سلفی کاوشگر استقامت با هلیکوپتر مریخی نبوغ خبرساز شد

سلفی کاوشگر استقامت با هلیکوپتر مریخی نبوغ خبرساز شد

سلفی کاوشگر استقامت ناسا با پهپاد مریخی نبوغ (Ingenuity) زمانی منتشر شده که تنها چندین ساعت با اولین پرواز تاریخ‌ساز این پهپاد در سیاره سرخ فاصله داریم.

سلفی کاوشگر استقامت (Perseverance) آژانس فضایی آمریکا با هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity)، خبرساز شد؛ به تازگی تصویری شگفت‌انگیز از جدیدترین مریخ نورد ناسا به همراه اولین هلیکوپتری که بشریت روی یک جرم آسمانی دیگر قرار داده، در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

استقامت در تابستان گذشته سطح زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرد و در تاریخ 18 فوریه 2021 بود که خبر فرود موفقیت‌آمیز این مریخ نورد در مقصدش، شیفتگان دنیای هوافضا را شگفت‌زده کرد. از همان زمان صحبت‌های زیادی در مورد پهپادی که همراه با این کاوشگر به مریخ فرستاده شده، مطرح بود؛ این پهپاد که نبوغ نام دارد، در روزهای گذشته با موفقیت از قسمت پایینی استقامت جدا شده و در حال حاضر روی سطح مریخ قرار داد.

در گذشته مقالاتی را در رابطه با ماموریت پهپاد نبوغ و شگفتی‌های این هلیکوپتر کوچک منتشر کردیم؛ در حال حاضر هم خبر جدیدی در رابطه با این وسیله پروازی تاریخ‌ساز منتشر شده است. همان‌طور که می‌دانید، پیش از این سابقه نداشته که بشریت در سطح یک جرم آسمانی دیگر یک وسیله پروازی را به آسمان بفرستد و به همین دلیل، هر بخش از جزئیات ماموریت نبوغ خبرساز می‌شود.

سلفی کاوشگر استقامت و پهپاد نبوغ

سلفی کاوشگر استقامت با هلیکوپتر مریخی نبوغ خبرساز شد

هم‌اکنون استقامت مشغول انجام آزمایش‌های علمی گوناگون روی سطح مریخ بوده و مهم‌ترین دستاورد جدید آن، قرار دادن پهپاد نبوغ روی سطح سیاره، بدون بروز هیچ گونه مشکلی بوده است. در واقع به دلیل سابقه نداشتن چنین ماموریتی، هر بخش از مراحل سرپا کردن بالگرد مریخی مورد نظر بسیار حساس بوده و سلفی جدیدی که در بالا دیدیم هم قسمت دیگری از موفقیت ناسا در پیش بردن ماموریت نبوغ را نشان می‌دهد.

گفته شده که چندین ماه قبل از پرتاب فضاپیمای مریخ ‌نورد استقامت به سمت سیاره سرخ، دانشمندان نبوغ را در قسمت پایینی این کاوشگر کار گذاشته بودند و به همین دلیل، جدا شدن بالگرد از ربات مادر پس از چندین ماه اتصال انجام شده است.

سلفی کاوشگر استقامت که در بالا دیدیم، با استفاده از بازوی رباتیک مریخ نورد ثبت شده و هم ربات مادر و هم بالگرد مریخی نبوغ را به ما نشان می‌دهد. طبق اطلاعات موجود این عکس در تاریخ 6 آوریل تهیه شده و از آن نما، استقامت تنها 4 متر از نبوغ فاصله دارد. بر اساس محاسبات انجام شده این عکس مربوط به چهل و ششمین روز مریخی بوده که استقامت روی سیاره سرخ سپری کرده است.

دوربینی که این عکس را خلق کرده، با نام اختصاری واتسون (WATSON)، مخفف «سنسور توپوگرافی زاویه باز برای عملیات و مهندسی الکترونیکی» شناخته می‌شود. واتسون در انتهای بازوی رباتیکی با نام شرلوک (SHERLOC) قرار دارد. نکته جالب در مورد عکس بالا این بوده که برخلاف تصور بیننده، این سلفی با ثبت یک تصویر به وجود نیامده و واتسون با کنار هم گذاشتن 62 تصویر مجزا، نبوغ و استقامت را کنار هم قرار داده است.

آینده اکتشافات فضایی

تصاویر دیگر هم به غیر از سلفی کاوشگر استقامت با نبوغ، به ثبت رسیده‌اند. تازه‌ترین مریخ نورد ناسا هم‌اکنون در نزدیکی بالگرد مریخی مورد نظر قرار گرفته تا آخرین دستورات برای آماده‌سازی مقدمات پرواز این پهپاد را به نبوغ ارسال کند. این دستورات از طرف تیم هدایتگر استقامت و نبوغ در آژانس فضایی آمریکا به مریخ فرستاده می‌شوند. ناسا اعلام کرده که فاکتورهای مختلفی زمان دقیق اولین پرواز این هلیکوپتر مریخی را مشخص خواهند کرد؛ فاکتورهایی شامل دمای سطحی و الگوی بادهای مریخی که هرکدام قادر به ایجاد چالش‌های مختلفی در ماموریت نبوغ هستند.

برای به پرواز درآوردن نبوغ از دو پرده مجزا استفاده شده که هرکدام با سرعت 2500 دور در دقیقه چرخش می‌کنند. در اولین پرواز برنامه‌ریزی شده، هلیکوپتر مریخی با سرعت یک متر بر ثانیه از سطح بلند شده و تا ارتفاع تقریبی 2 متر بالا می‌رود. پس از رسیدن به این ارتفاع، نبوغ تا 30 ثانیه در جای خود باقی می‌ماند و سپس، مجددا به سطح بازمی‌گردد.

چند ساعت پس از انجام پرواز، داده‌های مختلف شامل تصاویر و ویدیوهای ماموریت نبوغ به زمین ارسال می‌شوند. هم‌زمان با انتشار سلفی کاوشگر استقامت با پهپاد مریخی ناسا، این آژانس فضایی تاکید کرده که موفقیت نبوغ در اولین پرواز خود می‌تواند آینده اکتشافات مریخی و حتی فضایی بشر را دگرگون کرده و از این به بعد، پای پهپادها و وسایل پروازی مختلف را به اجرام آسمانی گوناگون باز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عکس اصلی که سایت ناسا گذاشته انقدر با کیفیته انگار بستر یه رود خانه روی زمین است بهانه ام می ده به نظریه پرداران توطعه که فریب و دروغ ناساس