اختراع های نیکولا تسلا

هفت مورد از عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا که به واقعیت نپیوستند

نیکولا تسلا در طول عمر خود اختراعات عجیب متعددی را به ثبت رساند، از این رو قصد داریم شما را با هفت مورد از عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا که به واقعیت نپیوستند آشنا کنیم.

بسیاری از افراد نیکولا تسلا را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخترعان تاریخ می‌شناسند؛ نابغه‌ای که با اختراعات خود توانست در تحول زندگی بشر نقش زیادی را ایفا کند. بر اساس آمارهای رسمی، نیکولا تسلا موفق به ثبت بیش از 270 اختراع در 27 کشور دنیا شد که حدود 112 اختراع وی در آمریکا به ثبت رسیده است، اما تمام اختراع‌های این نابغه هرگز تولید نشده‌اند. از این رو قصد داریم در این مقاله شما را با هفت مورد از عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا که به واقعیت نپیوستند و ساخته نشدند آشنا کنیم.

معرفی عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا

1. انتقال انرژی به صورت بی سیم

اختراع های نیکولا تسلا

بدون شک پروژه انتقال بی سیم انرژی یکی از بزرگ‌ترین و عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا محسوب می‌شود. این نابغه در طول فعالیت خود به صورت ویژه روی الکتریسیته تمرکز داشت و به همین دلیل اختراعات زیادی را در حوزه تولید و انتقال الکتریسیته به ثبت رساند. یکی از رویاهای تسلا ساخت برجی برای انتقال برق از طریق هوا بود. وی برای تحقق این رویای خود از جی.پی مورگان، سرمایه‌دار آمریکایی کمک گرفت تا بتواند بودجه لازم برای ساخت برج واردن کلیف (Wardenclyffe Tower) در ساحل شمالی لانگ آیلند را تامین کند. نیکولا تسلا بر این باور بود که با این برج می‌تواند برق مورد نیاز برای شهر نیویورک تامین کند، اما جی.پی مورگان حاضر به تامین بودجه این طرح انتقال برق نشد و تسلا نیز به دلیل کمبود بودجه نتوانست آن را تکمیل کند و به همین دلیل در سال 1917 میلادی آن را تخریب کرد.

۲. کشتی‌های هوایی مافوق صوت با تامین نیرو از برج‌های برق بی سیم زمینی

اختراع های نیکولا تسلا

فناوری شارژ بی سیم که طی چند سال اخیر شاهد ظهور آن بودیم توانست بسیاری را به وجد بیاورد، اما تسلا مدت‌ها قبل در سال 1919 میلادی به دنبال تحقق ایده انتقال بی سیم برق بود. تسلا سعی داشت یک کشتی هوایی مافوق صوت را بسازد که به صورت کامل نیروی خود را از برج‌های زمینی و آن هم به صورت بی سیم تامین می‌کرد. این کشتی هوایی می‌توانست تا ارتفاع 12 کیلومتری از سطح زمین و با سرعت 1600 کیلومتر در ساعت به پرواز درآید. نیکولا تسلا قصد داشت با ساخت این کشتی مسافران را ظرف مدت 4 ساعت از نیویورک به لندن ببرد.

3. نیروهای دریایی قابل کنترل از راه دور

اختراع های نیکولا تسلا

تسلا علاوه بر حوزه برق در خصوص فناوری‌های نظامی نیز اختراعات زیادی را به ثبت رساند. نیکولا تسلا همانند آلفرد نوبل بر این باور بود برای اینکه از وقوع جنگ جلوگیری شود باید کاری انجام داد تا وقوع جنگ کاملا بی‌فایده باشد یا برای هر کشور که خواهان شروع جنگ است آنقدر خسارت‌بار باشد که دیگر فکر شروع یک جنگ را در سر نپروراند. تسلا با چنین تفکری قایق کوچکی را ساخت که می‌توانست آن را به صورت کامل با سیگنال‌های رادیویی کنترل کند. تسلا قصد داشت با توسعه چنین فناوری‌هایی از وقوع هر نوع جنگی در آینده جلوگیری کند.

4. دوربین افکار

اختراع های نیکولا تسلا

در ادامه لیست عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا به دوبین ذهن می‌رسیم؛ اختراعی که تسلا با آن به دنبال تصویربرداری از افکار اشخاص بود. وی در سال 1933 میلادی در خصوص این اختراع خود عنوان کرد در سال 1893 در حین تحقیقات به این نتیجه رسیدم که اندیشه انسان دارای یک تصویر مشخص است که این تصویر متناظر در شبکیه چشم ایجاد می‌شود. به همین دلیل با یک دستگاه خاص می‌توان افکار را به تصویر کشید.

