سیتروئن

بازگشت شرکت سیتروئن به بازار ایران با دو خودرو جدید

شنیده می‌شود که شرکت فرانسوی سیتروئن قصد دارد تا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها با دو محصول جدید مجددا به بازار ایران بازگردد.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که از چند هفته پیش مذاکرات اولیه برای بازگشت شرکت‌های خودروسازی فرانسوی آغاز شده و در این بین سیتروئن قصد دارد تا با دو محصول مجددا به بازار ایران بازگردد.

بعد از برجام شاهد آن بودیم که شرکت سیتروئن به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه PSA (استلانتیس امروز که ترکیب PSA و FCA است)  وارد شراکت با شرکت سایپا شد و بخش عظیمی از کارخانه سایپا را خریداری کرد. به همین علت بعد از شروع این همکاری، کارخانه سایپا در شهر کاشان به سایپا-سیتروئن تغییر نام داد و در سال 1396، سیتروئن C3 نیز به منظور تولید در این کارخانه به طور رسمی معرفی شد. در نخستین روزهای سال 1397 نیز پیش فروش و تولید رسمی این اتومبیل در شهر کاشان آغاز شد و قرار بود تا نخست C3 به روش SKD در سایپا-سیتروئن به تولید برسد و در ادامه فرآیند مونتاژ CKD و افزایش داخلی‌سازی آن آغاز شود.

اما خارج شدن آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها باعث شد که سیتروئن تنها تعهدات اولیه مربوط به C3 را در ایران به انجام برساند و کمتر از سه دستگاه از این خودرو را در ایران تولید و عرضه کند. با وجود این که ثبت نام کنندگان سیتروئن C3 در سال 1397 اعتراض‌های فراوانی را به روش قیمت‌گذاری این هاچ‌بک در مقایسه با اسپرت‌های دیگر داشتند، اما نهایتا هیچ‌گونه تغییری در نحوه قیمت‌گذاری این خودرو ایجاد نشد و سایپا نیز تمام تعهدات خود را به مشتریان ایفا کرد و هیچ موقع بحث عدم تحویل و اعلام طرح تبدیل برای این خودرو به وجود نیامد. به همین دلیل که تعلیق برنامه‌های سیتروئن در ایران مشتریان را با خود درگیر نکرد، اکنون شاهد آن هستیم که مدیران این شرکت در جوی آرام و ساکت به دنبال بازگشت به بازار کشور هستند و تا به امروز شرکت‌هایی نظیر رنو، سیتروئن و.. جلسات حضوری و مجازی را با طرف‌های ایرانی برگزار کرده‌اند. اما روند این مذاکرات مثبت بوده و پیشنهاد‌های مورد تأیید طرف ایرانی و خارجی در جلسه‌ها مطرح گردیده است.

سیتروئن

احتمال حضور دو خودرو سیتروئن C3 و C3-XR در بازار ایران

قبل از شروع تحریم‌ها، مدیران شرکت سایپا-سیتروئن طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بودند که به‌زودی یک کراس اوور جمع و جور به منظور تولید وارد کارخانه کاشان می‌شود و این محصول با داخلی‌سازی حداکثری در ایران به تولید می‌رسد. بعدها معلوم شد که سیتروئن C3-XR فیس لیفت قرار است برای نخستین مرتبه در ایران رونمایی شود و به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات این برند فرانسوی در بازار ایران باشد. با توجه به این که سیتروئن C3-XR بر مبنای پلتفرم PF1 گروه PSA بود، رقیب اصلی پژو 2008 به شمار می‌رفت و با مشخصات فنی و قیمت مشابه، رقابتی تازه میان سایپا و ایران خودرو ایجاد می‌شد. همچنین سایپا سیتروئن قصد داشت تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار خودروهای وارداتی در ایران، C5 ایرکراس را به صورت CBU عرضه کند و بر اساس برنامه‌های این شرکت، قرار بود تا این کراس اوور فرانسوی در نمایشگاه خودرو تهران 1397 رونمایی شود. اما اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروی کشور باعث شد که این برنامه‌ها عملی نشود و خودرویی مانند C3-XR فیس‌لیفت به عنوان اصلی‌ترین محصول این برند فرانسوی در بازار چین رونمایی شود.

سیتروئن

هم‌اکنون با مطرح شدن بحث قرارداد 25 ساله ایران ایران با چین و از طرفی مسئله پایان تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران، سیتروئن بیشتر از همیشه به دنبال بازگشت به بازار ایران و احیای سرمایه خود در کاشان است. در صورت اتمام تحریم‌ها، سیتروئن می‌تواند بدون موانع جهانی مجددا مونتاژ را در ایران آغاز کند و اگر هم روند مذاکره‌های سیاسی به طول بی‌انجامد، با استفاده از ظرفیت قرارداد ایران و چین، نماینده خود در چین را به منظور حضور در بازار ایران آماده می‌کند. شنیده‌ها حاکی از ان است که سیتروئن قصد دارد تا با توجه به ساختار کمپانی خود در چین و شیوه فعالیتش در بازار شرق آسیا، تأمین مجموعه‌های CKD بازار ایران را از طریق کارخانه‌هایش در آن کشور انجام دهد. در صورتی که تمام تحریم‌ها لغو شود و مجددا سیتروئن به صورت مستقل از چین به ایران وارد شود، به خاطر زیرساخت‌های تولید انبوه C3-XR بحث همکاری با نماینده چینی این شرکت فرانسوی همچنان وجود خواهد داشت.

سیتروئن

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که سیتروئن و طرف ایرانی در تلاش هستند تا برنامه قبلی را ادامه دهند و به همین علت بحث تولید مجدد هاچ بک C3 و کراس اوور C3-XR در کاشان به میان آمده است. اما با توجه به شرایط کنونی ظاهرا قرار است که حضور دوباره سیتروئن در بازار ایران با دو محصول  C3 فیس لیفت 2021 و C3-XR آغاز شود. قبل از شروع تحریم‌ها نیز قرار بود که سیتروئن C3 ضمن عرضه با پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ THP165، با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی نیز روانه بازار شود و با قیمتی ارزان‌تر، گستره فروش بیشتری را تجربه کند. اکنون با توجه به ایجاد زیرساخت‌های تولید پیشرانه TU5 پلاس یا همان EC5 مخصوص ایران و افزایش عمق داخلی‌سازی قوای محرکه، به احتمال فراوان به منظور کنترل بهای تمام شده سیتروئن C3 و C3-XR، از همان اول این خودروها با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه خواهند شد.

سیتروئن

به عبارت دیگر، احتمال این موضوع بیشتر است که سیتروئن C3 فیس لیفت با پیشرانه TU5 پلاس و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در شرکت سایپا-سیتروئن تولید شود. همین‌طور به علت شباهت زیاد بعضی از اجزای کابین ایران خودرو تارا و C3-XR فاز یک، این امکان فراهم است تا کراس اوور فیس لیفت سیتروئن با داخلی‌سازی بالا روانه بازار ایران شود و با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به رقابت با اتومبیل‌هایی نظیر ایران خودرو K125 و سانگ یانگ تیوولی فیس لیفت مدل 1400 بپردازد.