بهترین بازی های کارآگاهی

بهترین بازی های کارآگاهی و جنایی که باید تجربه کنید

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های کارآگاهی و جنایی پرداخته‌ایم، آثاری که در آن‌ها باید به دنبال سرنخ باشید و معماهای مختلفی را حل کنید.

در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های کارآگاهی و جنایی چند سال اخیر آشنا شوید؛ این آثار لزوما پلیسی نیستند و حتی شامل عناوین ابرقهرمانی همانند بتمن آرکهام نیز می‌شوند.

عناوین کارآگاهی پیشینه‌ای طولانی در دنیای بازی دارند، خصوصا در دهه 90 میلادی که سبک اشاره و کلیک به اوج محبوبیت رسیده بود. افراد زیادی هستند که علاقه‌ چندانی به این گونه آثار ندارند اما اگر از علاقه‌مندان این سبک بازی‌ها هستید، در ادامه می‌توانید با گزینه‌های متنوعی آشنا شوید.

بهترین بازی های کارآگاهی و جنایی

اکثر این بازی‌ها در 10 سال اخیر عرضه شده‌اند و عناوین کلاسیک را کنار گذاشته‌ایم. همچنین آثار مذکور را می‌توانید بر روی رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشتمی پیدا کنید.

– بازی Kona

بهترین بازی های کارآگاهی

بازی «کُنا» شما را به دهه 70 میلادی می‌برد و در نقش یک بازرس خصوصی قرار می‌گیرید که به یک کلبه مخصوص شکار فراخوانده می‌شود. این کلبه تخریب شده و کارل (Carl) باید مسئول این خراب کاری‌ها را پیدا کند اما اوضاع وقتی خراب‌تر می‌شود که یک کولاک شدید از راه می‌رسد. کارل در کنار پیدا کردن حقیقت، حالا باید برای بقا نیز تلاش کند.

بازی Kona از زاویه دوربین اول شخص استفاده می‌کند و می‌توان آن را یک «شبیه ساز قدم زدن» نیز توصیف کرد. البته در کنار گشت و گذار، باید سرنخ هم پیدا کرده و پازل‌های مختلفی را حل کنید. نقطه قوت اثر، فضاسازی آن است و احتمالا مخاطبان را به یاد بازی فایرواچ (Firewatch) می‌اندازد.

– بازی Kathy Rain

بهترین بازی های کارآگاهی

بالاتر هم اشاره کردیم که عناوین اشاره و کلیک در دهه 90 میلادی تا چه اندازه محبوبیت داشتند و بازی «کتی رین» به همان سبک و سیاق ساخته شده است. داستان از جایی آغاز می‌شود که پدربزرگ کتی می‌میرد، او که دیگر ارتباطی با خانواده‌اش ندارد، در نهایت تصمیم می‌گیرد که به مراسم خاکسپاری برود و آنجا متوجه می‌شود یک اتفاق مرموز منجر به این شده که پدربزرگش به کما برود.

کتی در ادامه تصمیم می‌گیرد که حقیقت را کشف کند و به تدریج متوجه رازهای شومی می‌شود. این بازی ماجراجویی، یادآور عناوین کلاسیک است و در کنار یافتن سرنخ‌ها، باید اینجا هم به حل پازل‌های مختلف بپردازید و با افراد زیادی گفتگو کنید.

– مجموعه Professor Layton       

بهترین بازی های کارآگاهی

طرفداران عناوین پازلی و معمایی، با این مجموعه محبوب استودیوی لول-فایو (Level-5) به خوبی آشنا هستند. پروفسور لیتون و دستیارش لوک (Luke) تاکنون ماجراجویی‌های جالبی در مناطق مختلف داشته و البته پرونده‌های زیادی را حل کرده‌اند.

تمامی قسمت‌های این مجموعه، یک ویژگی مشترک دارند و آن حس و حال کارآگاهی در کنار پازل‌های هوشمندانه است. این سری بازی را می‌توانید بر روی کنسول نیتندو سوییچ یا گوشی‌های هوشمند (اندروید / آی او اس) پیدا کنید. مجموعه Professor Layton تاکنون بیش از 15 میلیون نسخه فروش داشته و پرفروش‌ترین اثر استودیوی لول-فایو به حساب می‌آید.

