هواپیمای اریون AS3TM

هواپیمای مسافربری اریون AS3TM تا چهار برابر صوت سرعت دارد

هواپیمای اریون AS3TM یک جت مافوق صوت بوده که به زودی توسط کمپانی اریون (Aerion) ساخته خواهد شد. سرعت این هواپیما تا 4 برابر سرعت صوت بالا می‌رود.

هواپیمای اریون AS3TM یک جت مافوق صوت بوده که در سال‌های آینده توسط کمپانی معروف اریون (Aerion)، برای حمل و نقل مسافران عادی به بازار ارائه می‌شود. طبق اطلاعات موجود، این جت شگفت‌انگیز با سرعتی باورنکردنی مسافران را جابه‌جا خواهد کرد.

البته پیش از ساخت هواپیمای مورد نظر، کمپانی اریون قصد دارد تا در سال 2027 یک جت تجاری را برای استفاده افراد ثروتمند روانه بازار کند. این هواپیما که با نام “AS2” شناخته می‌شود، مانند جت آینده‌نگرانه دیگر اریون، توانایی شکستن دیوار صوتی و رسیدن به سرعت مافوق صوت را خواهد داشت. با این وجود، از آنجایی که ایده استفاده از وسایل پرنده فوق‌العاده سریع از مدت‌ها پیش مورد توجه بشر بوده و نمونه‌های دیگری از هواپیماهای مافوق صوت را دیده‌ایم، ساخت هواپیمای AS3TM مهم‌ترین تلاش شرکت اریون برای ارائه چنین خدماتی به عموم مردم است.

همان‌طور که اشاره شد، جت حیرت‌انگیز AS3TM می‌تواند به سرعت ماخ 4 برسد و 50 مسافر را با چنین سرعتی در اتمسفر زمین جابه‌جا کند. طبق فرمول موجود، سرعت حرکت هر وسیله در یک سیال تقسیم ‌بر سرعت صوت در همان سیال، عدد ماخ حرکت آن وسیله را مشخص می‌کند. ماخ 4 نوعی قرارداد در دنیای مکانیک سیالات است و به صورت ساده‌تر می‌توان گفت که عدد مورد نظر نشان دهنده این بوده که هواپیما با سرعتی 4 برابر سرعت صوت حرکت می‌کند.

هواپیمای اریون AS3TM

 

کنکورد (Concorde) نمونه دیگری از هواپیماهای مسافربری مافوق صوت بود که در گذشته برای استفاده عموم مردم و حمل و نقل مسافران عادی به کار گرفته می‌شد. البته تولید جت مورد نظر که نصف هواپیمای اریون AS3TM سرعت داشت، در سال 2003 متوقف شد و از آن زمان تاکنون وسیله پرنده‌ای نبوده که با چنین توانایی‌هایی مسافران را جابه‌جا کند.

سرعت معادل جت AS3TM روی زمین حدودا برابر 4.5 هزار کیلومتر بر ساعت است. یک مسافر سوار بر هواپیمای جدید اریون می‌تواند با چنین سرعتی فاصله بین توکیو ژاپن تا لس‌آنجلس آمریکا را تنها در 2.5 ساعت طی کند. شاید چنین مدت زمانی چندان هم کوتاه به نظر نرسد، اما در حال حاضر سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری مسافت مورد نظر را در 12 ساعت طی می‌کنند. گفته شده که این جت مافوق صوت مسافت هوایی 13 هزار کیلومتر را با یک مرتبه سوخت‌گیری طی می‌کند؛ اگر چنین عددی درست باشد، توانایی AS3TM در جابه‌جایی مسافران بهتر از هواپیماهایی بوده که هم‌اکنون ده مورد از طولانی‌ترین جابه‌جایی‌های هوایی را انجام می‌دهند.

چالش‌های پیش رو

یکی از مهم‌ترین اهداف مدنظر سازندگان هواپیمای اریون AS3TM طی کردن مسافت بین هر دو نقطه‌ای روی زمین، در مدت زمانی کمتر از 3 ساعت است. البته هنوز مشخص نیست که هزینه ساخت این جت مافوق صوت دقیقا چقدر خواهد بود و مهم‌تر از آن، بلیت نشستن روی یکی از صندلی‌های این هواپیما چند دلار هزینه خواهد داشت. به هر حال می‌توان حدس زد که سوار شدن در جتی که تنها برای 50 نفر ظرفیت دارد، از هواپیماهای مسافربری معمولی گران‌تر تمام می‌شود.

جت مافوق صوت جدید اریون تا پیش از اتمام دهه میلادی جاری ساخته خواهد شد، اما پیش از آن چالش‌هایی بر سر عملی کردن پروژه AS3TM هستند که باید برطرف شوند؛ یکی از این چالش‌ها قوانین حال حاضر در مورد ممنوعیت پرواز مافوق صوت روی خشکی است. طبق قوانین موجود، به دلیل سر و صدای مهیب به وجود آمده توسط جت‌هایی که با این سرعت یا سریع‌تر حرکت می‌کنند، فعلا به پرواز درآوردن هواپیماهای مافوق صوت بر فراز خشکی و مخصوصا مناطق مسکونی ممنوع است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*