سونی اکسپریا 1 III

مقایسه اکسپریا 1 III با آیفون 12 پرومکس ؛ کدام بهتر است؟

در ادامه مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 III با پرچمداران مختلف، به گوشی خوش نام آیفون 12 پرو مکس – iPhone 12 Pro Max،‌ پرچمدار سال ۲۰۲۰ اپل می‌رسیم.

با خروج ال جی از بازار گوشی‌های هوشمند حالا فرصتی طلایی شکل گرفته است تا یکی از شرکت‌ها از این جای خالی نهایت استفاده را ببرد و از قضا شرکت سونی به موقع با گوشی اکسپریا 1 III، جدیدترین پرچمدار این شرکت ژاپنی، از راه رسیده است.  این گوشی قرار است با دوربین قدرتمند خود، گرد و خاک به پا کند و البته با معرفی ویژگی “بزرگنمایی اپتیکال قابل تغییر دوربین” برای اولین بار، یکبار دیگر قدرتش را به همگان اثبات کند.

به همه این موارد، تراشه قدرتمند اسنپدراگون 888 و بازگشت جایگاه اختصاصی MicroSD و درگاه هدفون – که به تازگی از گوشی‌های گلکسی حذف شده – را اضافه کنید تا بیشتر برای اکسپریا 1 مارک 3 هیجان زده شویم. ضمنا نباید طراحی زیبای گوشی و اندازه مناسب آن را فراموش کنیم که بیش از حد بزرگ نیست و به راحتی در جیب جابه جا می‌شود.

مواردی که تاحدی در مغایرت با آخرین پرچمدار شرکت اپل، گوشی iPhone 12 Pro Max، قرار می‌گیرد. یک گوشی عالی با سرعت فوق‌العاده و دوربین قوی که نبود قابلیت پیشرفته زوم در آن احساس می‌شود و البته فقدان ویژگی‌های جذابی که گوشی جدید سونی به ارمغان می‌آورد.

با این تفاسیر آیا اکسپریا 1 III رقیب شایسته‌ای برای رقابت با آیفون 12 پرو مکس، به خصوص در زمینه دوربین جلو، به شمار می‌رود؟ برای رسیدن به جواب سوال با گجت نیوز همراه باشید.

 طراحی و اندازه

مطمئنا بزرگترین تفاوت اکسپریا 1 مارک 3 و آیفون در سایز آن‌ها دیده می‌شود. گوشی نازک سونی خیلی راحت‌تر در دست جا می‌گیرد و به اصطلاح خوش‌دست تر است. در حالی که گوشی آیفون با اندازه بیش از حد پهن و سایز ایکس لارج کنترل سختی را به همراه می‌آورد. صاف بودن گوشه‌ها هم باعث می‌شوند نگه داشتن گوشی از پیش سخت‌تر هم بشود. اگر شما هم دست‌هایی به بزرگی یک بازیکن بسکتبال NBA ندارید، خریدن اکسپریا برای شما یک مزیت محسوب می‌شود.

همچنین هردو گوشی شامل گلس در قسمت پشتی خود می‌شوند که به خاطر جنس ماتش، ظاهر زیبایی به این دو پرچمدار داده است. همانطور که بالاتر اشاره شد، گوشی آیفون در گوشه‌ها کاملا صاف است. درحالی که اکسپریا 1 III گوشه‌های ذوزنقه‌ای شکل دارد که برای راحتی مشتریان کارآمد است.

نکته جالب دیگری در مورد گوشی اکسپریا وجود دارد که قرار داشتن تمام دکمه‌های آن در سمت راست گوشی می‌باشد. ضمنا یک دکمه اختصاصی برای عکس گرفتن هم طراحی شده است که قطعا عکس بازها از آن لذت خواهند برد.

یکی از نکات منفی آیفون، حذف ورودی هدفون می‌باشد. در حالی که سونی از این کمبود نهایت استفاده را برده است و ورودی 3.5 میلی متری محبوب را برای اکسپریا 1 مارک 3 در نظر گرفته است تا کاربران بیشتری را راضی نگه دارد.

هردو گوشی در تست‌های مقاومت آب نمره IP68 را بدست آورده‌اند. پس می‌توانید به راحتی از این گوشی‌ها زیر باران استفاده کنید. البته هردو گوشی به مدت محدودی هم درون آب دوام می‌آورند.

