موتور جدید تیوان

مشخصات موتور جدید تیوان برای سایپا شاهین و آریا

موتور جدید تیوان به تازگی معرفی شده که قرار است برای خودروهای سایپا شاهین و آریا استفاده شود. در ادامه با مشخصات این پیشرانه آشنا می‌شویم.

19 فروردین 1400 در شرکت توسعه قوای محرکه به دستور رئیس جمهور فرآیند تولید پیشرانه‌های کم مصرف سه سیلندر و چهار سیلندر آغاز شد. شرکت سایپا قصد دارد تا یکی از این پیشرانه‌ها را روی دو خودروی شاهین و آریا نصب کند.

شرکت توسعه قوای محرکه از سال 1392 شروع به فعالیت کرد و در این بین شرکت‌هایی نظیر AVL اتریش و شرکت سایپا با همکاری معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری، با مشارکت خود اقداماتی را به منظور شروع فرآیند تولید پیشرانه‌های کم مصرف در ایران انجام دادند. نهایتا در واپسین روزهای دولت یازدهم نمونه اولیه پیشرانه سه سیلندر تیوان با حضور مدیران ارشد این شرکت، مدیران سایپا، وزیر صمت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد. اما آغاز تحریم‌های بین‌المللی باعث شد تا چالش‌هایی برای تولید این پیشرانه در کشور به وجود بیاید و نهایتا پش از گذشت ما‌ه‌ها، این امکان فراهم شد تا مجهزترین و پیشرفته‌ترین خط تولید قوای محرکه در شهرک کاسپین استان قزوین آغاز به فعالیت کند.

در مراسم افتتاح کارخانه تیوان، مدیران این شرکت دانش‌بنیان و خصوصی در حضور مدیران مگاموتور و سایپا، از نصب پیشرانه سه سیلندر توربو شارژ روی محصولات SP100 خبر دادند. مدیرعامل شرکت تیوان در توضیحات خود به رئیس جمهور اعلام کرد که این موتور سه سیلندر و توربو شارژ در اولین قدم روی سایپا آریا در جایگاه یک کراس اوور شهری نصب خواهد شد و هم‌اکنون این پیشرانه در حال جانمایی و تطبیق با خانواده SP100 است.

اکنون قرار است که سایپا در آینده نه چندان دور تیپ‌های جدید شاهین و آریا را با پیشرانه 3 سیلندر توربوشارژ روانه بازار کند. بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت تیوان، این پیشرانه در سال 1401 به تولید انبوه خواهد رسید و قرار است به‌ واسطه این خانواده موتور، ظرفیت تولید این کارخانه به 75 هزار پیشرانه در سال برسد.

موتور جدید تیوان

به عبارت ساده‌تر مدیران سایپا قصد دارند تا در سال پیش رو ضمن افزایش تیراژ تولید خانواده SP100، تیپ‌های جدید شاهین و آریا را به بازار عرضه کنند. هم‌اکنون تیپ پایه شاهین و آریا در نسخه های G دارای پیشرانه 1/5 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر و 8 سوپاپ هستند که قدرت 110 اسب بخار را به همراه گشتاور 165 نیوتن متر به تولید می‌رساند و توان این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود. با این حال گفته می‌شود که نسخه‌های کامل‌تر آریا و شاهین با پیشرانه جدید یک لیتری عرضه خواهند شد و در این قسمت به معرفی موتور جدید تیوان خواهیم پرداخت.

جزئیات فنی موتور جدید تیوان

پیشرانه جدید آریا و شاهین که توسط کارخانه تیوان تولید می‌شود، 999 سی سی حجم دارد و آرایش 3 سیلندر خطی و 12 سوپاپ در مدار تولید قرار گرفته است. این پیشرانه آلومینیومی به فناوری‌های زیادی مجهز است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به پمپ روغن متغیر، پاشش سوخت مستقیم، نسل جدید خنک کاری، بالانسر و زمان بندی متغیر دوگانه سوپاپ‌ها اشاره کرد. این پیشرانه به طور استاندارد 143 اسب بخار قدرت را به همراه 222 نیوتن متر گشتاور به تولید می‌رساند.

همین‌طور استاندارد آلایندگی موتور شاهین و آریا از نوع یورو 6 است و در هر کیلومتر فقط 90 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. لازم به ذکر است که این سطح آلایندگی از استاندارد یورو 6 فراتر است و می‌توان گفت که فناوری پیشرانه AVL، از استاندارد آلایندگی اروپا در سال 2021 جلوتر است. همچنین مصرف سوخت بهینه پیشرانه تیوان در خودروهای کلاس C (سدان‌های متوسط رده C و کراس اوورهای شهری رده B و C) که دارای جرم کمتر از 1300 کیلوگرم هستند، 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

این موتور که در شرکت تیوان به تولید رسیده، مهندسی AVL اتریش دارد و اکنون برای آریا و شاهین آماده شده است، تنها موتور ساخت ایران بوده که 100 درصد تولیدات این کارخانه قوای محرکه وارد فرآیند تست سرد می‌شوند. همچنین پیشرانه جدید خانواده SP100 تنها موتور در میان خودروهای تولید داخل است که وارد مرحله تست سرد شده و به همین علت می‌توان کیفیت و عملکرد با ثبات‌تری را در این موتور جدید مشاهده کرد.

این پیشرانه شامل ویژگی‌های فراوانی است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به 12 سوپاپ، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، سه سیلندر خطی، حجم 999 سی سی، پمپ روغن متغیر، خنک کاری مستقل و متغیر سوپاپ‌ها، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دوگانه (DVVT)، نسل جدید خنک‌کاری مستقل بلوک و سرسیلندر، استاندارد آلایندگی یورو 6، مصرف سوخت بهینه 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر، زنجیر تایم، 143 اسب بخار در 5600RPM و 222 نیوتن متر در بازه 1600RPM تا 4400RPM و آلایندگی 90 گرم در هر کیلومتر اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به امید موفقیت های بیشتر.