– بازی Life is Strange

بهترین بازی های کارآگاهی

«لایف ایز استرنج» با اینکه یک بازی داستان محور به حساب می‌آید اما از عناصر کاراگاهی نیز بهره می‌برد، این المان‌ها در بعضی از اپیزودها حتی پررنگ‌تر هم می‌شوند. نقش اصلی بازی، مکس (Max) نام دارد؛ کسی که به دلایلی نامشخص، ناگهان یک قدرت فراطبیعی پیدا می‌کند و می‌تواند زمان را به عقب بازگرداند اما هر وقت که چیزی را در گذشته تغییر می‌دهد، اثر پروانه‌ای فعال می‌شود و اتفاقات ناگواری در زمان حال و آینده رخ می‌دهد. اما داستان بازی به همین جا ختم نمی‌شود و چند معما هم دارد که باید حل شوند، از جمله ناپدید شدن دختری به نام ریچل امبر (Rachel Amber).

این بازی دارای زاویه دوربین سوم شخص است و ساختار اپیزودیک دارد؛ بنابراین ممکن است یادآور سریال‌های تلویزیونی هم باشد. همچنین قسمت دوم این بازی نیز منتشر شده (که چندان کارآگاهی نیست) و قسمت سوم آن هم در راه است.

– بازی The Sinking City

بهترین بازی های کارآگاهی

تاکنون بازی‌های زیادی با الهام از رمان‌ها و داستان‌های کوتاه نویسنده مشهور آمریکایی، اچ. پی. لاوکرفت (H. P. Lovecraft) ساخته شده‌ است. بازی «سینکینگ سیتی» نیز به همین منوال، تلاشی است برای احیای فضاسازی‌ها و عناصر منحصربه‌فرد نوشته‌های این نویسنده.

داستان بازی در شهری ترسناک به نام اکمانت (Oakmont) جریان دارد. چارلز، یک کارآگاه خصوصی است که گاهی دچار توهم می‌شود و به اعتقاد او، این تصورات غیرواقعی از شهر اکمانت ریشه می‌گیرند. او در ادامه، تمام تلاش و مهارت‌های خود را به کار می‌گیرد تا از حقیقت پرده بردارد. در بازی هیولاهای مختلفی نیز وجود دارند که توسط لاوکرفت خلق شده‌اند. بازی The Sinking City چندان اکشن محور نیست اما در بخش‌هایی از آن، این فرصت را پیدا می‌کنید که به دشمنان شلیک کنید. برگ برنده اثر، داستان و معمای اصلی آن است که مخاطب را تا انتها می‌کشاند.

– مجموعه Batman Arkham

بهترین بازی های کارآگاهی

«بتمن آرکهام» نه تنها یکی از بهترین سری بازی‌های ابرقهرمانی تاریخ است بلکه به عنوان یک اثر کارآگاهی و جنایی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای سال‌ها، طرفداران مارول و دی سی، شاهد انتشار عناوین ابرقهرمانی نسبتا قابل قبولی بودند اما هرگز یک اثر درجه یک را به چشم ندیده بودند و این مسئله در نهایت با تیمارستان آرکهام (Arkham Asylum)، اثر تکرارنشدنی استودیوی راک‌استدی (Rocksteady Games) تغییر پیدا کرد. این بازی نه تنها یک تجربه کامل از بتمن به ارمغان آورد بلکه ژانر ابرقهرمانی را یک بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت و مخاطبان بی‌صبرانه در انتظار عرضه عناوین مشابه‌ای بودند.

هر کدام از قسمت‌های بتمن آرکهام، ویژگی‌های تازه‌ای دارند و گسترده‌تر می‌شوند اما در تمامی قسمت‌ها، بتمن همچنان یک کارآگاه است که باید در جستجوی سرنخ باشد، پنهانی وارد مناطق مختلف شود و از ابزار پیشرفته‌اش برای موفقیت استفاده کند.

– بازی Heavy Rain

بهترین بازی های کارآگاهی

با اینکه نزدیک به 11 سال از عرضه بازی «هوی رین» گذشته اما هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران دارد. داستان بازی در مورد چهار شخصیت مختلف است که در ابتدا هیچ شناختی از یکدیگر ندارند اما یک قاتل زنجیره باعث می‌شود تا به هم نزدیک شوند. این قاتل کسی است که کودکان را می‌رباید و آن‌ها را غرق می‌کند.

