آلفا ۱۵

ام اس آی آلفا ۱۵ با این کانفیگ سخت افزاری و با توجه به برخورداری از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی FHD، می‌تواند بسیاری از بازی‌های جدید را در رزولوشن فول اچ دی، نرخ بالای ۵۰ فریم و در گرافیک بالا اجرا کند. تصور نکنید که این لپ تاپ گیمینگ چون در دسته میان رده‌ها قرار می‌گیرد، پس سخت افزار قدرتمندی ندارد، چرا که شما حتی می‌توانید بازی‌های نسل نهمی را در رزولوشن بالا روی این لپ تاپ اجرا کنید. همانطور که گفته شد، شما دو حافظه SSD و HDD در این لپ تاپ دارید که طبیعتا اگر بازی‌های خود را در درایو اس اس دی نصب کنید، سرعت لود آنها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بایوس گرافیک را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.

در تست ما بازی‌هایی مانند GTA V، Hitman 2، Red Dead Redemption 2، Battlefield V و سایبرپانک ۲۰۷۷ و چند بازی محبوب و جدید دیگر، همگی با گرافیک متوسط به بالا و در نرخ فریم‌های بسیار خوب اجرا شدند. فقط در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ شاهد افت فریم بودیم و در بیشتر بازی‌های دیگری که تست کردیم، میانگین نرخ فریم همواره بالای ۵۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه بود. در تست ما، دستگاه در حالت عملکرد Extreme، با فعال بودن حالت فن Cooler Boost و متصل به برق بود. بازی RDR2 عملکرد عالی‌ای داشت و حتی در گرافیک High نیز خیلی کم شاهد افت فریم به زیر ۵۰ بودیم. بازی بتلفیلد ۵ در حالت Campaign Mode انجام شد و حتی روی تنظیمات اولترا نیز فریم آن بالای ۵۰ بود. بازی کنترل که بازی سنگینی محسوب می‌شود در تنظیمات میانه عملکرد خوبی داشت، اما در تنظیمات High نرخ فریم آن به زیر ۴۰ کاهش پیدا می‌کرد. بازی Apex Legends کمی ما را اذیت کرد و پیشنهاد می‌کنیم در چنین بازی‌هایی که سرعت اهمیت زیادی دارد، به گرافیک پایین‌تر رضایت بدهید. بازی فورتنایت هم در تنظیمات میانه نرخ فریم نزدیک به ۱۴۴ هرتز نمایشگر را ارائه داد و در تنظیمات بالا نیز عملکرد خوبی داشت. بازی OverWatch هم حتی در حالت اولترا عملکرد عالی‌ای داشت و نرخ فریم آن در بدترین حالت هم به زیر ۱۰۰ نمی‌رسید.

در بنچمارک‌هایی که از این لپ تاپ گرفتیم نیز نتایج راضی‌کننده‌ای به دست آمد و ام اس آی آلفا ۱۵ به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ میان رده عملکرد خوبی داشت. به عنوان مثال در بنچمارک 3D Mark FireStrike به امتیاز ۱۰۳۰۱ و در تست 3DMark Sky Drive به امتیاز ۲۱۹۱۷ رسیدیم. در بنچمارک Cinebench 11.5 امتیاز ۷۵.۳۰ فریم بر ثانیه برای OpenGL و 8.5 pts برای سی پی یو در حالت تمام هسته کسب شد که این پردازنده را حتی از سی پی یو اینتل Core i7-8565U نیز در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. در بنچمارک گیک بنچ ۵.۱.۰ پردازنده نیز شاهد امتیاز ۹۴۲ برای تک هسته و ۳۶۳۹ برای تمام هسته بودیم و امتیاز ۳۹۹۳۵ نیز برای کارت گرافیک در بنچمارک گیک بنچ OpenCL به دست آمد. در نهایت در تست پی سی مارک ۱۰ و پی سی مارک ۸ نیز امتیاز ۴۴۲۱ و ۴۹۶۱ برای آلفا ۱۵ حاصل شد که همه این‌ها نشان دهنده عملکرد سخت افزاری عالی Alpha 15 است. در تست بنچمارک حافظه SSD هم از نرم افزار کریستال دیسک مارک استفاده کردیم که نتیجه آن بسیار خوب بود و در ادامه می‌توانید تصویر عملکرد آن را مشاهده کنید.

