بازی کردن

بازی کردن با رایانه همچنان محبوب است؛ ایرانی‌ها چقدر در روز بازی می‌کنند؟

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال تحقیقی را انجام داده که نشان می‌دهد 20 درصد از گیمرهای ایرانی از پلتفرم رایانه برای بازی کردن استفاده می‌کنند.

20 درصد از بازیکنان بازی های رایانه‌ای در ایران که جمعیتی نزدیک به 6 میلیون و 500 هزار نفر هستند، از پلتفرم رایانه به منظور بازی کردن استفاده می‌کنند و به طور میانگین 56 دقیقه در روز با این پلتفرم بازی می‌کنند.

رایانه همچنان گیمرهای قدیمی خود را حفظ کرده است

گرچه واژه بازی رایانه‌ای تمام بازی‌های ویدئویی را شامل می‌شود، اما به صورت تخصصی این واژه برای پلتفرم رایانه که شامل دستگاه‌های رایانه شخصی و لپ تاپ هستند به کار برده می‌شود. معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یا مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در جدیدترین تحقیق خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران که در سال 1399 صورت گرفت، شاخص‌ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم مذکور در بین کاربران ایرانی را تحت عنوان یک گزارش تهیه کرده و به انتشار رسانده است.

بر این اساس نتایج به دست آمده از این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک 1398-پلتفرم رایانه:رسوخ» به انتشار رسیده است، مشخص می‌سازد که پلتفرم رایانه مسیر پرفراز و نشیبی را طی این سال‌ها سپری نموده است و علی‌رغم از دست دادن نیمی از بدنه بازیکنان جوان و نوجوان خود، همچنان نیمی از بازیکنان کهنه‌کار را حفظ کرده است. به عبارتی دیگر گرچه رشد بازی های موبایلی در جهان به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و کنسول‌ها روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند، اما همچنان روند رشد رایانه متوقف نشده است.

آمار بازی کردن با رایانه توسط گیمرهای ایرانی

نتایج به دست آمده از جدیدترین گزارش دایرک مشخص می‌سازد که 20 درصد از کاربران ایرانی که جمعیتی حدود 6 میلیون و 500 هزار نفر هستند از پلتفرم رایانه برای بازی کردن استفاده می‌کنند و میانگین سنی بازیکنان رایانه تقریبا 23 سال است و سه ژانر ورزشی، اکشن ماجرایی و تیراندازی از ژانرهای پرطرفدار بین بازیکنان این پلتفرم در ایران است. بازیکنان رایانه به طور متوسط 56 دقیقه در روز با این پلتفرم بازی می‌کنند و 21 درصد از آن‌ها هر روز بازی می‌کنند.

این گزارش همچنین مشخص می‌سازد که تعداد بازیکنان رایانه‌ای مرد 85 درصد، در مقایسه با بازیکنان زن با 15 درصد سهم خیلی بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن این که 31 درصد از بازیکنان رایانه‌ به شکل آنلاین بازی می‌کنند.

این مطالعه در رابطه با استفاده بازیکنان از لپ تاپ یا رایانه شخصی برای بازی نیز به آمار جالب توجهی دست پیدا کرده است. بر اساس این آمار، 56 درصد از رایانه شخصی، 51 درصد از لپ تاپ و 7 درصد هم به طور همزمان از هر دو دستگاه برای بازی استفاده می‌کنند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که بازار بازی های رایانه‌ای همچنان بازاری با ظرفیت بالقوه و بازیکنانی با میانگین سنی نسبتا بالا برای توسعه‌دهندگان ایرانی است و با اصلاحاتی در زمینه مسائل مرتبط با سیاست‌گذاری، بازاریابی و درآمدزایی می‌توان به بیشتر شدن درآمد بازی‌سازان در پلتفرم مذکور امیدوار بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*