شفافیت ردیابی برنامه

واکنش کاربران به ویژگی شفافیت ردیابی برنامه در آی او اس 14.5

ویژگی شفافیت ردیابی برنامه – App Tracking Transparency به همراه نسخه نهایی آی او اس 14.5 عرضه شد و گزارش‌ها حکایت از واکنش متفاوت کاربران نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه هستند.

در کنار ویژگی‌های جدیدی همچون صداهای جدید برای سیری و ایموجی های جدید،‌ اپل از قابلیت شفافیت ردیابی برنامه در آی او اس 14.5 پرده برداشت. با قابلیت شفافیت ردیابی برنامه کاربران می‌توانند جلوی ادامه ردیابی داده‌ها در برنامه‌های شخص ثالث برای فرستادن تبلیغات، تخفیف‌ها و دیگر گزینه‌های تشویقی آنلاین را بگیرند. همچنین کاربران می‌توانند در هنگام استفاده از سایر برنامه‌ها و گشت و گذار در اینترنت، مانع از ردیابی داده‌ها توسط یک برنامه خاص شوند.

تحلیل گران بر این باور هستند که به مرور زمان یک سوم از کاربران آیفون اجازه ردیابی داده‌ها را خواهند داد. اما؛ داده‌های جدیدی که از شرکت پژوهشی Appfigures به دست آمده نشان می‌دهند که این رقم در مراحل اولیه بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. تا به اینجای کار تنها ۱۰ هزار برنامه قابلیت شفافیت ردیابی برنامه را فعال کرده‌اند و از کاربر برای ادامه ردیابی داده‌هایش اجازه می‌گیرند.

شفافیت ردیابی برنامه / آیفون

۲۵ درصد از این برنامه‌ها را بازی‌ها تشکیل می‌دهند و کمی بیش از ۶ درصد از آن‌ها در دسته برنامه‌های کاربردی جای می‌گیرند. این شرکت تحلیلی روز جمعه در این رابطه گفت: «از اینکه برنامه‌ها به جای پایان دادن به ردیابی کاربران تصمیم گرفته‌اند این ویژگی را فعال کنند، تعجب نکرده‌ایم. شرکت‌هایی همچون مک‌دونالد و اسپاتیفای و غول‌های داده محوری همچون فیس‌بوک و تیک‌تاک کاربران زیادی دارند و مجبورند به این کار تن دهند.»

Appfigures در این رابطه یک نظرسنجی در توییتر ترتیب داد و تا پنجشنبه گذشته ۴۹.۱ درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده بودند که تاکنون اعلان شفافیت ردیابی برنامه را دریافت کرده‌اند. ۲۳.۱ درصد از این تعداد هیچ مشکلی با ردیابی داده‌های خود ندارند و ۲۶ درصد مخالف ادامه ردیابی فعالیت‌های خود توسط برنامه‌ها هستند. بنابراین؛ با نگاه به نتایج افرادی که تاکنون این اعلان را دریافت کرده‌اند، می‌توان گفت که ۴۷ درصد از کاربران با ردیابی برنامه‌های شخص ثالث هیچ مشکلی ندارند، رقمی که خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

 

شفافیت ردیابی برنامه

اپ فیگزر بر این باور است که این آمار هنوز هم بسیار زیاد است و با از دست دادن نیمی از داده‌های ورودی (صرف نظر از کیفیت آن‌ها) اکثر مدل‌ها با مشکل جدی مواجه خواهند شد. این شرکت تحلیلی همچنین به این مسئله اشاره کرده است که اکثر شرکت‌ها هنوز وقت نکرده‌اند نوشته پیش اعلان را که می‌توان با محدودیت‌های خاصی برای کاربر شخصی‌سازی کرد، به خوبی آماده کنند.

اسکرین شات هایی که توسط اپ فیگرز منتشر شده نشان می‌دهد که برنامه دانکین دونات تلاش می‌کند با یادآوری این نکته که داده‌های کاربر برای نشان دادن تبلیغات شخصی سازی شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاییده لازم را به دست آورد. برنامه استریم ویدیو هولو نیز یک پیش اعلان طولانی آماده کرده است که سبب خستگی کاربر خواهد شد. اما متن ارائه شده توسط برنامه واید لایف سافاری مصداق بارز یک پیش اعلان دروغین است زیرا تنها یک گزینه در برابر کاربر قرار خواهد گرفت و آن هم موافقت با ردیابی داده است.

شفافیت ردیابی برنامه / پیش اعلان

شرکت‌ها باید برای متقاعد کردن کاربران به ردیابی داده‌ها بیش از این در این زمینه کار کنند، اما نباید در تلاش‌های خود از خط قرمزهای اپل رد شوند. به عنوان مثال؛ هفته پیش اپل اعلام کرد که هر برنامه‌ای را که بخواهد به ازای مجوز ردیابی داده‌ها به کاربر رشوه دهد، از اپ استور اخراج خواهد کرد. همچنین برای نمونه؛ اپل یک اعلان تقلبی شفافیت داده برنامه را درست کرد که در آن به کاربر در ازای موافقت با ردیابی داده وعده ۱۰۰ دلار اعتبار (درون برنامه‌ای) می‌داد.

شفافیت داده برنامه یک ویژگی کاملاً جدید است. بنابراین؛ با گذشت تنها یک هفته نمی‌توان زیاد به آمار منتشر شده در این مورد اعتنا کرد. در چند ماه آینده احتمالاً دید بهتری نسبت به واکنش کاربران به این ویژگی خواهیم داشت.

نسخه نهایی iOS 14.5 چندی پیش منتشر شد و در کنار ویژگی جنجالی شفافیت ردیابی برنامه، یکی از ویژگی‌های مورد انتظار کاربران نیز در آن قرار گرفته بود. حالا کاربران آیفون که ماسک بر صورت دارند نیز می‌توانند قفل گوشی خود را به راحتی و با استفاده از یک اپل واچ آنلاک شده باز کنند. اگر روی صورت خود ماسک داشته باشید، فیس آی دی نمی‌تواند چهره شما را شناسایی کند و مجبور می‌شوید برای باز کردن گوشی رمز عبور خود را وارد کنید. اما برای خیلی از افراد وارد کردن دستی رمز عبور همانند کشیدن ناخن روی تخته سیاه آزار دهنده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*