پورت USB-C در آیفون ها

چرا اپل از پورت USB-C در آیفون ها استفاده نمی‌کند؟

بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی این سوال را در ذهن دارند که چرا اپل از پورت USB-C در آیفون ها استفاده نمی‌کند؟ در این ویدیو قصد داریم به این پرسش، پاسخ بدهیم.

طی پنج سال گذشته USB-C به رابط اصلی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها تبدیل شده است. در اکثر تلفن‌های اندرویدی، نوت‌بوک‌ها، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی، هدفون‌ها و حتی لوازم جانبی مثل موس و صفحه کلید از این پورت استفاده می‌شود. اما وقتی نوبت به محبوب‌ترین محصول شرکت اپل یعنی آیفون می‌رسد، جای خالی USB-C به چشم می‌خورد. به جای این پورت رایج در همه مدل‌های جدید آیفون از یک پورت اختصاصی به اسم لایتنینگ استفاده شده که 9 سال پیش با آیفون 5 معرفی شد.

داستان دشمنی اپل و USB-C به سال 2010 و آغاز پروسه ساخت آیفون 5 بازمی‌گردد. اندازه آیفون 5 در مقایسه با آیفون 4 اس دوازده درصد کوچیک‌تر بود و این یعنی می‌بایست پورت 30-پین (30-pin) با پورت کوچک‌تری جایگزین شود تا فضای کافی برای سایر قطعات وجود داشته باشد. در آن زمان اپل به همراه شرکت‌های دیگری مثل اینتل، مایکروسافت و سامسونگ در حال توسعه USB-C استاندارد بود، اما رابط جدید تا سال 2014 در دسترس قرار نمی‌گرفت؛ یعنی دو سال پس از عرضه آیفون 5.

آیا اپل از پورت USB-C در آیفون ها استفاده خواهد کرد؟

به خاطر زمان‌بندی نامناسب، اپل در شرایط سختی قرار گرفت. این کمپانی دو انتخاب داشت، یا باید رابط 30-پین را در دو نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود حفظ می‌کرد و قید طراحی جم‌وجور آیفون 5 و 5 اس را می‌زد یا می‌توانست رابط اختصاصی خودش را تولید کند و با این کار یک چندگانگی نه تنها در میان گوشی‌های هوشمند، بلکه در بخشی از جامعه‌ی محصولات اپل هم به وجود بیاورد. شرایطی دو سر باخت بود و کمپانی اپل ساخت و استفاده از یک رابط اختصاصی را انتخاب کرد.

در این ویدیو ضمن مرور دلایل استفاده از پورت لایتنینگ در آیفون‌ها، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا در آینده نزدیک یا دور اپل به سراغ استفاده از USB-C در گوشی‌هایش خواهد رفت یا خیر.

نظر شما درباره این سیاست کمپانی اپل چیست؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. پورت آیفون بهترین و راحتترین پورت موبایل هست