سیستم خنک کننده عامل بزرگی در لپ تاپ های گیمینگ محسوب می‌شود؛ نه تنها به این دلیل که اجزای سازنده باید در جلسات طولانی در اوج عملکرد خود عمل کنند، بلکه به این دلیل که پردازنده و پردازشگر گرافیکی را در حالت‌های خود نگه دارد. سیستم خنک کننده آلفا 15 ما را بسیار تحت تاثیر قرار داد و ما متوجه افزایش جدی دمای دستگاه حتی در مدت بیش از یک ساعت تحت بار سنگین بازی کردن، نشدیم. به نظر می‌رسد که سیستم هفت لوله هدایت گرما با خروج هوای گرم از پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی در عقب سمت چپ و راست به طور موثر کار می‌کند.

ام اس آی آلفا ۱۵

سیستم خنک کننده Cooler Boost 5 شرکت ام اس آی از ۷ لوله حرارتی بهره می‌برد و دو اگزوز برای خروجی هوای گرم تعبیه شده است که یکی از آنها به سمت پشت و دیگری به سمت کنار لپ تاپ است. این سیستم خنک کننده حتی از لپ تاپ‌های گیمینگ بالارده و گران‌قیمت‌تر نیز عملکرد بهتری دارد و از تجمع حرارت در بخش‌های حیاتی جلوگیری می‌کند. ما تست دمای دستگاه را در دمای ۲۱ درجه‌ای اتاق انجام دادیم و این نتایج به دست آمد؛ در تست اسپرس سی پی یو، ما بازی واچ داگز ۲ را امتحان کردیم که سی پی یو از دمای ۸۱ درجه بالاتر نرفت و این بسیار خوب است. شما می‌توانید سرعت و قدرت چرخش فن‌ها را نیز از طریق برنامه مخصوص دراگون سنتر انتخاب کنید؛ به عنوان مثال یک حالت سایلنت یا بی صدا وجود دارد که در آن صدای زیادی از چرخش فن‌ها به گوش شما نمی‌رسد و البته قدرت فن‌ها کمتر است و حالت Cooler Boost هم حداکثر توان فن‌ها است که صدای نسبتا زیادی را تولید می‌کند.

جدا از بحث سی پی یو و گرافیک، ام اس آی آلفا ۱۵ از نظر قابلیت‌های ارتباطی بی سیم نیز هیچ کمبود و مشکلی ندارد. این لپ تاپ دارای ماژول داخلی شبکه بی سیم ساخت شرکت AzureWave است که شبکه وای فای را در کنار بلوتوث ارائه می‌کند. پشتیبانی از شبکه Wifi 802.11 ac با دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز و بلوتوث ۵.۰ از دیگر ویژگی‌های Alpha 15 محسوب می‌شود.

نرم افزار و سیستم عامل

ام اس آی آلفا ۱۵

مانند بسیاری از لپ تاپ‌های امروزی، ام اس آی در تمام مدل‌ها و کانفیگ‌های آلفا ۱۵ از سیستم عامل ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ هوم استفاده کرده است. این سیستم عامل به طور پیش فرض به همراه درایورها در یک درایو مجازی نصب شده و شما می‌توانید به‌روزترین درایورها را از سایت MSI برای این لپ تاپ دانلود کنید. ویندوز ۱۰ هوم علاوه بر به‌روز بودن، سیستم عامل سبکی است و به تمام نیازهای هر نوع کاربری اعم از گیمر و غیر گیمر پاسخ می‌گوید.

