دیگنیتی پرایم

بررسی دیگنیتی پرایم ؛ مشخصات، امکانات و طراحی کراس اوور چینی بهمن موتور

دیگنیتی پرایم به عنوان جدیدترین کراس اوور چینی بازار ایران محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم مشخصات و امکانات محصول جدید بهمن موتور را بررسی کنیم.

دیگنیتی پرایم در واقع نسخه ایرانی خودرو دانگ فنگ ix5 بوده که اخیرا تولید آزمایشی آن در کارخانه بهمن موتور شروع شده است. از این رو قصد داریم شما را با جدیدترین کراس اوور چینی بازار ایران آشنا کنیم و نگاهی به مشخصات، امکانات، طراحی و سایر ويژگی‌های آن بیندازیم.

معرفی دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

بهمن دیگنیتی پرایم یک کراس اوور سایز متوسط بوده که در نسخه تک دیفرانسیل به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو در بازارهای هدف در چند سطح مختلف از لحاظ امکانات روانه بازار می‌شود. دیگنیتی پرایم با برخورداری از سبک طراحی کوپه مانند و همچنین امکانات مختلف به عنوان یک کراس اوور لوکس چینی نیز شناخته می‌شود، اما این خودرو برای بازار ایران به دلیل داخلی‌سازی، تطبیق و قیمت نهایی با تغییرات متعدی همراه شده و اکنون در ردیف یک کراس اوور نیمه لوکس مونتاژی قرار می‌گیرد.

دیگنیتی پرایم

این خودرو در بازار ایران با محصولاتی چون ام وی ام X55، جک X7 یا همان KMC K7، چری تیگو ۷ و SWM G01 به رقابت خواهد پرداخت. ارزش دیگنیتی پرایم نیز با توجه به ویژگی‌های نسخه‌های مختلف آن حدود 18 تا 20 هزار دلار است. اخیرا مدیران بهمن موتور اعلام کردند این کراس اوور چینی به روش CKD در ایران به تولید خواهد رسید و برخی از اجزای آن نیز به صورت داخلی‌سازی روی آن نصب خواهند شد.

مشخصات فنی دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این پیشرانه که روی این کراس اوور چینی نصب شده با نام SFG15T شناخته می‌شود و می‌توان آن را یکی از معروف‌ترین پیشرانه‌های گروه DFM یا دانگ فنگ موتور دانست. حداکثر گشتاور این خودرو در دور موتور 1800 ارائه می‌شود. از سایر ویژگی‌های این پیشرانه می‌توان به مصرف سوخت مناسب، بالانسر قوی، تطبیق‌پذیری مناسب و استهلاک منطقی اشاره کرد. چنین ویژگی‌هایی این یشرانه را به یکی از موتورهای مناسب صنعت خودرو چین در کلاس اقتصادی تبدیل کرده است.

دیگنیتی پرایم

برخی از نسخه‌های ix5 به موتور HD15 مجهز شده‌اند. این پیشرانه از نوع 1.5 لیتری توربو بوده و قدرتی برابر با 180 اسب بخار و گشتاور 270 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. حداکثر گشتاور این پیشرانه در دور موتور 1500 در دسترس است. پیشرانه HD15 نسبت به موتور SFG15T از مصرف سوخت کمتری بهره می‌برد و چالاکی بهتری را برای این کراس اوور چینی به همراه دارد. البته هر دو پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 هستند.

دیگنیتی پرایم

برای دیگنیتی پرایم پیشرانه 148 اسب بخاری در نظر گرفته شده است که طبق اعلام مهندسان گروه بهمن این پیشرانه بر اساس شرایط ایران و سوخت رایج کشور برنامه‌ریزی شده است. گروه DFM نیز مصرف سوخت بهینه این خودرو را به ازای هر 100 کیلومتر 5.4 لیتر اعلام کرد که در شرایط معمولی مصرف سوخت آن به ازای هر 100 کیلومتر حدود 7.5 لیتر خواهد بود. گفتنی است این میزان مصرف سوخت بر پایه سرعت 80 تا 100 کیلومتر و در شرایط ایده‌آل رانندگی محاسبه شده است و با یک دور ترکیبی رانندگی متفاوت خواهد بود.