داستان هوی رین با تعلیق بسیار بالایی دنبال می‌شود و سرنوشت شخصیت‌ها و قربانی‌های بعدی در دستان شماست. با توجه به حق انتخاب بالا، بازی دارای چندین پایان است که باعث شده ارزش تکرار آن بالا برود. این اثر استودیوی کوآنتیک دریم (Quantic Dream) در سال 2010 به صورت انحصاری برای پلی استیشن 3 منتشر شد و بعدها به پلی استیشن 4 و سپس رایانه‌های شخصی (استیم) آمد.

– بازی Her Story

بهترین بازی های کارآگاهی
بازی سازان زیادی در دهه 90 میلادی تلاش کردند تا از تکنیک اف ام وی (Full-motion video) در بازی‌هایشان استفاده کنند. این سبک روایت، بر پایه ویدیوهای از پیش ضبط شده استوار بود و به تدریج، به دست فراموشی سپرده شد. با این حال، هرازگاهی یک بازی درخشان در این سبک می‌شود و «داستان او» یکی از همین آثار است. داستان در رابطه با ویدیوهای ضبط شده از زنی به نام هانا اسمیت (Hannah Smith) است که همسرش ناپدید شده و پلیس در حال بازجویی از او است.

شما با تماشای ویدیوهای او، باید حقیقت را کشف کرده و متوجه شوید که آیا دروغ می‌گوید یا خیر. این بازی درخشان در سال 2015 منتشر شد و یک دنباله معنوی (Telling Lies) هم دارد.

– بازی L.A. Noire

بهترین بازی های کارآگاهی

بازی «ال.ای. نوآر»، اثر نوآورانه استودیوی تیم باندی (Team Bondi) با اینکه در ظاهر یادآور مجموعه جی تی ای است اما در باطن، یک اثر جنایی خالص به حساب می‌آید و معمولا از آن به عنوان یکی از بهترین بازی های کارآگاهی تاریخ نام برده می‌شود. شما در نقش یک افسر پلیس در دهه 40 میلادی بازی می‌کنید، کسی که باید پرونده‌های مختلفی را حل کند. این بازی در زمان عرضه، برای تکنولوژی‌های موشن کپچر صورت، یک اثر انقلابی در نظر گرفته می‌شد و حتی با گذشت یک دهه، هنوز هم هیجان انگیز به نظر می‌رسد.

در بازی L.A. Noire با پرونده‌‎های جنایی مختلفی رو به رو می‌شوید و باید به بازجویی متهمان و شاهدان بپردازید. جذابیت اصلی بازی در همین بازجویی‌ها است، جایی که از روی حالت صورت افراد باید تشخیص دهید که آیا حقیقت را می‌گویند یا دروغ. این بازی دارای یک نسخه واقعیت مجازی هم هست.

– مجموعه Sherlock Holmes

بهترین بازی های کارآگاهی

استودیوی فراگ‌ویرز (Frogwares) از سال 2002 این مجموعه را آغاز کرد و تاکنون نزدیک به 10 قسمت از شرلوک هلمز عرضه شده است. آخرین قسمت از این مجموعه، دختر شیطان (The Devil’s Daughter) نام دارد و در سال 2016 انتشار یافت. مطابق معمول، در این بازی هم اجازه گشت و گذار در محیط را دارید و حتی می‌توانید به گفتگوهای مردم محله گوش دهید.

ناگفته نماند که قسمت جدید شرلوک هم به زودی از راه می‌رسد و قرار است فصل تازه‌ای را برای این سری بازی آغاز کند. در این نسخه، شرلوک یک مرد جوان است که وارد یک جزیره مدیترانه‌ای مرموز شده تا از معمای مرگ مادرش، پرده بردارد.

– بازی The Wolf Among Us

بهترین بازی های کارآگاهی

اثری دیگر از استودیوی تل‌تیل گیمز (Telltale Games) که از همان سبک گیم پلی آشنای آن‌ها بهره می‌برد. داستان بازی پیرامون یک افسر پلیس اتفاق می‌افتد که در جستجوی کشف راز قتل یک زن است. آن‌هایی که با رمان‌های مصور «ولف امانگ آس» آشنایی دارند، می‌دانند که این بازی، پیش در آمدی بر اتفاقات آن است اما اگر احیانا با دنیای این اثر آشنایی ندارید، ماجراهای آن در منهتن نیویورک رخ می‌دهد، جایی که موجودات افسانه‌ای به دنیای واقعی آمده‌اند و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرده‌اند.