علاوه بر سیستم عامل ویندوز ۱۰ Home، مانند دیگر لپ تاپ های گیمینگ بازار، MSI Alpha 15 نیز نرم افزارهای اختصاصی گیمینگ را با خود دارد که قابلیت‌ها و امکانات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از این برنامه‌ها SteelSeries Engine 3 است که مربوط به شخصی‌سازی و اعمال تنظیمات کیبورد می‌شود و در بخش صفحه کلید به توضیح آن پرداختیم. برنامه Killer Control Center برنامه دیگری است که برای مدیریت شبکه LAN ارائه شده و شما می‌توانید تمام تنظیمات شبکه لپ تاپ را درون آن مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر یک بازی آنلاین انجام می‌دهید، با انتخاب حالت Game Fast تمام ترافیک شبکه را به سمت بازی آنلاین هدایت می‌کند و به این ترتیب سرعت شبکه ارتقا پیدا می‌کند.

برنامه MSI Dragon Center نیز یکی از برنامه‌های اختصاصی اصلی این لپ تاپ است که قابلیت‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما در این برنامه می‌توانید شرایط مختلفی را برای لپ تاپ خود تعریف کنید تا بر اساس آن‌ها فرکانس سخت افزارها و سرعت چرخش فن‌ها تغییر پیدا کند. در حالت پرفورمنس لول، بالاترین قدرت لپ تاپ به شما ارائه می‌شود که می‌توانید برای انجام بازی‌های سنگین و گرافیکی از آن بهره ببرید. جابه‌جایی بین گرافیک اصلی و گرافیک مجتمع، تغییر کاربرد کلید Fn و روشنایی درگاه‌های یو اس بی از دیگر قابلیت‌هایی است که در بخش General Setting در این نرم افزار می‌توانید آنها را پیدا کنید. همچنین در یکی دیگر از تب‌های ام اس آی دراگون سنتر قادر خواهید بود پروفایل‌های مناسب برای کاربردهای مهندسی را تنظیم کنید و تنظیماتی را برای نرم افزار و موتور رندر مد نظر خود اعمال نمایید.

تب Monitoring هم در این برنامه وجود دارد که در آن اطلاعاتی مانند حرارت سخت افزارها، سرعت گردش فن‌ها، ظرفیت حافظه‌ها و نوع آنها به نمایش درمی‌آید. تنها ضعف این لپ تاپ در بخش نرم افزاری این است که ای کاش یک بایوس گرافیکی جدید هم روی آن نصب شده بود که البته می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و بایوس را آپدیت کنید؛ به غیر از این مورد شما پکیج کاملی از نرم افزارهای اختصاصی و کاربردی و سیستم عامل به‌روز و سبک را در ام اس آی آلفا ۱۵ خواهید داشت.

باتری و اسپیکر

ام اس آی آلفا ۱۵

انتظار می‌رود ام اس آی آلفا ۱۵ به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ، سیستم صوتی خوبی هم داشته باشد. البته بیشتر گیمرها از هدفون استفاده می‌کنند، اما به هر حال اسپیکرها هم نقش مهمی در لپ تاپ‌های امروزی دارند. در این لپ تاپ، دو اسپیکر در بخش زیر دستگاه قرار گرفته که توان آنها بین ۲ تا ۳ وات است. اسپیکرهای Alpha 15 خیلی انتظارات ما را برآورده نکرد. حجم صدا با توجه به وجود اسپیکرهای بزرگ، تقریبا مطابق تبلیغات ام اس آی خوب است، ‌اما تولید صدای Bass و کیفیت صدا در حجم بالا اصلا راضی‌کننده نبود. البته پشتیبانی از Nahimic 3 که تنظیمات مختلف را برای ارائه صدای جذاب‌تر و باکیفیت‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد،‌ یکی از نکات مثبت بخش صوتی آلفا ۱۵ محسوب می‌شود.

در بخش باتری نیز این لپ تاپ به یک باتری ۶ سلولی لیتیوم یونی ۵۱ وات ساعتی مجهز شده که به وسیله آداپتور ۱۸۰ واتی شارژ می‌شود. دوام باتری آلفا ۱۵ چندان چنگی به دل نمی‌زند و در استفاده معمولی با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر، کمی بیشتر از ۴ ساعت دوام می‌آورد. با توجه به این که آلفا ۱۵ یک لپ تاپ گیمینگ است و بسیاری از کاربران آن را برای بازی کردن می‌خرند، این باتری در هنگام اجرای بازی‌ها عملکرد خوبی ندارد و به زحمت می‌تواند تا یک ساعت و نیم دوام بیاورد.

