تلاش چین برای ساخت یک سیستم دفاع سیارکی

تلاش چین برای ساخت سیستم دفاع سیارکی

مقامات چینی به تازگی در مورد تلاش‌های این کشور برای ساخت یک سیستم دفاع سیارکی به منظور محافظت از زمین در برابر سنگ‌های آسمانی سرگردان اظهاراتی داشته‌اند.

سیستم دفاع سیارکی چین به زودی ساخته خواهد شد؛ اخیرا چینی‌ها اعلام کرده‌اند که صحبت‌هایی در مورد توسعه چنین سیستمی به منظور دفاع از سیاره ما در مقابل شهاب سنگ‌ها و سیارک‌های خطرناک مطرح شده و مقامات این کشور قصد دارند تا از این طریق، به شکلی پررنگ‌تر در حوزه هوافضا فعالیت داشته باشند.

اجرام نزدیک به زمین نامی بوده که فعالان حوزه فضایی برای سیارک‌ها و شهاب سنگ‌هایی به کار می‌برند که احتمال برخورد آن‌ها با زمین وجود دارد. شاید شنیده باشید که حدودا 66 میلیون سال پیش بود که برخورد یک سیارک عظیم با سیاره ما باعث انقراض نسل دایناسورها شد و تاکنون سابقه داشته که چنین اجرامی با وارد شدن به اتمسفر زمین، خطرات جانی و مالی فوق‌العاده جدی را برای بشریت به وجود آورند.

در همین رابطه، چین هم در مورد تلاش‌هایش برای محافظت از زمین در مقابل چنین اجرامی خبر داده و اعلام کرده که طبق سیاست‌های جدید، این کشور به زودی نقشی پررنگ‌تر در ماموریت‌های فضایی طولانی مدت خواهد داشت. چین در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در خارج از جو زمین داشته و در همین تابستان گذشته بود که فضاپیمایی از سوی آژانس فضایی چینی‌ها، به مقصد سیاره مریخ جو زمین را ترک کرد.

سیستم دفاع سیارکی چین

به علاوه تلاش‌ها برای کاوش سیاره سرخ، چین اخیرا اعلام کرده که در همکاری‌های پیش رو با روسیه، به دنبال ساخت ایستگاه فضایی در اطراف ماه و حتی اقامتگاه‌هایی روی قمر زمین خواهد بود. در حال حاضر، چین مشغول توسعه یک برنامه فضایی جدی و طولانی مدت بوده و این‌طور که به نظر می‌رسد، آژانس فضایی این کشور قصد دارد که تا سال 2045، ده‌ها هزار تن وسیله را از جو زمین خارج کرده و مسافران زیادی را به فضا ببرد.

به غیر از تلاش‌ها برای ساخت یک سیستم دفاع سیارکی چین اهدافی برای انجام هزاران سفر فضایی در سال دارد. با این تفاصیل، گفته شده که نقشه چینی‌ها برای نظارت بر حرکت اجرام آسمانی نزدیک به زمین، شامل ارسال کاوشگرهایی خواهد بود که این اجرام خطرناک را زیر نظر می‌گیرند.

تلاش چین برای ساخت یک سیستم دفاع سیارکی

آژانس فضایی این کشور اعلام کرده که در تلاش برای عملی کردن ماموریتی بوده که با ارسال کاوشگر به شهاب ‌سنگ‌های نزدیک به زمین، نمونه‌هایی را از سطح اجرام مورد نظر جمع‌آوری خواهد کرد. از طرف دیگر، دانشمندان چینی قصد دارند تا با فرستادن مدارگرد به یک ستاره دنباله‌دار، وسایل ساخت دست بشر را در مدار این جرم آسمانی قرار داده و اطلاعات مهمی در مورد آن جمع‌آوری کنند.

البته باید گفت که عملی کردن چنین ماموریت‌هایی به این زودی‌ها امکان پذیر نخواهد بود و به گفته آژانس‌های خبری چینی، حداقل یک دهه زمان لازم است تا رویای ارسال کاوشگر به اجرام آسمانی نزدیک به زمین به واقعیت تبدیل شود. جالب است بدانید که هم‌اکنون، قوانینی در آمریکا وجود دارند که از همکاری ناسا با آژانس فضایی چین جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل در ماموریت‌های مشترک چینی‌ها با روسیه و هر اقدام فضایی که توسط این کشور انجام می‌شود، خبری از همکاری آژانس فضایی ایالات متحده نخواهد بود.

پیشگیری از اتفاقات ناگوار

قوانین مورد نظر از دست داشتن دانشمندان آمریکایی در ساخت سیستم دفاع سیارکی چین هم جلوگیری می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، برخورد اجرام آسمانی عظیم و خطرناک در گذشته باعث بروز انقراض‌های جمعی در سطح جهانی شده و به نوعی مسیر تکامل و تحولات تاریخی موجودات ساکن سیاره و اکوسیستم زمین را تغییر داده است. در واقع، به گفته بسیاری از دانشمندان اگر میلیون‌ها سال پیش سیارکی با زمین برخورد نمی‌کرد، دایناسورها منقرض نمی‌شدند و گونه پستانداران انبوه جمعیت جانداران ساکن زمین را تشکیل نمی‌دادند.

به این ترتیب، می‌توان گفت که چین تنها کشور نگران اصابت سیارک‌های مرگبار با زمین نیست. ناسا تاکنون فعالیت‌های درخشانی در این حوزه داشته و سیستم‌های دفاعی و ردیابی بسیار پیشرفته‌ای مشغول زیر نظر گرفتن اجرام مورد نظر از سوی دانشمندان آژانس فضایی آمریکا هستند. سازمان‌های فضایی سایر کشورها هم تاکنون نگرانی‌هایی در مورد بروز چنین حوادثی داشته‌اند و در قالب ماموریت‌های مختلف، در تلاش برای پیشگیری از بروز حوادث غیر قابل جبران، قدم‌هایی برداشته‌اند.

اطلاعات زیادی در مورد سیستم دفاع سیارکی مدنظر آژانس فضایی چین در دست نیست. در واقع هنوز مشخص نیست که سامانه‌ای که چینی‌ها توسعه خواهند داد، در خارج از جو زمین از سیاره ما محافظت می‌کند و یا تجهیزات در نظر گرفته شده، در پایگاه‌های زمینی جلوی اصابت اجرام آسمانی مختلف با زمین را می‌گیرند. با این حال جای امیدواری دارد که علاوه بر سازمانی به بزرگی و پیشرفتگی ناسا، آژانس‌ها و دانشمندان سایر کشورهای جهان هم در مورد بروز حوادث فضایی مرگبار و مهیب نگران هستند و تلاش دارند تا به نوعی از نابود شدن نسل بشر به واسطه برخورد سیارک‌ها جلوگیری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*