آزمایش فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس با موفقیت انجام شد + ویدیو

آزمایش فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس با موفقیت انجام شد + ویدیو

به تازگی خبر خوشحال کننده‌ای از موفقیت شگفت‌انگیز آزمایش فضاپیمای استارشیپ SN15 اسپیس ایکس منتشر شده که تماشای ویدیو این آزمایش به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

در این مطلب شما را به تماشای ویدیو شگفت‌انگیزی از آزمایش فضاپیمای استارشیپ (Starship) اسپیس ایکس دعوت می‌کنیم. تاکنون ورژن‌های مختلفی از این راکت جنجالی تست شده بودند و تا پیش از این، هیچ کدام از این نمونه‌ها از تمامی مراحل ماموریت جان سالم به در نبرد. با این حال، به نظر می‌رسد که شرکت هوافضای خصوصی ایلان ماسک بار دیگر موفقیتی را به نام خود ثبت کرده است.

موفقیت اخیر استارشیپ اهمیت ویژه‌ای در تلاش‌های اسپیس ایکس دارد چرا که هرکدام از نمونه‌های قبلی این فضاپیما در مراحل مختلف آزمایش منفجر شده بودند؛ آخرین ورژن راکت مورد نظر که تمامی مراحل پرواز و فرود را با موفقیت سپری کرده بود، تنها چند دقیقه بعد از به زمین نشستن، منفجر شد. نمونه‌های پیشین هم در مراحل قبل‌تر از فرود، به دلایل مختلف متلاشی می‌شدند.

آزمایش فضاپیمای استارشیپ SN15 مسیر را برای استفاده از تجهیزات پروازی فضایی، برای سفر به مریخ، باز می‌کند. همانند پرتاب‌های مختلف دیگر، اسپیس ایکس موفقیت اخیر خود را به صورت کامل پخش زنده کرده بود؛ در ادامه، شما را به تماشای ویدیویی از خلاصه مراحل مختلف این پرواز دعوت می‌کنیم:

مراحل آزمایش فضاپیمای استارشیپ SN15

 

این پرتاب در روز 5 می، ساعت 6:24 صبح به وقت ساحل شرقی آمریکا، در یکی از سکوهای پرتابی اسپیس ایکس در تگزاس آمریکا انجام شد. راکت عظیمی که در بالا دیدیم پس از بلند شدن از زمین، چندین کیلومتر به آسمان رفت و با رسیدن به ارتفاع از پیش تعیین شده، سه موتور رپتور (Raptor) مخصوص آن که برای بازگرداندن فضاپیما به زمین تعبیه شده‌اند، روشن شدند.

این اولین باری بوده که آزمایش فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس با موفقیت کامل انجام می‌شود و بعد از سپری شدن پرواز ارتفاع بالا، راکت به سلامت روی محل از پیش تعیین شده می‌نشیند. البته در انتهای ویدیو و بعد از فرود، آتش مختصری در قسمت پایینی استارشیپ دیده می‌شود، اما گفته شده که این موضوع چندان هم عجیب نبوده و نوع سوخت به کار رفته در پرتاب استارشیپ به شکلی بوده که چنین پدیده‌ای را به وجود می‌آورد. تیم اسپیس ایکس پس از تایید امنیت نزدیک شدن به راکت، آتش مورد نظر را خاموش کردند.

همکاری ناسا و اسپیس ایکس

موفقیت اسپیس ایکس در آزمایش استارشیپ SN15 یک روز پس از پرتاب 60 ماهواره دیگر از سری ماهواره‌های اینترنتی استارلینک این کمپانی بود که گوشه‌ای دیگر از موفقیت‌های اسپیس ایکس را به مخاطبان نشان داد. ایلان ماسک پس از آزمایش مورد نظر در توییتی اعلام کرد که راکت استارشیپ رسما مراحل آزمایشی را با سربلندی پشت سر گذاشته است.

اسپیس ایکس تاکنون نقشی کلیدی در برنامه‌های آژانس فضایی آمریکا برای بازگشت به ماه داشته است. ناسا قصد دارد که تا سال 2024 فضانوردان خود را مجددا روی سطح ماه بنشاند و شرکت ایلان ماسک هم وظیفه ساخت ماه نشین این ماموریت را بر عهده گرفته است.

از طرف دیگر همکاری‌های گسترده‌ای بین ناسا و اسپیس ایکس در مورد ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود دارد. ماه گذشته بود که قرارداد ساخت ماه نشین پروژه سفر به ماه ناسا که با نام آرتمیس شناخته می‌شود، بسته شد. البته پروژه مورد نظر فعلا به دلیل شکایت رقبای اسپیس ایکس در رابطه با اعطای قرارداد به این شرکت، متوقف شده است. با این حال انتظار می‌رود که پس از مشخص شدن نتیجه شکایت‌ها در ماه آگوست آینده، تلاش‌ها برای تکمیل آزمایش فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس ادامه یابند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*