ام اس آی آلفا ۱۵

شارژر ۱۸۰ واتی همراه لپ تاپ نیز این دستگاه را در مدت ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه فول‌شارژ می‌کند.

ام اس آی آلفا ۱۵

جمع بندی

ام اس آی آلفا ۱۵

لپ تاپ MSI Alpha 15 یک لپ تاپ گیمینگ میان رده با برخی ویژگی‌های چشمگیر است. پردازنده AMD Ryzen 7 3750H با AMD Radeon RX5500M چهار گیگابایتی، یک چالش مستقیم برای ترکیب گیمینگ انویدیا و اینتل محسوب می‌شود. این لپ تاپ قطعا یک دستگاه مقرون به صرفه است، چرا که ترکیب سی پی یو و گرافیک AMD به مراتب مقرون به صرفه‌تر از ترکیب اینتل و انویدیا است. ویژگی برجسته آلفا 15 صفحه نمایش 15.6 اینچی آن با نرخ تازه‌سازی 144 هرتزی است که هم زمان پاسخگویی مناسبی برای گیمرها به همراه دارد و هم طیف رنگی آن از بسیاری از نمایشگرهای میان رده فراتر می‌رود.

صفحه کلید SteelSeries نیز به معنای واقعی کلمه با تنظیمات RGB و بازخورد مناسب و تایپ سریع و لذت‌بخش، می‌درخشد. در مجموع، عملکرد گرافیکی عالی و صفحه نمایش و صفحه کلید بسیار خوب از مهم‌ترین مزایای این لپ تاپ گیمینگ میان رده محسوب می‌شوند، اما عملکرد سی پی یو و عمر باتری دستگاه می‌توانست بهتر از این باشد. همچنین اسپیکرهای این لپ تاپ عملکرد خوبی ندارند و پیشنهاد می‌کنیم در هنگام اجرای بازی‌ها از یک هدفون باکیفیت استفاده کنید. سیستم خنک کننده آلفا ۱۵ به جرات یکی از بهترین‌ها در لپ تاپ‌های گیمینگ است و یکی از نقاط قوت این دستگاه محسوب می‌شود.

ام اس آی آلفا ۱۵

ام اس آی آلفا 15 با قیمت زیر هزار دلار عرضه می‌شود که برای یک لپ تاپ گیمینگ قیمت خوبی محسوب می‌شود. شما با پرداخت این مبلغ، یک نمایشگر عالی 144 هرتزی و رنگارنگ، یک صفحه کلید راحت با نورپردازی RGB در هر کلید و عملکرد گرافیکی مطلوب را دریافت می‌کنید، اما با این حال AMD در برابر اینتل خوب عمل نکرد و باعث شده که ام اس آی Alpha 15 از عملکرد نه چندان عالی CPU رنج ببرد. همچنین عمر باتری متوسط و بلندگوهای نه چندان قدرتمند باعث می‌شود به این فکر کنیم که این بهترین نمایش برای MSI نبود. اگرچه ام اس آی آلفا 15 ممکن است یکی از بهترین لپ تاپ های مخصوص بازی نباشد، اما باز هم آن را به عنوان یک لپ تاپ جذاب و قدرتمند به شمار می‌آوریم که برای بازی کردن و کار مناسب است.

مزایا و معایب

مزایا

  • صفحه نمایش 144 هرتزی عالی
  • عملکرد گرافیکی بسیار خوب
  • رم و حافظه ذخیره‌سازی کافی و قابل ارتقا
  • صفحه کلید RGB راحت و زیبا
  • سیستم خنک کننده عالی
  • نرم افزارهای اختصاصی کاربردی

معایب

  • طراحی نه چندان هیجان‌انگیز
  • تا حدودی سنگین
  • عمر باتری متوسط
  • عملکرد ضعیف اسپیکرها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*