رجیستری تبلت

رجیستری تبلت در نهایت به کجا رسید و چرا تاکنون اجرا نشده است؟

از سه سال پیش و همزمان با اجرا شدن طرح رجیستری موبایل‌ قرار بود طرح رجیستری تبلت نیز اجرا شود؛ اما به دلایل مختلفی این‌ اتفاق نیفتاد.

اکنون نزدیک به 3 سال از اجرای طرح موفقیت آمیز طرح رجیستری می‌گذرد. قرار بود این طرح علاوه بر موبایل، برای دستگاه‌های سیم کارت خور دیگر نیز اجرایی شود؛ اما تا به امروز هنوز هیچ خبری از این قضیه نیست. طرح رجیستری در واقع نام طرح سامانه شناسایی گوشی و تجهیزات سیم کارت خور است. این طرح که همه‌ی برند‌های موبایل ایران را شامل می‌شود، منجر به افزایش واردات قانونی تلفن همراه و تجهیزات سیم کارت خور و از بین رفتن واردات گوشی به صورت قاچاق شد. به دنبال اجرایی شدن این طرح فقط تلفن‌های همراهی که به صورت قانونی به کشور وارد می‌شوند،‌ در شبکه اپراتوری فعال خواهند شد.

تعویق در اجرای طرح رجیستری تبلت

قرار بود که طرح رجیستری پس از اجرایی شدن برای تلفن‌های همراه برای دستگاه‌های سیم کارت خور دیگر مانند تبلت‌ها نیز به اجرا در بیاید. اکنون شاید سؤالی در ذهن شما پیش بیاید که دلیل تاخیر در اجرای طرح رجیستری برای دستگاه‌های سیم کارت خور دیگر مانند تبلت چیست؟ بر اساس اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات، دلیل اجرایی نشدن رجیستری تبلت‌ها ملاحظاتی است که از لحاظ قانونی در این حوزه وجود دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیش از 80 درصد تبلت‌ها از راه‌های غیر قانونی و قاچاق به کشور وارد شده‌اند و به همین علت امکان اجرای طرح رجیستری برای آنها وجود ندارد. بازار قاچاق این کالا از آنجایی که در حال حاضر طرح رجیستری تبلت در کشور اجرا نمی‌شود بسیار رونق پیدا کرده است و بازرگانان نیز توان رقابت با آن را ندارند.

با وجود این که طرح رجیستری از سه سال پیش برای تلفن‌های همراه به اجرا درآمده است و قرار بود که از همان زمان برای دستگاه‌های سیم کارت خور دیگر نیز اجرا شود، اما تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است و مشخص نیست در آینده چه اتفاقی در این رابطه رخ خواهد داد.