آیفون 12 پرومکس

صفحه نمایش

  • با سرعت رفرش 120 هرتزی، اکسپریا 1 III اجرای روان‌تر و رزولوشن بالاتری را به کاربر ارائه می‌دهد.

اگرچه هردو گوشی در دسته سایز بزرگ قرار می‌گیرند اما اکسپریا آنقدرها هم بزرگ احساس نمی‌شود. صفحه 6.5 اینچی آن طویل اما باریک به نظر‌ می‌رسد و از ابعاد تصویری 21:9 پشتیبانی می‌کند. در مقابل صفحه 6.7 اینچی آیفون بسیار پهن‌تر است. هردو گوشی هم صفحه نمایش کاملا صاف دارند و باعث خوشحالی است که لازم نیست با صفحه نمایش خمیده دست و پنجه نرم کنیم.

گوشی اکسپریا 1 مارک 3 برخلاف آیفون فاقد تکنولوژی تشخیص چهره 3D می‌باشد. اما در عوض متکی به اسکنر اثر انگشت در قسمت کناری و جدا از دکمه پاور است.

اما مزیت بزرگ اکسپریا نرخ رفرش 120 هرتزی آن است که باعث روان‌تر شدن کارایی گوشی می‌شود. این عدد برای iPhone 12 Pro Max معادل 60 هرتز است که دقیقا نصف رقیب قدرتمندش خوانده می‌شود. ضمنا صفحه نمایش اکسپریا 1 III از کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند. البته این کیفیت در صفحه کوچک تلفن‌های هوشمند تفاوت چندان بزرگی ایجاد نمی‌کند و برای پی بردن به تفاوت کیفیت باید به هر اینچ صفحه نمایش دقت کنید.

کیفیت اجرا

اکسپریا 1 III از تراشه قدرتمند اسنپدارگون 888 استفاده می‌کند. درحالی که آیفون 12 پرومکس متکی به تراشه اختصاصی اپل با نام A14 Bionic  است. هردو تراشه در نوع خود بهترین هستند و گزینه درخوری برای دستگاه خود شمرده می‌شوند. پس نمی‌توان برتری را به یکی از دو دستگاه اختصاص داد. با این وجود در بنچمارک GeekBench که مربوط به عملکرد CPU است، A14 برتری قابل توجهی دارد.

  • اسنپدراگون 888: (تک هسته‌ای) 1113 – (دو هسته‌ای) 3436
  • A14 Bionic اپل: (تک هسته‌ای) 1594 – (دو هسته‌ای) 4235

اما در حیطه رم، اکسپریا 1 مارک 3 دست بالاتر را دارد و با 12 گیگابایت حافظه اختصاصی در برابر 6 گیگابایت اپل، برنده از میدان خارج می‌شود.

سونی اکسپریا 1 مارک 3

دوربین

همانطور که احتمالا می‌دانید، سونی یکی از بهترین تولیدکننده‌های دوربین حرفه‌ای در جهان است و این تکنولوژی‌های پیشرفته به گوشی‌های پرچمدارانش هم به ارث می‌رسد. یکی از ویژگی‌هایی که سونی به ‌شدت روی آن مانور می‌دهد این است که اکسپریا 1 III اولین گوشی با زوم اپتیکال و قابل تغییر لقب دارد. این بدان معناست که شما یک لنز پریسکوپی با قابلیت بزرگنمایی در اختیار دارید. لنزی که قطعات درونی‌اش به صورت فیزیکی حرکت می‌کنند. در نتیجه دو بزرگنمایی اپتیکال حاصل می‌شود. یکی 70 میلی متری با زوم 3X و دیگری 105 میلی متری با زوم 4.4X است و ضمنا هردو دارای قابلیت ضد لرزش هستند تا بتوانید تصاویر واضح‌تری ثبت کنید.

آیفون دارای دوربین Ultra-wide است که از بسیاری از دوربین‌های موجود عریض‌تر است و اجازه ثبت منظره بیشتر در فریم را می‌دهد. از لحاظ تصویربرداری این گوشی دارای لنز 12 میلی متری Ultra-wide است و در مقابل لنز گوشی سونی 16 میلی متری است که به اندازه آیفون عریض نیست.

لازم به ذکر است که اکسپریا تصاویری با سبک واقع گرایانه ارائه می‌دهد. اما تصاویر آیفون به نوعی ادیت شده و با رنگ و لعاب بیشتر به نظر می‌رسد. پس نمی‌توان برتری را به هیچ از آن‌ها داد و این موضوع به سلیقه مخاطب مربوط است.

