اکسپریا 1 مارک 3

اکسپریا 1 III در برابر گلکسی S21 Ultra ؛ کدام بهتر است؟

اکسپریا 1 III و گلکسی S21 Ultra غول‌هایی هستند که سونی و سامسونگ برای رقابت در 2021 به مصاف هم فرستاده‌اند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه پرچمداران این دو شرکت نام آشنا بپردازیم.

گوشی سامسونگ گلکسی S21 Ultra به تازگی روانه بازارهای جهانی شده است و گرد و خاک زیادی به پا کرده است. دوربین بی نظیر و قدرتمند سرعت اجرای بالا طراحی ارتقا یافت و دلنشین باعث شده است تا به سختی بتوان نقطه ضعفی در این گوشی پیدا کرد. اما اگر شرکتی وجود داشته باشد که بتواند با دوربین‌های قدرتمند گلکسی رقابت کند، آن شرکت سونی است که سابقه تولید بهترین دوربین‌های موجود در بازار را دارد. آیا گوشی جدید اکسپریا 1 III قادر خواهد بود با گوشی گلکسی S21 Ultra رقابت کند؟ در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید تا به جواب سوالتان برسید.

سونی اولین شرکتی است که از دوربین پریسکو بر روی سونی اکسپریا 1 III استفاده می‌کند دوربینی که از قابلیت‌های بزرگنمایی متفاوتی بهره مند است. ارائه یک تصویر شفاف 3 برابری و حداکثر 4.5 برابری در کنار انواع ویژگی‌های جدید برای دوربین، شامل ویژگی ریل تایم صورت و تشخیص چشم که از سری دوربین‌های حرفه‌ای آلفا این شرکت الهام گرفته شده است. به تمام این موارد کیفیت 4K و 120 هرتزی صفحه نمایش و بهینه سازی سخت افزاری برای گیمینگ را اضافه کنید. همه موارد ذکر شده این گوشی را به رقیبی قدرتمند در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌کند.

پس بیایید به مقایسه این دو غول هوشمند بپردازیم. کدام یک برنده خواهد بود اکسپریا 1 مارک 3 یا گلکسی اس 21 اولترا؟

طراحی و اندازه

گوشی گلکسی دستگاه قدرتمندی است اما علاوه بر آن در مقایسه با رقیبش اندازه بزرگتری هم دارد. ضمن اینکه ضخامت این گوشی هم در مقایسه با گوشی های معمولی تا حد چشمگیری بیشتر است اما گوشی اکسپریا 1 III به طرز غافلگیر کننده ای نازک است وزن سبک تری هم دارد.

گرفتن هر دو گوشی در دست به شما احساس لذت بخشی می دهد. هر دو گوشی از صفحه مات بهره مند هستند. در گوشی S21 Ultra لبه انتهای صفحه به رسم نسخه های پیشین خمیده شکل است اما در گوشی اکسپریا لبه‌ها شکلی شبیه ذوزنقه دارند. نکته جالب این است که در گوشی اکسپریا همه دکمه‌ها در سمت راست گوشی قرار دارند و دکمه مخصوصی برای گرفتن عکس در این گوشی تعبیه شده است که در جدیدترین نسخه گلکسی دیده نمی شود. یکی از مهمترین مزیت های گوشی اکسپریا استفاده از درگاه 3.5 میلیمتری هدفون می باشد. موردی که به تازگی از گوشی های گلکسی حذف شده است و سونی با فرصت طلبی بسته جلب نظر مشتری های بیشتری را دارد. به این موارد جایگاه اختصاصی کارت microSD را اضافه کنید تا کفه ترازو به سمت اکسپریا سنگینی کند.

هر دو گوشی در برابر آب مقاوم هستند و نمره IP68 را کسب کردند که به معنی مقاومت درون آب برای مدت کوتاه است. موردی که راضی کننده به حساب می آید.

