واکسن های داخلی کرونا

واکسن های داخلی کرونا از شهریور ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شوند

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری به تازگی اعلام کرده است که واکسن های داخلی کرونا از 19 شهریور ماه سال جاری روانه بازار خواهند شد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری از تولید واکسن های داخلی کرونا از شهریور امسال خبر داد و عنوان کرد که واکسن شرکت برکت نسبت به دیگر واکسن های داخلی و واکسن مشترک ایران و کوبا نسبت به سایر واکسن‌های مشترک، زودتر وارد بازار خواهند شد.

زمان عرضه واکسن های داخلی کرونا

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری طی مصاحبه‌ای در ارتباط با زمان عرضه واکسن های داخلی کرونا بیان کرد که طبق برنامه‌‌ زمان‌بندی و پیش‌بینی‌های انجام شده، واکسن برکت نخستین واکسنی است که روانه بازار خواهد شد. قانعی زمان عرضه واکسن شرکت برکت را در اواخر خردادماه ذکر کرد و افزود در بین واکسن‌های مشترک، واکسن مشترک کوبا و انستیتو پاستور نخستین واکسنی خواهد بود که به تولید انبوه می‌رسد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با بیان این که شرکت برکت قول داده که تا اواخر خردادماه واکسن خود را روانه بازار کند و به قول خود پایبند است، بیان کرد که واکسن اسوید 19 نیز در اواخر مهر ماه به تولید خواهد رسید.

جزئیات واکسن‌های مشترک

ایران سه واکسن مشترک دارد که یکی از آن‌ها مشترک کوبا و انستیتو پاستور و دومی واکسن گامالیا مشترک روسیه و ایران است. سومین واکسن مشترک تولیدی میان استرالیا و ایران است. این سه واکسن مذکور تولید مشترک خواهند بود و بقیه واکسن‌ها تولید داخل کشور هستند.

طبق اظهارات قانعی تولید واکسن های داخلی از شهریور ماه امسال آغاز خواهد شد؛ اما واکسن شرکت برکت زودتر از واکسن‌های دیگر و در اواخر خرداد ماه روانه بازار خواهد شد. از 16 پرونده تولید واکسن 4 پرونده مجوز اخلاق اخذ کردند و امید بر آن است که 3 تا 4 پرونده دیگر نیز بتوانند تا مهرماه مجوز اخلاق را اخذ کنند.