اما یکی دیگر از بخش‌هایی که اکسپریا 1 مارک 3 قوی‌تر ظاهر شده در ویژگی‌های فیلم‌برداری است. این گوشی دارای تکنولوژی “real-time eye-tracking auto focus” است که به صورت خودکار بر روی اشخاصی که به سمت دوربین خیره شده‌اند، متمرکز می‌شود. اما ویژگی محبوب ما قدرت ضبط 4K120 HDR است که ویدئوهای اسلوموشن فوق‌العاده باکیفیت را خلق می‌کند. موردی که آیفون از ارائه آن عاجز است.

ضمنا سونی امکان اتصال این گوشی به دوربین‌های حرفه‌ای mirrorless/SLR را فراهم کرده است تا نقش صفحه نمایش این دوربین‌ها را بازی کند. این اتصال توسط کابل USB-C امکان‌پذیر است.

عمر باتری و سرعت شارژ

  • 4,500 میلی آمپر در ساعت برای اکسپریا 1 III دربرابر 3,687 mAh برای آیفون 12 پرومکس
  • شارژ سریع 30W برای سونی دربرابر 20W آیفون

نهایتا باید درباره سایز این دو دستگاه صحبت کنیم. مانند تمام گوشی‌های iPhone نسخه 12 ProMax هم اندازه باتری کوچکی دارد. در حالی که پرچمدار Sony در این زمینه با قدرت ظاهر می‌شود و عمر باتری آن 20% از رقیب بیشتر است.

در زمینه شارژ سریع هم دست سرتر مربوط به اکسپریا 1 مارک 3 است که از قدرت 30 واتی دربرابر قدرت 20 واتی آیفون 12 پرومکس قرار می‌گیرد. همین امر باعث شده تا برای شارژ گوشی آیفون به 1 ساعت و 40 دقیقه زمان نیاز داشته باشید. درمقابل گوشی سونی در 1 ساعت به شارژ کامل می‌رسد.

حالا که صحبت از شارژ کردن است، بد نیست اشاره کنیم که iPhone 12 ProMax اولین گوشی دنیاست که بدون شارژر در جعبه عرضه شده است. همین موضوع باعث شده تا احتمال حذف شارژر در برندهای بزرگ دیگر هم دیده شود. پس بیایید امیدوار باشیم که سونی طمع اپل را نداشته باشد.

قیمت

  • سونی اکسپریا 1 III نسخه 256GB با قیمت 1,200 دلار
  • آیفون 12 پرومکس نسخه 256GB با قیمت 1,200 دلار

نظر شما چیست؟ کدام یک از این دو گوشی نسبت به دیگری برتر است؟ نظرات خود را ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. والبته ممنون از سایت گجت نیوز که برعکس اکثر سایت های مزخرف که معمولا جانبدارانه و همراه موج عوام موج سواری میکنند و مقایسه های جانبدارانه میکنن تقریبا بی طرف هستن و اخبار برند های اصیل مردم خاص پسند رو هم کار میکنن، خسته نباشید دمتون گرم

  2. بعضیا نون برند سازی و حماقت مشتریاشونو میخورن و بعضیا هم نون اصالت و کیفیتشون، هیچ وقت رولز رویس آمار فروشش به پراید نمیرسه…

  3. مقایسه خوب و جامعی بود
    با این اوصاف و با تمام ویژگی های منحصر فرد
    گوشیXPERIA1MARK3به راحتی گوشی بدرد نخور ایفون سیب گندیده رو شکست میده
    مرسیSONY
    مرسی phonearena
    مرسی گجت نیوز
    نتیجه گیری:
    1)XPERIA1MARK3
    2)IPHONE A12 PRO MAX

  4. با این تفاسیر > با این تفاصیل

  5. منکه گوشی سونی رو انتخاب میکنم..از لحاظ صفحه نمایش سرتره..خوگل و خوش دسته .باطریش بهتره .از لحاظ دوربین گوشیای سونی خیلی قابلیت دارن که تو گوشیای دیگه نیست و از ایفون چیزی کم نداره…قیمت هر دو یکیه . .از روی تعصب هم نظر ندادم چون برند محبوبم سامسونگه

  6. خب معلومه آیفون ۱۲ 🍎🍎🍎 سیب سرخ آبدار

  7. آیفون ۱۲ بهتره از سونی هیچ وقت خوشم نیومده