گلکسی S21 Ultra

صفحه نمایش

هر دو گوشی از صفحه AMOLED فوق پیشرفته استفاده می‌کنند که طرز غیر قابل انکاری زیبا جلوه می‌کند. نرخ بارگذاری در هر دوی این گوشی‌ها هم مشابه و 120 هرتز است. ویژگی که امروزه برای پرچمداران این صنعت قابل پیش بینی شمرده می‌شود و برای کاربر امکان لذت از ویژگی‌های گوشی با حداکثر سرعت را میسر می سازد. لازم به ذکر است که هر دو گوشی از قابلیت HDR پشتیبانی می کنند.

در عین حال تفاوت‌هایی هم وجود دارد گوشی گلکسی اس 21 اولترا با صفحه نمایش 6.8 اینچی برتری محسوسی در برابر صفحه 6.5 اینچی اکسپریا 1 III دارد. همچنین صفحه گوشی سونی کاملاً تخت است و گوشی جدید گلکسی طبق پیش بینی‌ها صفحه نیمه خمیده دارد.

اما می‌رسیم به جایی که تفاوت‌ها به وضوح احساس می شوند. گوشی S21 Ultra دارای صفحه نمایش 1440P است در حالی که گوشی رقیب وضوح تصویر 4K را ارائه می دهد. ممکن است فکر کنید که کیفیت 4K بر روی صفحه نمایش 6.5 اینچی اکسپریا 1 مارک 3، چندان قابل تشخیص نباشد اما هنگام تماشای ویدیوهای باکیفیت و با کمی دقت می توان تفاوت‌ها را احساس کرد.

ابعاد تصویری گوشی سونی 21:9 در نظر گرفته شده است که برای تماشای سریال های نتفلیکس که با این فرمت ضبط می شوند فوق‌العاده به نظر می رسد اما در مقابل گوشی گلکسی از ابعاد بحث برانگیز 20:9 استفاده کرده است که بیشتر مناسب خواندن کتاب و فایل های متنی است.

عملکرد اجرایی

از لحاظ عملکرد اجرایی این دو گوشی تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 888 استفاده می‌کنند.

البته اگر گوشی گلکسی اس 21 اولترا را خارج از آمریکا خریداری کنید، احتمالاً پردازنده ساخت سامسونگ با نام اکسینوس 2100 نصیبتان خواهد شد. پردازنده ای که کمی کندتر است و از لحاظ قدرت در جایگاه پایین ‌تری نسبت به اسنپدرگون قرار می گیرد. در این صورت می توانیم اکسپریا 1 III را در پله بالاتری قرار دهیم.

هر دو گوشی از 12 گیگابایت رم بهره مند می‌شوند که به کاربر اجازه اجرای چندین برنامه به صورت همزمان و در بک گراند گوشی را می‌دهد، بدون احساس کوچک‌ترین افت سرعت و اختلال.

اتصال 5G

برخلاف گوشی‌های پیشین سونی، اکسپریا 1 III با شبکه 5G به سرویس‌های Verizon و T-Mobile متصل می‌شود و درعین تعجب از ارائه این ویژگی در سرویس پرآوازه AT& T عاجز است و در عین حال فاقد پشتیبانی از آنتن mmWave می‌باشد. البته نبود مورد آخر اهمیت چندان زیادی ندارد؛ مگر اینکه در یکی از معدود نقاط پوشش mmWave قرار داشته باشید.

در مقابل گوشی گلکسی از هردو نوع sub6 و mmWave پشتیبانی می‌کند. پس اگر روزی در نزدیکی یکی از آنتن‌های مذکور قرار گرفتید، از سرعت بی‌نهایت بالای اتصال لذت ببرید.

اکسپریا 1 III

دوربین

شرکت سونی همیشه به خاطر دوربین گوشی‌هایش معروف بوده است، اما در چند وقت اخیر از قافله عقب افتاده و امکانات پیشرفته گوشی‌های پرچمدار رقیب‌ را نداشته است. حالا سونی قصد دارد با اکسپریا 1 مارک 3 بازی را به نفع خود عوض ‌کند. اکسپریا از 3 دوربین بهره‌مند است که یکی از آن‌ها چیزی است که تا به حال در هیچ گوشی پرچمداری دیده نشده بود؛ دوربینی که ویژگی بزرگنمایی اپتیکال و قابل تغییر یا “variable optical zoom” را دارد.