در این بازی شخصیت‌های مشهوری همچون سفید برفی، دیو و دلبر، پری دریایی، گرندل، جک هورنر و غیره حضور دارند. علاوه بر این‌ها، فصل دوم بازی نیز در راه است که اتفاق هیجان انگیزی است.

– بازی Return of the Obra Dinn

بهترین بازی های کارآگاهی

این بازی از سبک بصری متفاوتی بهره می‌برد و داستان آن در رابطه با یک کشتی گمشده به نام «ابرا دین» است که ناگهان بازمی‌گردد اما تمامی اعضای خدمه آن کشته‌ شده‌اند. شما در نقش یک بازرس بیمه، باید کشتی را بررسی نمایید و دلایل مرگ اعضا را پیدا کنید.

در بازی، یک ساعت جیبی هم در اختیار دارید که پس از کشف هر قتل، زمان را به عقب بازمی‌گرداند تا مرگ آن شخص را به چشم ببینید. البته این به خود شما بستگی دارد که متوجه شوید چه کسی در کشته شدن آن فرد نقش داشته است. برای اینکه بتوانید حقایق این کشتی مرموز را کشف کرده و داستان بازی را به طول کامل متوجه شوید، باید همه معماهای قتل حل نمایید.

– بازی The Vanishing of Ethan Carter  

بهترین بازی های کارآگاهی

«ناپدید شدن ایتن کارتر» یک اثر اول شخص از استودیوی مستقل اَسترناتز (The Astronauts) است که توانست موفقیت‌های زیادی به دست بیاورد. شما در نقش یک بازرس اتفاقات فراطبیعی بازی می‌کنید که از سوی پسرکی به نام ایتن کارتر یک نامه دریافت می‌کند و در ادامه متوجه گم شدن او می‌شود. پل پراسپر (Paul Prosper) باید ایتن را پیدا کند و متوجه شود چه اتفاقی برای او رخ داده است.

این بازی مخاطبان را راهنمایی چندانی نمی‌کند و باید همه چیز را خودتان یاد گرفته و تکه‌های پازل را در کنار یکدیگر قرار دهید. با توجه به فراطبیعی بودن بازی، دارای تعدادی قدرت ویژه هم هستید که باید آن‌ها را به کار بگیرید.

– بازی Disco Elysium

بهترین بازی های کارآگاهی

از «دیسکو الیسیوم» به عنوان یکی از بهترین بازی های کارآگاهی چند سال اخیر یاد می‌شود و پس از تجربه آن، شاید شما هم به نتیجه مشابه‌ای برسید. این بازی دارای ویژگی‌ها و مکانیک‌هایی است که آن را از تمامی آثار مشابه، متمایز می‌کند و نوآوری در تمامی بخش‌های آن دیده می‌شود. در این عنوان، شما نقش یک افسر پلیس را بر عهده دارید که درون مغزش، صداهای مختلفی می‌شنود. شما می‌توانید انتخاب کنید که او به کدام صداها گوش دهد و به تدریج، شاهد تغییرات روانی این شخصیت خواهید بود.

بازی Disco Elysium نه تنها جوایز زیادی را در سال 2019 بدست آورد بلکه قرار است یک سریال تلویزیونی هم بر اساس آن ساخته شود. این بازی هم‌اکنون بر روی رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد و فراموش نکنید که اثر به شدت دیالوگ محوری است و باید زبان انگلیسی را به خوبی بلد باشید.

– بازی Judgment

بهترین بازی های کارآگاهی

ماجراهای «جاجمنت» در همان دنیای سری بازی یاکوزا (Yakuza) اتفاق می‌افتد اما با هیچ کدام از اعضای خانواده یاکوزا در ارتباط نیستید و در نقش کارآگاهی به نام تاکایوکی یاگامی (Takayuki Yagami) بازی می‌کنید که باید یک پرونده قتل را حل کند.

عناصر مرسوم عناوین جنایی در این اثر نیز حاضر هستند، بدین معنا که باید در جستجوی سرنخ باشید و افراد مشکوک را تعقیب کنید. اگر سری یاکوزا را تجربه کرده‌اید، احتمالا می‌دانید که تمرکز اصلی گیم پلی آن‌ها بر روی مبارزات تن به تن است و این مسئله در رابطه با بازی Judgment نیز صدق می‌کند. جاجمنت اما در مجموع یک اثر مستقل است و نیازی نیست که قسمت‌های اصلی یاکوزا را بازی کرده‌ باشید تا داستان آن را متوجه شوید.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های کارآگاهی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*