رمزارزها

مجلس به دنبال قانونمند کردن رمزارزها در ایران با هدف بی اثر کردن تحریم‌ها

محمد رضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد که مجلس قصد دارد تا بستری قانونی را برای رمزارزها در ایران به وجود بیاورد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که مجلس در پی قانونمند کردن رمزارزها در کشور است عنوان کرد که در شرایط تحریم یکی از راه‌های بی اثر کردن تحریم‌ها از مسیر تخصصی، می‌تواند مسئله ارزهای دیجیتالی باشد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که در هفته پیش رو گزارش این کمیسیون در رابطه با وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان و مبادلات داخلی آن در کشور در صحن علنی ارائه خواهد شد، اظهار کرد که ما قصد داریم تا بعد از ارائه این گزارش مطابق با ماده 45 آیین‌نامه داخلی آن را به طرحی تبدیل کنیم که در آن سازوکارهای تازه‌ای برای رمزارزها و فعالیت در این زمینه در نظر گرفته شود.

محورهای اصلی قانون‌مند کردن رمزارزها

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بستر فضای مجازی  که امکان تبادلات را فراهم می‌کند، وزارت نیرو به عنوان دستگاهی که برق مورد نیاز این مجموعه‌ها را تأمین می‌کند، تصمیماتی که وزارت اقتصاد و دارایی در بحث مبارزه با پولشویی در کشور اتخاذ می‌کند و همچنین بانک مرکزی به عنوان رابط در تبدیل ارزهای دیجیتالی از محورهای اصلی بحث رمزارزها است که در طرح مجلس برای هر یک از مجموعه‌های مذکور تکالیف خاصی در نظر گرفته خواهد شد.

ابراهیمی در ادامه اظهار کرد هدف اصلی این است که مجموعه‌ای از تصمیم‌های کشور که نهایتا تبدیل به قانون خواهد شد مشخص شود و در آن تکالیف هر کدام از دستگاه‌ها در خصوص رمزارز معلوم شود. این ظرفیت پتانسیل آن را دارد که در خدمت اقتصاد ملی کشور باشد و منابع ارزی مورد نیاز کشور را در مقیاس‌های خرد فراهم کند. در شرایط تحریم یکی از راه‌های بدون اثر کردن تحریم‌ها می‌تواند مسئله رمز ارزها باشد. کشورهای دیگر نیز در این زمینه مشغول به کار شده‌اند، به نحوی که عده‌ای از کشورها قانون‌مندی این حوزه را به صورت کامل پذیرفته و بعضی از آن‌ها نیز هنوز در این زمینه وارد عمل نشده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد ما معتقد هستیم که به علت شفاف نبودن مجموعه‌ای از ارکان تصمیم‌گیری در باب رمزارزها، نیازمند تنظیم قانون است. ما در تلاش هستیم تا از این قانون به منظور خلق ثروت در اقتصاد کشور استفاده کنیم که طبق آن صرافی‌ها تخصصی هم در زمینه رمزارزها ایجاد خواهد شد. بهره‌گیری از رمزارزهای داخلی به جای خارجی می‌تواند تعهدات به مردم را در این حوزه به تحقق برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*