دیگنیتی پرایم

یک گیربکس CVT قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این گیربکس اتوماتیک به عنوان نسل سوم گیربکس‌های CVTها محسوب می‌شود و محصولات جدید گروه DFM از آن بهره می‌برند. این گیربکس‌ها نسبت به نسل قبلی از سرعت عمل بیشتری برخوردار بوده و صدای کمتری را نیز به همراه دارند. جرم این گیربکس‌ها نیز نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا کرده و در حالت اسپرت، L و تیپ ترونیک مصنوعی عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. هرچند این گیربکس‌ها هیچوقت لذت رانندگی سیستم‌های انتقال قدرت AT و DCT را برای راننده به همراه نخواهند داشت و در واقع در شتاب ثانویه توانایی بهتری را نسبت به سایر گیربکس‌های اتوماتیک ارائه خواهند داد.

امکانات رفاهی و ایمنی

دیگنیتی پرایم

در لیست امکانات دیگنیتی پرایم شاهد برخی از قابلیت‌های نسبتا مدرن هستیم؛ برای مثال این خودرو در بخش کاسه چراغ‌ها از فناوری تمام LED بهره می‌برد که بازدهی و عملکرد خوبی را ارائه خواهد داد. از سایر ویژگی‌های رقابتی این خودرو نیز می‌توان به در صندوق عقب برقی، دوربین ثبت وقایع، سقف پانوراما و تهویه اتوماتیک تک کاناله با دو پنل تنظیم اشاره کرد.

دیگنیتی پرایم

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو نیز می‌توان به سامانه کنترل پایداری، تریم داخلی چرم، آینه‌های تاشو برقی، سقف پانوراما، تنظیم حالت رانندگی و حساسیت فرمان، سنسور نور و باران، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، کامپیوتر سفر، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل حرکت در سربالایی، قابلیت اتصال هوشمند تلفن همراه به نمایشگر خودرو، نمایشگر لمسی، صندلی برقی راننده، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، استارت دکمه‌ای، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی و 4 کیسه هوا اشاره کرد.

البته دیگنیتی پرایم از برخی امکانات مانند کیسه‌های هوای پرده‌ای، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، جلو آمپر دیجیتال، رادار نقطه کور، رادار خطی و حافظه تنظیمات صندلی راننده بی‌بهره مانده و به همین دلیل این کراس اوور چینی برای رقابت با SWM G01، چری تیگو ۷ و هاوال H2 کار دشواری در پیش خواهد داشت.

کابین

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم در شعارهای تبلیغاتی به عنوان یک خودرو به نسبت اسپرت معرفی شده است، اما این خودرو یک کراس اوور تک دیفرانسیل بوده و از ساختار جدید مهندسی DFM و شرکای ژاپنی خود بهره می‌برد؛ به بیانی دیگر در این خودرو محدودیت‌های رایج تمام خودروهای چینی لحاظ شده تا از فشارهای نامتعارف به قوای محرکه جلوگیری شود. این خودرو به گونه‌ای طراحی شده تا کمترین استهلاک ممکن را به همراه داشته باشد، اما با این وجود مهندسان گروه بهمن اعلام می‌کنند به دلیل برنامه‌ریزی مجدد این کراس اوور با شرایط ایران و همچنین داخلی‌سازی‌هایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است، دیگنیتی پرایم با سبک رانندگی رانندگان ایرانی هماهنگی بیشتری خواهد داشت.

