آیا افراد واکسن زده می‌توانند باعث انتشار بیماری کووید 19 شوند؟

آیا افراد واکسن زده می‌توانند باعث انتشار بیماری کووید 19 شوند؟

آیا انتشار کووید 19 از طریق کسانی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند امکان پذیر است؟ این سوالی بوده که دانشمندان مشغول بررسی آن هستند.

به تازگی دانشمندان امکان انتشار کووید 19 توسط کسانی که واکسن کرونا به آن‌ها تزریق شده را مورد بررسی قرار داده‌اند و در تحقیقی گسترده به نگرانی‌های جدیدی که با شروع واکسیناسیون جهانی پیش آمده، پرداخته‌اند.

به گزارش واشینگتن پست، بودجه پژوهش اخیر توسط دولت فدرال آمریکا تامین شده و در آن وضعیت منتشر شدن ویروس کرونا جدید در 21 پردیس دانشگاهی در نظر گرفته شده است. دانشمندان از این طریق بررسی کرده‌اند که آیا تزریق واکسن کرونا شرکت مدرنا که ادعای تاثیر 94 درصدی در مقابله با بیماری کووید 19 را دارد، می‌تواند جلوی پخش شدن ویروس توسط افراد واکسن زده را بگیرد یا خیر؟

نکته مهم در مورد فرآیند ساخت واکسن‌ها و تحقیقات علمی که تاکنون برای تایید داروهای مقابله با کووید 19 انجام شده، این بوده که موضوعی مانند سوال مطرح شده در ابتدای این مقاله، تا پیش از شروع واکسیناسیون، جایی در پژوهش‌های علمی کمپانی‌ها و دانشمندان نداشته است. در واقع واکسنی مثل مدرنا این قابلیت را دارد تا از بروز موارد بسیار شدید ابتلا به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی جلوگیری کند، با این حال کسی نمی‌داند که بحث پخش شدن ذرات ویروسی از بدن افراد واکسن زده به افراد سالم چگونه خواهد بود.

آیا افراد واکسن زده می‌توانند باعث انتشار بیماری کووید 19 شوند؟

طبق مطالب منتشر شده توسط واشینگتن پست، تحقیقات علمی کشورهای اسرائیل و بریتانیا نشان داده‌اند که واکسن‌های آسترازنکا و فایزر احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 را به شکل علامت‌دار و یا بدون علامت، شدیدا کاهش می‌دهند.

انتشار کووید 19 پس از تزریق واکسن

پژوهش دیگری هم که وضعیت چهار هزار پرسنل مراکز درمانی و مشاغل ضروری آمریکا را مورد بررسی قرار داده، به این نتیجه رسیده است که واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا قابلیت مقابله با انواع آلودگی به کرونا ویروس جدید را دارند. چنین مسئله‌ای از آنجایی مهم می‌شود که اگر بتوان از ابتلا افراد به بیماری پیشگیری کرد، امکان انتشار کووید 19 از طریق این افراد هم کاهش می‌یابد.

با این تفاسیر دو مقاله‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم، نتیجه‌گیری‌های قاطعی در رابطه با بحث پخش شدن ویروس کرونا از بدن افراد واکسینه شده ندارد. به همین دلیل پژوهشی که در پردیس دانشگاه‌ها در حال انجام بوده و با نام “PreventCOVIDU” شناخته می‌شود، با هدف آنالیز دقیق مسئله، ترتیب داده شده است. دانشمندان مسئول هدایت این پروژه قصد دارند تا با زیر نظر گرفتن پخش شدن بیماری مورد نظر از طریق ردگیری کسانی که با افراد واکسن زده در ارتباط هستند، به شکل هدف‌دار بحث انتشار ویروس کرونا از این طریق را بررسی کنند.

دکتر لیلی ایمرگلاک (Lilly Immergluck) از دانشگاه پزشکی در آتلانتای آمریکا می‌گوید که تحقیق اخیر تاثیرات تزریق واکسن کرونا از لحاظ توانایی داوطلبان واکسینه شده‌ برای پخش کردن ویروس “SARS-CoV-2” را بررسی می‌کند. ویروس SARS-CoV-2 عامل اصلی بروز بیماری کووید 19 است.

