مریخ

نخستین مریخ نورد چینی «ژورونگ» نام گرفت

چین سرانجام برای کاوشگر مریخی خود یک نام برگزید. حالا مریخ نورد چینی ، ژورونگ – Zhurong نام دارد؛ خدای آتش در فرهنگ باستان این کشور!

نخستین مریخ نورد چینی در حالی آماده‌ی فرود روی سیاره سرخ می‌شود که تاکنون بدون اسم بود. این کاوشگر در قالب ماموریت تیان‌ون-1 بار سفر به مریخ را بست و فضاپیمای حامل آن، حدود دو ماه قبل به مدار این سیاره رسید.

مریخ نورد چینی که از این پس با نام ژورونگ شناخته می‌شود، از ماه آینده میلادی (May) برای کشف شواهدی از حیات باستان، به مریخ قدم خواهد گذاشت.

نام Zhurong به معنای خدای آتش، تناسب خوبی با اسم چینی مریخ دارد؛ چرا که مردم چین، این سیاره را Huo Xing می‌نامند؛ به معنای ستاره آتش!

معاون سازمان فضایی چین هم این نام‌گذاری را نمادی از روشن شدن مشعل اکتشافات فضایی چین می‌داند.

مریخ نورد چینی

در حال حاضر، مکان انتخابی برای فرود ژورونگ، منطقه‌ای در مریخ موسوم به یوتوپیا پلانیتیا (Utopia Planitia) است؛ یعنی همان جایی که ناسا در قالب ماموریت وایکینگ 2 (سال 1976) تحت بررسی قرار داد. اهداف این ماموریت، آنالیز و نقشه‌برداری از سطح مریخ، جستجوی آب یخ‌زده، مطالعات زمین‌شناسی و اقلیم‌شناسی سیاره مریخ است.

این در حالی است که دانشمندان می‌دانند مریخ، زمانی آب مایع داشت؛ با دریاچه‌ها و رودخانه‌های جاری در سطح و اتمسفری که به مراتب، ضخیم‌تر از حالا بود.

اگر چین موفق به نشاندن کاوشگر مریخی خود بشود، سومین کشور با چنین دستاوردی خواهد بود. تاکنون علاوه بر ایالات متحده، تنها اتحاد جماهیر شوروی به این مهم رسیده است.

البته بیشترین تحقیقات مریخی هم توسط آمریکا صورت گرفته است. تازه‌ترین آن‌ها، پرواز آزمایشی هلیکوپتر نبوغ ناسا در مریخ بود: نخستین پرواز کنترل شده در سیاره‌ای دیگر!

ناسا تست‌های بیشتری را نیز برای هلیکوپتر مریخی نبوغ در سر دارد؛ چیزی که می‌تواند قاعده‌ی بازی اکتشافات فضایی را عوض کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*