صرافی های ارز دیجیتال

مجلس خواستار مسدود کردن درگاه پرداخت صرافی های ارز دیجیتال شد

محمدباقر قالیباف و چند نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار مسدود کردن درگاه پرداخت صرافی های ارز دیجیتال به منظور رونق یافتن بازار سرمایه و قانون‌مند شدن این حوزه شده‌اند.

بحث ارزهای دیجیتالی یا رمزارزها در کشور ما به موضوعی داغ و البته پیچیده تبدیل شده است. با وجود رونق پیدا کردن خرید و فروش رمزارزها و توجه ویژه ایرانی‌ها به سرمایه‌گذاری در این حوزه، اما هنوز تکلیف این بخش از بازار سرمایه در ایران مشخص نشده است. بارها صحبت‌هایی مبنی بر قانون‌مند شدن استخراج و خرید و فروش رمزارزها به گوش رسید و البته برخی مسئولان نیز عملا به مقابله با ارزهای دیجیتالی پرداخته‌اند.

درگاه پرداخت صرافی های ارز دیجیتال مسدود می‌شود؟

حالا در جدیدترین خبرها، به نظر می‌رسد صرافی های ارز دیجیتال به مشکل برخواهند خود و احتمالا به زودی درگاه پرداخت آنها مسدود می‌شود. امروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی راهکارهای بهبود وضعیت بازار بورس به مواردی که برای رونق پیدا کردن بازار سرمایه لازم است، اشاره کرد. به گفته قالیباف، بیمه سهام سهامداران خرد، الزام پرداخت یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، مالیات بر عایدی سرمایه، حذف قیمت‌گذاری دستوری و مسدود کردن درگاه‌های پرداخت صرافی های غیر مجاز فروش رمزارز باید در دستور کار مجلس، دولت و دستگاه قضایی قرار بگیرد.

همچنین محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:

ریزش بازار سرمایه باعث شده مردم به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها گرایش پیدا کنند و این موضوع از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان و به خصوص کمیسیون اقتصادی قرار گرفته بود. بانک مرکزی اعلام کرده بود که آیین نامه‌ای در خصوص رمزارزها تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود، اما با این که یکی دو سال از این وعده گذشته، متاسفانه هنوز این آیین نامه ابلاغ نشده است.

علیزاده در ادامه افزود مجلس آماده است تا با توجه به حساسیتی که در زمینه رمزارزها وجود دارد، تدوین قانون در این حوزه را با قید فوریت در دستور کار قرار بدهد. وی اضافه کرد بحث رمزارزها در یک کمیته تخصصی در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری خواهد شد و ما به منظور صیانت از حقوق مردم از بانک مرکزی خواستیم اکنون درگاه شاپرک صرافی‌هایی که اقدام به عرضه رمزارزها می‌کنند را مسدود کند تا پس از ابلاغ آیین نامه، این صرافی‌ها به صورت قانونمند به فعالیت خود ادامه بدهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد نهادی که مجوز فعالیت صرافی‌ها را صادر کرده باید جلوی این فعالیت‌ها را بگیرد و در واقع بانک مرکزی باید این نظارت را انجام دهد. اگر کم‌کاری در این خصوص بوده از سوی بانک مرکزی بوده، اما الان بانک مرکزی می‌خواهد رمزارز ملی را تعریف کند. گفتنی است که بانک مرکزی نیز چند ماه پیش اعلام کرده بود درگاه‌های ارائه دهنده ارزهای دیجیتال باید بسته شوند، چون طبق قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی، معامله رمزارز بین افراد ممنوع است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. جالب است دقیقا” میخواهند همان روش درست کردن بازار انحصاری خودرو را که همه شاهد عواقب آن هستیم اینجا هم تکرار کنند .