به طور کلی از لحاظ ظاهری و سبک طراحی مهندسان DFM موفق بوده‌اند و به همین دلیل این کراس اوور نه چندان گران قیمت در بازارهای جهانی از طراحی اسپرت جذابی بهره می‌برد، اما باز هم برخی از کارشناسان سبک طراحی دیگنیتی پرایم یا ix5 را یک کپی‌برداری از محصولات مشابه آلمانی می‌دانند. با این وجود دیگنیتی پرایم از خطوط طراحی جذاب و جاافتاده بهره می‌برد و طراحی این خودرو طبق اصول روز صنعت خودرو انجام شده است. این سبک طراحی باعث شده تا محصول جدید گروه بهمن در فضای مجازی مورد استقبال کاربران قرار بگیرد.

دیگنیتی پرایم

این خودرو که در کلاس کراس اوورهای متوسط قرار دارد، فضای مناسبی را به مشتریان ارائه می‌دهد. دیگنیتی پرایم علی‌رغم داشتن طراحی اسپرت در بخش عقب، باز هم نسبت به رقبای خود از بیشترین فضای بار یا همان فضای صندوق عقب بهره می‌برد. این خودرو در حالت استاندارد دارای فضای بار بیش از 760 لیتر بوده و در صندوق برقی نیز یکی دیگر از برتری‌های این خودرو نسبت به رقبا محسوب می‌شود. البته به دلیل شیب سقف انتظار می‌رود فضای سر سرنشینان عقب آنچنان مناسب نباشد.

به طور کلی افرادی با قد 185 سانتی‌متر در صندلی عقب این خودرو از فضای نسبتا راحتی بهره خواهند برد. با توجه به این که فاصله محوری این خودرو 2790 میلی‌متر است، سرنشینان در جلو و عقب از فضای پای مناسبی برخوردار شده و این کراس اوور را برای خانواده‌های 4 نفره به یک گزینه مناسب تبدیل کرده است. سرنشینان عقب از زیر آرنجی و دریچه هوا نیز بهره می‌برند که البته در اکثر رقبای این خودرو چنین ویژگی‌هایی وجود دارد.

دیگنیتی پرایم

پس از قرار گرفتن روی صندلی راننده‌ی دیگنیتی پرایم با کیفیت نسبتا خوب رودری‌ها، چرم صندلی و روکش داشبورد روبه‌رو خواهید شد. در این خودرو شاهد شباهت قاب بلندگوهای روی درها با سبک جدید طراحی بلندگوهای بی ام و هستیم. به طور کلی طراحان شرکت DFM این بخش از دیگنیتی پرایم را مشابه با محصولات بی ام و طراحی کرده‌اند، اما کپی‌برداری آن آنچنان قوی نبوده و جذابیت خاص قاب بلندگوهای محصولات بی ام و در این خودرو دیده نمی‌شود.

صندلی راننده این خودرو برقی بوده و در 6 جهت قابل تنظیم است. این صندلی‌ها از راحتی و ابعاد مناسبی بهره می‌برند، اما انتظار می‌رود این کراس اوور چینی جدید بازار ایران تنظیمات بیشتری را برای صندلی راننده ارائه دهد؛ چرا که برخی از رقبای این خودرو در بازار ایران از صندلی برقی 8 حالته برای راننده بهره می‌برند.

دیگنیتی پرایم

راننده با نشستن روی صندلی خود به محیط اطراف دید مناسبی پیدا خواهد کرد و نقاط کور کمی در این خودرو وجود دارد. با وجود این که این خودرو از طراحی اسپرت بهره می‌برد و سقف خودرو در بخش عقب شیب بیشتری دارد، اما باز هم راننده از شیشه عقب دید خوبی خواهد داشت. البته چنین دیدی برای پارک کردن مناسب نیست. آینه‌های جانبی این خودرو دارای ابعاد مناسبی بوده و راننده به کمک آنها به دید خوبی دست پیدا می‌کند. هرچند انتظار می‌رود دیگنیتی پرایم همانند رقیب خود یعنی SWM G01 به رادار نقطه کور مجهز شود تا در راننده حس امنیت بیشتری ایجاد گردد.

