ربات های ضدعفونی کننده هواپیماهای مسافربری را تمیز می‌کنند

ربات های ضدعفونی کننده هواپیماهای مسافربری را تمیز می‌کنند

یک استارتاپ سوئیسی از ربات های ضدعفونی کننده برای پاک‌سازی هواپیماهای مسافربری و از بین بردن احتمال انتقال ویروس کرونا در این سفرها استفاده می‌کند.

ربات های ضدعفونی کننده تازه‌ترین پیشرفت دنیای تکنولوژی در موضوع مقابله با بیماری کووید 19 هستند و اخیرا خبر به کار گیری این وسایل در پروازهای مسافربری منتشر شده است.

همان‌طور که می‌دانیم، وقوع پاندمی کرونا باعث وارد شدن ضربه شدیدی به صنعت هواپیمایی شد و در سالی که گذشت، بسیاری از شرکت‌های مسافربری به دلیل محدودیت‌های مختلف پروازی تا مرز ورشکستگی پیش رفتند. محدودیت‌های مورد نظر در حال حاضر هم مشکلات زیادی را برای فعالان این صنعت به وجود آورده‌اند و تا وقتی که اوضاع سفرهای هوایی به حالت نرمال نرسد، دردسرهای مورد نظر ادامه خواهند داشت.

ربات های ضدعفونی کننده

دلیل اصلی محدودیت‌ها که در ماه‌های اخیر به واسطه شروع واکسیناسیون جهانی، کمی سبک‌تر شده‌اند، وجود خطر انتقال ویروس کرونا در هواپیماها است. در واقع نگرانی تصمیم گیرندگان این بوده که هواپیماها با جابه‌جایی بین شهرها و کشورهای جهان باعث شیوع بیشتر بیماری کووید 19 می‌شوند و به همین دلیل بوده که در اوج همه‌گیری در ماه‌های پیش، بسیاری از فرودگاه‌های جهان به صورت کلی تعطیل شدند.

با این وجود، از زمان اعلام پاندمی بودن وضعیت شیوع ویروس کرونا در جهان، شرکت‌های هوایی به فکر اعمال پروتکل‌های مختلف برای پاک‌سازی هواپیماهای خود بوده‌اند و به کار گیری ربات های ضدعفونی کننده هم یکی دیگر از روش‌هایی بوده که برای این منظور در نظر گرفته شده است.

خبر مرتبط با این ربات‌ها از سوی شرکتی سوئیسی به نام یوویا (UVeya) منتشر شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، استارتاپ مورد نظر با ساخت ربات‌هایی که از نور فرابنفش به منظور پاک‌سازی استفاده می‌کنند، راه‌حل جالبی را برای ایمن کردن سفرهای هوایی ارائه کرده است.

شرکت یوویا در حال حاضر مشغول آزمایش ربات‌های خود روی هواپیماهای شرکت هوایی هلوتیک (Helvetic) است. طبق اطلاعات موجود، ربات های ضدعفونی کننده این استارتاپ می‌توانند پیش از سوار شدن مسافران در کابین، با ساطع کردن امواج فرابنفش محیط را از ویروس کرونا پاک‌سازی کنند.

آزمایش‌های اولیه

هدف از انجام آزمایش‌های اولیه‌ روی هواپیماهای هلوتیک، مشخص کردن این مسئله است که آیا ربات‌های موجود توانایی پاک‌سازی کامل کابین را دارند یا خیر؟ از طرف دیگر تاثیر تابیدن نور فرابنفش به قسمت داخلی هواپیما هم موضوعی بوده که در تست‌های ابتدایی مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع پیش از اینکه ربات‌های ساخت یوویا تاییدیه‌های لازم برای استفاده عمومی را کسب کنند، شرکت سازنده باید از ایمنی و کارایی محصولات خود مطمئن شده و به خریداران هم ثابت کند که این ربات‌ها عملکرد مناسبی دارند.

ربات های ضدعفونی کننده هواپیماهای مسافربری را تمیز می‌کنند

جوداک المیگر (Jodoc Elmiger)، از مدیران شرکت یوویا می‌گوید که شرکت‌های هواپیمایی باید سلامت و بازدهی ربات های ضدعفونی کننده مورد نظر را تایید کنند. این شرکت‌ها هم‌اکنون مشغول بررسی تاثیر تابیدن امواج نوری فرابنفش به داخل کابین هواپیما هستند. المیگر می‌گوید که ربات‌های ساخت استارتاپ او ایمنی پروازهای مسافربری را تضمین می‌کنند.

یوویا تاکنون سه ربات پاک‌سازی را ساخته که یکی از آن‌ها در فرودگاه زوریخ آلمان، روی هواپیمای هلوتیک آزمایش شده است. همان‌طور که از تصویر بالا پیداست، تجهیزات ساخت این استارتاپ به شکل یک صلیب بزرگ هستند که نور آبی کمرنگی را در قسمت‌های مختلف کابین هواپیما پخش می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ربات‌های مورد نظر می‌توانند هواپیماهای دو ردیفی را در کمتر از 13 دقیقه کاملا ضدعفونی کنند.

اگر آزمایش‌های کنونی ربات های ضدعفونی کننده با موفقیت انجام شوند، انتظار می‌رود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد زیادی از این تجهیزات به صورت تجاری تولید شده و در سرتاسر جهان، برای پاک‌سازی کابین هواپیماها مورد استفاده قرار بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*