نیکولا تسلا در ادامه گفته‌های خود بیان کرد اگر این اختراع نتیجه دهد، می‌توان آنچه را که در ذهن یک شخص شکل گرفته است را روی یک صفحه‌نمایش منعکس کرد تا افکار هر فرد به آسانی خوانده شود. تسلا بر این باور بود که با چنین اختراعی می‌توان ذهن انسان را به یک کتاب باز تبدیل کرد. البته این اختراع تسلا نیز هرگز به واقعیت نپیوست.

۵. ماشین زلزله

اختراع های نیکولا تسلا

نیکولا تسلا در سال 1893 میلادی حق اختراع یک لرزش‌ساز مکانیکی را به ثبت رساند که نیروی آن از بخار تامین می‌شد و قادر بود از ارتعاشات ایجاد شده برای تولید برق استفاده کند. وی در یکی از مصاحبه‌های خود در این خصوص عنوان کرد زمانی که این دستگاه را برای انجام یک آزمایش کالیبره می‌کردم، این دستگاه باعث لرزش شدید شد و در حال نابودی ساختمان بود، اما من بلافاصله با یک چکش دستگاه را شکسته و لرزش را متوقف کردم. وی افزود به پلیس اعلام کردیم لرزش ساختمان بر اثر زلزله اتفاق افتاده و به تحقیقات ما مربوط نمی‌شود.

تسلا بعدها تصمیم گرفت یک لرزش‌ساز تله ژئودینامیکی را بسازد؛ دستگاهی که در حقیقت یک ماشین زلزله بود و می‌توانست به دانشمندان برای کشف ویژگی‌های زمین‌شناسی و به مهندسان برای کشف ذخایر سنگ‌های معدنی و فلزات کمک کند، اما ماشین زلزله تسلا هرگز ساخته نشد. هرچند دانشمندان فعلی این حوزه اکنون از همان ایده تسلا پیروی می‌کنند.

6. امواج جزر و مدی مصنوعی

اختراع های نیکولا تسلا

تسلا در طول فعالیت خود به ساخت سلاح‌های مخرب علاقه شدیدی داشت که اگر آن سلاح‌ها به تولید می‌رسیدند، امروز بشر با سلاحی بسیار مخرب‌تر از بمب اتم مواجه بود. یکی از این سلاح‌های مخرب تسلا امواج جزر و مدی مصنوعی بود. تسلا باور داشت این سلاح آخرین دفاع در مقابل ناوگان دریایی دشمن خواهد بود. این سلاح که تسلا آن را بزرگ‌ترین سلاح دریایی می‌دانست باعث می‌شد سایر کشورها حتی به فکر آغاز جنگ نباشند.

تسلا برای ساخت این سلاح به دنبال توسعه دستگاه تله‌اوتوماتونز (telautomatons) بود که می‌توانست چند تن ماده منفجره را در کنار نیروی دریایی دشمن منفجر کند. محاسبات تسلا نشان می‌داد حباب گازی که از این انفجار تولید می‌شود می‌تواند امواج جزر و مدی با ارتفاع بیش از 30 متر را تولید کند که برای نابودی بزرگ‌ترین ارتش‌های دریایی نیز کافی بود.

7. اشعه مرگ

اختراع های نیکولا تسلا

عنوان آخر لیست عجیب ترین اختراع های نیکولا تسلا که به واقعیت نپیوستند به اشعه مرگ تعلق دارد. هرچند تسلا آن را اشعه صلح می‌نامید. تسلا بر این باور بود اگر به ایزوتوپ‌های جیوه تا ۴۸ برابر سرعت صوت سرعت دهیم، پرتویی تولید خواهد شد که انرژی مورد نیاز برای نابودی تمامی ارتش‌ها از فاصله دور فراهم خواهد شد و فقط انحنای سطح زمین می‌توانست این پرتو را محدود کند. تسلا در آخرین سال‌های عمر خود قصد داشت این ایده را به کشورهایی چون آمریکا بفروشد، اما فقط اتحاد جماهیر شوروی این ایده را مورد آزمایش قرار داد که نتیجه این آزمایش با آنچه که تسلا تصور می‌کرد، یکسان نبود.