دوربین دورنما یا به اصطلاح “Telephoto” از نوع پریسکوپ است و برخلاف مدل‌های همنام، المان فیزیکی در درون خود دارد که بسته به نیاز حرکت می‌کند. پس کاربر می‌تواند بین 70 میلی متری (زوم 3 برابری) یا 105 میلی متری (زوم 4.5 برابری) یکی را انتخاب کند. برای دستیابی به این هدف، گلکسی S21 Ultra مجبور به استفاده از دو دوربین متفاوت شده است که یکی بزرگنمایی 3X و دیگری 10X ارائه می‌دهد. درست است که گلکسی زوم بهتری را به کاربر هدیه می‌دهد، اما ابتکار مهندسان سونی در استفاده از یک دوربین و حفظ فضای پشت گوشی بدون استفاده از دوربین‌های سایز بزرگ قابل ستایش است.

سونی اخیرا تصاویر رسمی مربوط به دوربین اکسپریا 1 III را منتشر کرده است و اگرچه هنوز نمی‌توان به مقایسه دقیق دوربین این دو گوشی پرداخت اما مشخص است که سونی به دنبال رنگ‌بندی واقع گرایانه در تصاویر رفته است. این درحالی است که سامسونگ با گلکسی، تصاویری با رنگ‌بندی ارتقا یافته، برجسته‌تر و با رنگ و لعاب‌تر تحویل می‌دهد. نمی‌توان برتری را به هیچ‌کدام از گوشی‌ها داد. چراکه سبک عکس برداری کاملا سلیقه‌ای است. اگر دنبال تصاویر واقع گرایانه هستید، گوشی جدید سونی روی دست رقیبش ظاهر می‌شود.

در بحث ضبط ویدئو هردو گوشی کیفیت 8K را خروجی می‌دهند. اما اکسپریا با کیفیت 4K120 HDR درخشش دوچندان دارد. به مدد این ویژگی می‌توان ویدیوهای اسلوموشن بی‌نظیری را ثبت کرد. اکسپریا 1 مارک 3 یک ویژگی شگفت انگیز دیگر هم دارد که “real-time eye-tracking auto focus” نام دارد. با این ویژگی دوربین در حین ضبط ویدیو به طور خودکار بر روی شخصی که به سمت دوربین متمایل شده است، تمرکز می‌کند. این مورد از دوربین‌های حرفه‌ای سری آلفا سونی به اکسپریا 1 III اضافه شده است.

ضمنا اگر از قبل مالک یکی از دوربین‌های Mirrorless یا DSLR سونی باشید، می‌توانید جدیدترین نسخه اکسپریا را با کابل USB-C به آن متصل کنید تا نقش مانیتور را بازی کند.

عمر باتری و سرعت شارژ

  • باتری 4,500 میلی آمپر در ساعت برای اکسپریا 1 III در برابر 5,000 mAh عمر باتری برای گلکسی S21 Ultra
  • شارژ سریع 30 W سونی در برابر 25 W گلکسی

همانطور که در بالا می‌بینید، گوشی گلکسی 10% ظرفیت باتری بالاتری دارد که تفاوت قابل لمسی محسوب می‌شود. تفاوتی که البته با وجود قطورتر بودن گوشی گلکسی قابل پیش‌بینی بود.

اما در زمینه “شارژ سریع” این دو محصول به طرز عجیبی ضعیف عمل کرده‌اند. برای شارژ 50 درصدی این گوشی به زمانی حدود نیم ساعت نیاز است و برای پرکردن شارژ، باید کمی بیشتر از 1 ساعت منتظر بمانید. کافی است نگاهی به گوشی OnePlus 9 بیندازید که تنها در 29 دقیقه شارژ می‌شود. حالا متوجه می‌شوید که این دو گوشی چقدر از غافله عقب مانده‌اند.

قیمت

  • سونی اکسپریا 1 مارک 3 نسخه 256GB با قیمت 1,200 دلار
  • سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا نسخه 128GB با قیمت 1,200 دلار

نظر شما چیست؟ شما کدام یک از این دو گوشی پرچمدار را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با گجت ‌نیوز به ‌اشتراک بگذارید.