دیگنیتی پرایم به یک فرمان با طراحی جذاب و تنظیم 4 جهته مجهز شده که در دو طرف غربیلک فرمان کنترل سیستم صوتی و کامیپوتر سفر به چشم می‌خورد. همچنین با دسته‌ای جداگانه در پشت فرمان و زیر دسته راهنما می‌توان تنظیمات کروز کنترل و محدود کننده سرعت را انجام داد. فرمان کمک برقی این کراس اوور چینی نیز دارای عملکرد مناسبی بوده و همانند کلیه فرمان‌های EPS بر اساس سرعت میزان سفتی آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد. همچنین نسخه مورد بررسی قرار گرفته از این خودرو به امکان تنظیم میزان نرمی فرمان از طریق نمایشگر خودرو در بخش شخصی‌سازی تنظیمات مجهز بود.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم از دسته دنده، کنسول میانی، پنل تنظیمات ترمز پارک و جلو آمپر مشابه با مدل‌های ساده ix5 بهره می‌برد و در این خودرو شاهد ویژگی‌های نسخه‌های فول آپشن نیستیم. در واقع نسخه فول آپشن این خودرو از جلوآمپر دیجیتالی و کنسول میانی متفاوت با دیگنیتی پرایم بهره می‌برد. همچنین قسمت مربوط به تنظیمات وضعیت دنده ix5 فول آپشن نیز مدرن‌تر بوده و به جای تنظیمات مکانیکی دسته دنده یک سیستم الکتریکی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. گفتنی است دلیل نبود ویژگی‌های نسخه فول آپشن در دیگنیتی پرایم به موضوع کنترل قیمت مربوط می‌شود.

این کراس اوور چینی از سیستم تهویه اتوماتیک تک کاناله بهره می‌برد و می‌توان از طریق پنل بالای دسته راننده یا نمایشگر خودرو آن را تنظیم کرد. پرتاب باد سیستم تهویه دیگنیتی پرایم مناسب بوده و با وجود دریچه هوا برای سرنشینان عقب، در کابین خودرو شاهد گردش هوای مطلوبی هستیم.

دیگنیتی پرایم

این کراس اوور از یک نمایشگر 10.25 اینچی روی داشبورد بهره می‌برد که کیفیت مطلوبی را ارائه می‌دهد. این نمایشگر همانند رقبای خود به قابلیت اتصال مستقیم و هوشمند تلفن همراه مجهز است. کیفیت صوتی بلندگوهای این خودرو نیز مناسب بوده و دیگنیتی پرایم در این بخش نسبت به رقبای خود نظیر چری تیگو ۷ و ام وی ام X55 در وضعیت مطلوبی قرار دارد. برای این کراس اوور دوربین‌های 360 درجه نیز در نظر گرفته شده که دید مناسبی را از اطرف خودرو برای راننده فراهم می‌کند.

البته کیفیت این دوربین‌ها قابل رقابت با SWM G01 نبوده و در حقیقت دوربین‌های 360 درجه دیگنیتی پرایم مشابه محصولات چری است. همچنین دیگنیتی پرایم همانند SWM G01 از دوربین ثبت وقایع مستقل بهره می‌برد که در پشت آینه درون کابین نصب می‌شود و صدای داخل کابین را نیز ضبط خواهد کرد.

از سایر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سامانه کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی، 4 کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل اشاره کرد. البته به جز دیگنیتی پرایم و ام وی ام ایکس 55، سایر رقبای این خودروها در این کلاس از 6 کیسه هوای 10 نقطه‌ای بهره می‌برند.

