خاموشی گسترده

خاموشی گسترده در تابستان ۱۴۰۰ در صورت تداوم افزایش مصرف برق

معاون هماهنگی توزیع توانیر اظهار کرد که در صورتی که مردم در مصرف برق خود صرفه جویی نکنند، احتمال خاموشی گسترده در تابستان وجود دارد.

توانیر به نمایندگی از دولت، در تلاش برای پیک سایی به منظور جبران کمبود تولید برق نسبت به نیاز مصرف است؛ اما اگر مردم به طور جدی اقدام به بهنیه‌سازی مصرف خود نکنند، احتمال بروز خاموشی گسترده و بازگشت جدول خاموشی برنامه‌ریزی شده برای تابستان سال جاری وجود دارد. تابستان امسال دشوار نیست، بسیار دشوار است؛ این جمله، جدیدترین اظهار نظر معاون هماهنگی توزیع توانیر در ارتباط با تشریح وضعیت تامین برق تابستان است.

منتظر خاموشی گسترده در تابستان باشید

غلام علی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد از آنجایی که 24 مگاوات از مصرف 60 هزار مگاواتی برق کشور در اوج تابستان مختص به سیستم‌های سرمایشی است، در صورتی که مشترکان فقط دو نکته استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد 24 را رعایت کنند، با خاموشی گسترده روبه‌رو نخواهیم شد. در انتظار تابستان دشواری نیستیم، بلکه می‌دانیم که تابستان بسیار سختی در پیش داریم، زیرا شاهد افت شدید ذخایر سدهای کشور به علت کاهش بارندگی‌ها هستیم.

درخشانی مهر بیان کرد امسال شاهد کاهش 30 تا 35 درصدی بارش‌ها هستیم که همین مسئله موجب شده به همین مقدار نیز از ظرفیت تولید برق نیروگاه های برق آبی کاسته شود. وی همچنین عنوان کرد که تابستان سال جاری سخت نیست، بسیار سخت است، زیرا ضمن کاهش بارندگی‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه‌ها برق آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی کشور، استفاده غیر مجاز از برق به منظور استخراج رمز ارز و… هستیم که تمام این‌ها منجر به آن شده که تراز تولید و مصرف به هم خورده و منفی باشد. از هم‌اکنون در حال آماده شدن برای عبور از تابستان دشوار امسال هستیم و برنامه‌ریزی‌ها از سال پیش انجام و پیش‌بینی‌ها مطابق با سنجش شاخص‌ها صورت گرفته است.

خاموشی گسترده

رخشانی مهر با بیان این که نیازمند برنامه‌ها و اقدامات فراگیر به منظور مدیریت بار تابستان بیان کرد که در جهت اقدامات فراگیر و در اولین گام به مبارزه با ماینرهای غیر مجاز رمزارزها پرداخته‌ایم و تمام تلاش خود را به منظور جمع‌آوری مراکز و دستگاه‌هایی که در منازل به طور فردی به کار گرفته شده و از برق غیر مجاز در جهت استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند، به کار خواهیم گرفت.

تعدیل روشنایی معابر و جاده‌های بین شهری

وی با اشاره به این‌که در جهت همین موضوع به سراغ تعدیل روشنایی معابر و جاده‌های بین شهری رفته‌ایم اظهار کرد که تعدیل روشنایی‌ها به معنی خاموشی گسترده روشنایی‌ها نیست و به طور مشخص در این طرح، قصد یکی در میان کردن روشنایی‌ها را داریم و البته برق نقاط حادثه خیز تعدیل نخواهد شد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر همچنین به توزیع پتانسیل ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز در کاهش مصرف پرداخت و بیان کرد که امسال برای اولین مرتبه دستگاه‌های اداری موظف شده‌اند که برق مصرفی خود را 50 درصد در ساعات اداری کاهش و میزان مصرف برق خود را در ساعات غیر اداری به 10 درصد برسانند.

رخشانی مهر با اشاره به لزوم انجام این دسته از کارها و اجرای برنامه‌های این‌چنینی برای جلوگیری از خاموشی گسترده تابستان عنوان کرد که در فروردین ماه امسال شاهد افزایش 5 درصدی دمای هوا و 22 درصدی مصرف برق بودیم که در نوع خود بی‌سابقه است. وی ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی به مدار مصرف و افزایش مصرف برق صنایع را از دیگر دلایل افزایش میزان مصرف برق دانست و در عین حال تصریح کرد که هر یک درجه افزایش دمای هوا، افزایش حداقل یک هزار مگاواتی مصرف برق را در ایران به دنبال دارد.

سایر راه‌کارهای مدیریت مصرف برق در تابستان سال جاری

استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعات گرم روز و به کار گرفتن این دستگاه‌ها در ساعات پایانی شب یا ابتدایی صبح و استفاده از نور روز از دیگر عوامل مهمی است که می‌تواند به کاهش مصرف برق کمک کند.

در تابستان امسال میزان مصرف برق در زمان پیک، بسیار بیش از عمل ظرفیت تولید برق کشور پیش‌بینی می‌شود و توانیر به نمایندگی از دولت در تلاش برای پیک‌سایی به منظور جبران کمبود تولید نسبت به نیاز مصرف است؛ اما چنانچه مردم اقدام به بهینه‌سازی مصرف خود نکنند، احتمال بروز خاموشی گسترده و بازگشت جداول خاموشی برنامه‌ریزی شده برای تابستان امسال وجود دارد.