به گفته ایمرگلاک، تعداد 12 هزار دانشجو که از طریق وب‌سایت پروژه PreventCOVIDU داوطلب شده‌اند، در قالب دو گروه مجزا، واکسن مدرنا را دریافت می‌کنند. به این ترتیب که در گروه اول دوز اول واکسن سریعا به داوطلبان تزریق می‌شود و در گروه دوم هم پس از گذشت چهار ماه، دانشجوها واکسن را دریافت خواهند کرد. کل پژوهش تیم ایمرگلاک در رابطه با انتشار کووید 19 در افراد واکسینه شده، پنج ماه طول می‌کشد.

بررسی‌های روزانه

در جریان تحقیقات، هرکدام از داوطلبان به صورت روزانه مورد آزمایش قرار می‌گیرند و نمونه‌هایی از مخاط بینی آن‌ها برای تعیین آلوده شدن یا نشدن تهیه خواهد شد. از این طریق می‌توان دریافت که چه وقت و کدام یک از این دانشجویان به بیماری مبتلا شده‌اند. از طرف دیگر، نمونه‌ها تعیین خواهند کرد که چه مقدار ذرات ویروسی در سیستم تنفسی هر داوطلب وجود دارد و حتی به کمک این بررسی‌ها می‌توان تعیین کرد که بیماری هر شخص مجزا دقیقا چه ویژگی‌های ژنتیکی دارد.

موضوعی مانند میزان ذرات ویروسی موجود در سیستم تنفسی امکان مسری بودن بیماری فرد را مشخص می‌کند. به علاوه، در این تحقیقات مشخص می‌شود که واکسن مدرنا در مقابل انواع گوناگون ویروس کرونا چه سطحی از محافظت را به وجود می‌آورد. در نهایت می‌توان نشان داد که انتشار کووید 19 در داوطلبان واکسینه شده به چه شکل است و چه رشته‌های مشخصی از کرونا ویروس جدید بیشتر از سایرین در بین افراد جابه‌جا می‌شوند.

به گفته ایمرگلاک، هرکدام از دانشجویان از طریق یک اپلیکیشن مخصوص تحقیقات، به صورت روزانه در مورد تهیه نمونه از مخاط بینی نوتیفیکیشن‌هایی را دریافت می‌کنند و در قسمت‌های مختلف پژوهش هم نمونه‌های خون از این دانشجوها تهیه می‌شود. در کنار این دو مورد، از طریق اپلیکیشن سوالاتی به صورت روتین از افراد پرسیده خواهد شد و سیستم‌های غربالگری دانشگاه محل تحصیل دانشجویان هم ابتلای آن‌ها به کووید 19 را زیر نظر می‌گیرد.

مراحل بعدی پاندمی کرونا

آیا افراد واکسن زده می‌توانند باعث انتشار بیماری کووید 19 شوند؟

شرکت کنندگان در تحقیقات تیم ایمرگلاک باید گروهی از افراد در تماس با خود را هم معرفی کنند. این افراد کسانی هستند که شانس ابتلا به ویروس در آن‌ها از طریق افراد واکسینه شده مورد بررسی در این پژوهش، بالا خواهد بود. به صورت کلی، دانشمندان انتظار دارند که اطلاعات بیش از 25 هزار نفر از خود داوطلبان و افراد نزدیک به این دانشجوها برای رسیدن به جوابی کلی در مورد انتشار کووید 19 پس از تزریق واکسن جمع‌آوری شود.

کسانی مانند هم‌اتاقی‌ها یا همکاران جزو نزدیکان داوطلبان به حساب می‌آیند و به محض آلوده شدن هرکدام از دانشجوها به بیماری، افراد نزدیک به داوطلب هم مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در این صورت، علاوه بر داوطلب مورد نظر، نزدیکان هم باید به صورت روتین پرسشنامه‌ای در مورد آلودگی به بیماری را پر کنند و تا دو هفته پس از مثبت شدن تست خود، از مخاط بینی نمونه‌برداری کنند. دو نمونه خون این افراد هم برای بررسی‌های دقیق‌تر تهیه خواهد شد.

طبق صحبت‌های ایمرگلاک، نتایج بررسی‌های این پژوهش بزرگ به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. در واقع وقتی چالش ساخت و آزمایش واکسن‌های کرونا به نوعی برطرف شده و هم‌اکنون مردم جهان در مرحله تزریق واکسن هستند، انتظار می‌رود که با انجام تحقیقاتی این چنین، به دنبال برطرف کردن ابهامات موجود در رابطه با مراحل بعدی پاندمی کووید 19 باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*