تجربه رانندگی

دیگنیتی پرایم

هنگام رانندگی با این کراس اوور جدید بهمن موتور آن حسی که یک کراس اوور باید به راننده منتقل کند را تجربه نخواهید کرد؛ چراکه صندلی‌های خودرو پایین‌تر از حد ممکن نصب شده‌اند و چنین موضوعی باعث شده تا مانند رقبا حس بالا بودن از سطح زمین به راننده انتقال پیدا نکند. البته این موضوع حس اسپرت بودن را به سرنشینان منتقل خواهد کرد و انتقال حرکت‌های عرضی در سرنشینان را نیز کاهش می‌دهد. به طور کلی نشستن در این خودرو حسی مانند بودن در یک خودرو هاچ بک یا کراس اوور را برای سرنشینان به همراه خواهد داشت.

این خودرو به رینگ‌های 18 اینچی مجهز بوده و همین موضوع باعث شده تا سواری خودرو نرم و قابل قبول باشد. سکوت قابل قبول سیستم تعلیق در زمان عبور از سرعت‌گیرها و چاله‌ها نیز یکی از مهم‌ترین نکات سواری با این خودرو محسوب می‌شود. البته این نکته نسبت به سایر رقبای این کراس اوور چینی بیان شده است.

دیگنیتی پرایم از هندلینگ خوب و ترمزهای به مراتب بهتری از رقبای خود بهره می‌برد. در بررسی‌های انجام شده این خودرو در سرعت‌های بالا از لحاظ پایداری و چسبندگی بررسی شد و توانست هندلینگ خوبی را ارائه دهد. ترمزهای این خودرو نیز از عملکرد خوبی بهره می‌برند و ترمزگیری‌های شدید در پیچ‌ها باعث برهم خوردن تعادل خودرو نشده است.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم دارای وزنی برابر با حدود 1570 کیلوگرم بوده و پیشرانه آن نیز قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. از این رو چنین قدرتی نمی‌تواند برای این کراس اوور مونتاژی بازار ایران شتاب فوق‌العاده‌ای را به همراه داشته باشد، اما با این وجود دیگنیتی پرایم توانسته در تست‌ها عملکرد قابل قبولی از این حیث نشان دهد و باعث اذیت راننده نشد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، دیگنیتی پرایم دارای شتاب معمولی است، اما با این وجود نسبت به رقبا از شتاب بهتری بهره می‌برد که دلیل آن به وجود گیربکس CVT در این خودرو مربوط می‌شود.

گیربکس اتوماتیک CVT که به عنوان نسل جدید سیستم‌های انتقال قدرت پیوسته محسوب می‌شود نسبت به سایر گیربکس‌های CVT از عملکرد خوبی بهره می‌برد. این گیربکس باعث شده تا مصرف سوخت این کراس اوور در سطح مناسبی قرار داشته باشد و شتاب ثانویه بهتری نسبت به رقبا ارائه دهد. البته از آنجایی که حداکثر گشتاور در دور موتور 1800 ارائه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت دیگنیتی پرایم با گیربکس CVT بتواند صفر تا 100 کیلومتر را در کمتر از 10 ثانیه طی کند.

دیگنیتی پرایم

به طور کلی شروع حرکت دیگنیتی پرایم در شرایط مناسبی قرار داشته و این کراس اوور در شیب‌نوردی‌های معمولی و دنده عقب در سربالایی‌ها نیز عملکرد خوبی را نشان داده است. همچنین به دلیل اینکه نمی‌توان در حالت تیپ ترونیک گیربکس CVT حس یک رانندگی با خودرو AT یا DCT را تجربه کرد، اما کارکرد این قابلیت در این کراس اوور چینی نسبت به سایر رقبای چینی با گیربکس CVT در وضعیت بهتری قرار دارد.

تست نفوذ صدا به کابین

نتیجه تست نفوذ صدا به کابین دیگنیتی پرایم به شرح زیر است:

  • حالت سکون (دسی بل) : ۴۴.۷
  • دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل): ۴۹.۴
  • تخت گاز (دسی بل): ۷۳.۲

چنین ارقامی نشان می‌دهد این کراس اوور مونتاژی در تست نفوذ صدا به کابین موفق بوده و جزو خودروهایی با عایق‌بندی خوب کابین محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*