فروش پهنای باند

تخلف 3 پلتفرم داخلی در فروش پهنای باند به مشترکان و دریافت هزینه اضافی

به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، 3 پلتفرم داخلی یعنی نماوا، روبیکا و فیلیمو در فروش پهنای باند به مشترکان دچار تخلف شده‌اند.

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که بررسی‌‌های صورت گرفته مشخص می‌سازد که 2 پلتفرم اشتراک فیلم و یک پیام رسان داخلی در فروش پهنای باند به مشترکان تخلف کرده و 50 درصد هزینه اضافی از مشترکان اخذ کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که به دنبال تخلف صورت گرفته از طرف 3 مجموعه فیلیمو، نماوا و روبیکا،‌ شکایتی به کمیسیون اصل نود ارائه شد. به این معنی که پلتفرم‌های مذکور دریافت حق اشتراک از کاربران خود را به صفر رسانده، اما از طرف دیگر هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه 50 درصد محاسبه می‌شد به طور 100 درصد محاسبه کرده‌اند.

پژمانفر گفت این مسئله مورد شکایت قرار گرفته و سؤال این است که طبق کدام مستند قانونی این کار صورت گرفته و چرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این موضوع ورود نکرده است؟ وی همچنین اضافه کرد که به همین علت ما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را احضار کردیم. در جلسه پاسخگویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات درخواست شد که مستندات خود را در ارتباط با پیگیری مسأله به عنوان متولی و سازمانی که باید حقوق مصرف کنندگان را رعایت کرده و بر مقررات فضای مجازی نظارت داشته باشد، ارائه کند.

از آن‌ها درخواست شده که توضیح دهند چه اقداماتی انجام داده‌اند و مستندات خود را در خصوص این مسئله ارائه کنند. در ارتباط با این موضوع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به صورت شفاهی عنوان کرد که موضوع را به 3 مجموعه تذکر داده و در عین حال تنها روبیکا همچنان این مسیر را ادامه می‌دهد که این یک تخلف مشهود است. پژمانفر بیان کرد ما در خصوص این که مجموعه‌های مذکور حق اشتراک خود را بخشیده‌اند هیچ‌نظری نداریم و این حق خودشان بوده و می‌توانستند این کار را عملی کنند. تأکید کمیسیون اصل نود بر این است که 50 درصد اضافه دریافت باید به مشترکان برگردانده شود و همین‌طور باید معلوم شود که این 50 درصد چه عدد و رقمی است.

رگولاتوری باید به تخلف در فروش پهنای باند پاسخ دهد

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که برداشت کمیسیون این است که خلاف قانون انجام شده و باید رگولاتوری به این موضوع پاسخ دهد، بیان کرد که مقرر شد تا رگولاتوری در مدت 10 روز گزارش خود را در خصوص این موضوع ارائه کند و کمیسیون به یک جمع‌بندی برسد.

به گفته پژمانفر رگولاتوری پذیرفته که این تخلف انجام شده و تخلف کاملا محرز شد که البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مدعی شده است که مجوزی مبنی بر افزایش نرخ فروش پهنای باند به این مجموعه‌ها نداده است. با این وجود کمیسیون درخواست توضیح کرده تا از این طریق موضوع روشن شود. اگر هم مجوزی صادر نکرده بودند باید پیگیری می‌کردند و مستندات پیگیری‌ها را نسبت به برخورد با این تخلف باید ارائه کنند. در غیر این صورت نیز رگولاتوری تقصیر کار است که نظارت و اعمال نظارت نداشته و تمام این پلتفرم‌ها تقصیر کار هستند.

پژمانفر با بیان این که تخلف در اضافه دریافت مربوط به تمام مشترکانی می‌شود که از این پلتفرم‌ها بهره می‌بردند، در ارتباط با افزایش قیمت بسته‌های اشتراک فیلیمو و نماوا توضیح داد که چنانچه این پلتفرم‌ها قیمت‌ها را غیر قانونی افزایش داده باشند حتما با آن‌ها برخورد جدی می‌شود. وظیفه رسیدگی به این مسئله نیز بر عهده سازمان مقررات و تنظیمات رادیویی است و آن‌ها نمی‌توانند آن را به گردن دیگری بیندازند. کمیسیون این موضوع را به آن‌ها گوشزد کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*