فناوری لنز دوربین مایع

فناوری لنز دوربین مایع چیست و چه تفاوتی با لنزهای معمولی دارد؟

شرکت شیائومی در گوشی می میکس فولد خود از فناوری لنز دوربین مایع استفاده کرده است. اما این فناوری دوربین چیست و چه مزایایی را به همراه دارد؟

شیائومی چند روز پیش از نخستین گوشی منعطف خود به نام «شیائومی می میکس فولد» رونمایی کرد که برای اولین بار فناوری لنز دوربین مایع را به صنعت گوشی‌های هوشمند میاورد. این درحالیست که هواوی پیشتر ادعا کرده بود در محصولاتی که آینده عرضه خواهد کرد از این فناوری استفاده می‌کند. اما یک لنز مایع چیست و چه مزیت‌هایی برای عکاسی با گوشی‌ها به همراه دارد؟

فناوری لنز دوربین مایع

لنز مایع به فناوری دوربین جدیدی برای گوشی‌های هوشمند یا هر دستگاه دیگری اشاره دارد که می‌تواند جایگزین فناوری کنونی، لنز شیشه‌ای اپتیکال استاتیک شود. این فناوری شامل یک مایع با درجه نوری در وسط یک ساختار سلولی می‌شود و بیشتر شبیه به لنز چشم انسان کار می‌کند. این ماده مایع به لنز اجازه حرکت کردن و تغییر شکل به هر دو صورت مکانیکی یا الکترونیکی را می‌دهد و در ارائه سرعت فوکوس و فاصله کانونی بسیار بهتر از لنزهای معمولی عمل می‌کند.

فناوری لنز دوربین مایع

تغییر شکل باعث می‌شود لنز بتواند در قالب دو (یا حتی بیشتر) نوع متفاوت یک لنز مثل تله فوتو برای زوم کردن در تصاویر و ماکرو برای فوکوس روی اشیاء نزدیک به دوربین عمل کند. این فناوری در گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود تنها یک لنز بتواند عملکرد دو لنز را بر عهده بگیرد و در نتیجه از تعداد حسگرهای دوربین به کار رفته در داخل گوشی بکاهد. این توضیحی است که شیائومی در مورد فناوری لنز دوربین به کار رفته در گوشی می میکس فولد خود ارائه کرده است:

فناوری نوآورانه لنز مایع مثل چشم انسان کار می‌کند. آن کوچک‌تر است و می‌تواند فوکوس سریع‌تر به علاوه دقت بیشتری را در عکاسی تله فوتو و ماکرو ارائه کند.

فناوری لنز دوربین مایع

یکی دیگر از مزیت‌های فناوری لنز مایع این است که چون لنز دوربین شامل مایع می‌شود، لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز بهبود پیدا می‌کند. این لنز شناور است؛ بنابراین تحت تأثیر لرزش دوربین قرار نخواهد گرفت. دوربین‌های دارای لنز مایع در دستگاه‌های الکترونیکی، جایی که نمی‌توان از لنزهای مکانیکی استفاده کرد، حضور پیدا می‌کنند. از آنجا که آن‌ها در ابعاد کوچک هم عملکرد خوبی دارند، بنابراین انتظار می‌رود به زودی در گوشی‌های هوشمند بیشتری شاهد حضور آن‌ها باشیم.

کدام شرکت‌ها فناوری لنز مایع را در گوشی‌هایشان ارائه می‌کنند؟

در حال حاضر فقط این شرکت شیائومی است که یک گوشی با فناوری لنز دوربین مایع ارائه کرده است. یکی از سه لنز به کار رفته در گوشی Mi Mix Fold به لطف این فناوری هم برای عکاسی ماکرو و هم تله فوتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته یک حق اختراع که در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده نشان می‌دهد هواوی نخستین شرکتی بوده که به این فناوری دست پیدا کرده است؛ هرچند تاکنون از آن در گوشی‌هایش استفاده نکرده است. اگر شایعات درست باشد، هواوی پی ۵۰ نخستین اسمارت فون این شرکت چینی خواهد بود که به فناوری لنز دوربین مایع تجهیز می‌شود. اگر دو شرکت هواوی و شیائومی در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند، قطعاً در آینده بیشتر شاهد به کار گیری لنزهای مایع توسط دیگر گوشی‌سازها خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*